6
محل تبلیغ شما
6
محل تبلیغ شما

جلوگیری از چروک پوست

به پوست‌تان گل رز هدیه دهید

زمان می گذرد و رد خود را روی پوست ما بر جای می گذارد. از آنجا که پوست عضوی قابل رویت است، پیری آن نیز بیشتر به چشم می آید. در نتیجه هر فردی به نوعی دست به کار شده و سعی می کند از پیدایش یا عمیق شدن این چین و چروک ها پیشگیری کند.

خیلی ها سراغ کرم های ضدچروک می روند اما این کرم ها حاوی ترکیبات شیمیایی نیز هستند، به همین دلیل بهتر است ابتدا با شیوه های طبیعی و البته موثر به مقابله با دست نوشته های روزگار بپردازیم. در این مطلب بهترین و طبیعی ترین ضدچروک ها را معرفی می کنیم.

چه بر سر پوست می آید ؟

پیری پوست پدیده ای کاملا طبیعی است. معمولا بعد از سن خاصی که معمولااز ۳۰ سالگی شروع می شود، بافت پوست کم کم تغییر می کند، نازک تر می شود و به تدریج خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

در نتیجه پیری سلول های پوستی کلید می خورد. وقتی ترشح کلاژن و الاستین که هر دو وظیفه حفظ استحکام پوست را برعهده دارند کاهش پیدا می کند، پوست شادابی و درخشش سابق را از دست می دهد.

در واقع از همین سن کم کم اولین خط و خطوط روی پوست نمایان می شود.  علاوه بر این مهمانان ناخوانده، لک های پوستی نیز خودنمایی می کنند که از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، مصرف مواد غذایی چرب، شیرین یا خیلی شور، بی تحرکی یا عوامل ژنتیکی ناشی می شوند.

۱۰ سال بعد یعنی ۴۰ سالگی، مقاومت لایه هیدرولیپیدی پوست کاهش پیدا می کند، در نتیجه پوست خشک تر شده و چین و چروک ها عمق بیشتری پیدا می کنند. با این حال، همیشه راه هایی برای پیشگیری و به تاخیر انداختن پیری و چین و چروک ها وجود دارد که در ادامه می خوانید.

» روغن زیتون

ساده ترین کاری که می توانید برای مقابله با چین و چروک صورت انجام دهید، استفاده از روغن زیتون است زیرا حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب امگاسه است که پوست را احیا، نرم و لطیف کرده و از پیری آن جلوگیری می کنند. روغن زیتون سرشار ازآنتی اکسیدان ها و ویتامین E است که قدرت ضدچروکی آن را ارتقا می بخشند.

روش استفــاده: قبل از خواب مقداری روغن زیتون به پوست تان بزنید. بهتر است از روغن زیتون های بکر استفاده کنید.

» سرم ویتامین C

اسیدوز متابولیک، حالت اختلال اسید و باز است که باعث ناخوشی بدن و یکی از عوامل پیری پوست محسوب می شود. اسیدی شدن پوست به دلیل مصرف بیش از اندازه قند ایجاد می شود که یکی از عوامل خشکی پوست و بیشتر شدن چین و چروک هاست. بهترین و طبیعی ترین روش برای مقابله با این حالت کاهش مصرف قند، افزایش مصرف ویتامین C و استفاده از سرم ویتامین C است.

روش استفــاده: سرم های پوست انواع مختلفی دارند. به عقیده بعضی متخصصان پوست استفادهاز سرم ویتامین C حتی بعد از ۱۰ روز نیز تاثیر قابل مشاهده خود را روی شفافیت پوست می گذارد. باید روزانه مقدار کمی از این سرم را به کمک انگشت هایتان روی پوست تمیز پخش کرده و آرام ماساژ دهید تا جذب شود.

» خاک رس

خاک رس سرشار از انواع مواد و عناصر معدنی است. به همین دلیل از آن در ساخت لوازم آرایشیب هداشتیا ستفاده زیادی می شود. خاک رسب اعث حبس ون ابودی عناصر مضری مانند باکتری ها، سموم، چرک و… شده و پوست را پاکسازی می کند.

روش استفــاده: یک قاشق چایخوری پودر خاک رس را در نصف فنجان آب حل کنید. خمیرتان باید حالتی نرم و به نسبت روان داشته باشد. ترکیب به دست آماده را روی پوست بگذارید و اجازه دهید خشک شود سپس با آب فراوان شست وشو دهید. توصیه می شود از خاک رس سبز برای پوست های چرب، خاک رس قرمز برای پوست های طبیعی و از خاک رس سفید برای پوست های خشک استفاده کنید.

» میوه های قرمز

دنبال معجزه ای برای زیبایی پوست می گردید؟ میوه های قرمز را دریابید. انواع میوه های قرمز رنگ، به خصوص میوه های ریز قرمز مانند توت فرنگی، تمشک، شاه توت، انگور فرنگی و… سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام پولیفنول ها هستند که با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مقابله می کنند.

رادیکال های آزاد که در نتیجه ضایعات بدن تولید می شوند، به سلول های پوست حمله کرده و آنها را آسیب پذیر می کنند، در نتیجه به پیری این سلول ها دامن می زنند.

روش استفــاده: برای بهره مندی از خواص آنتی اکسیدان این میوه ها کافی است روزانه ۱۵۰ گرم از این میوه های قرمز میل کنید. توجه داشته باشید که مصرف پولیفنول ها همراه با ویتامین های A,E,C باعث افزایش خاصیت آنتی اکسیدانی آنها می شود.

» کاکائو

درباره تاثیر کاکائو روی پوست حرف و حدیث زیادی وجود دارد. نتایج بعضی پژوهش ها نشان می دهند که کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که پیری سلول های پوست را به تاخیر می اندازند. به همین دلیل نیز در ترکیب بعضی محصولات زیبایی از آن استفاده می شود اما به عقیده بعضی متخصصان باید در مصرف کاکائو محتاط تر بود.

درست است که کاکائو جزو میوه های سرشار از آنتی اکسیدان است اما هنوز شک و تردیدهایی درباره تاثیر آن روی چین و چروک پوستی وجود دارد. به عقیده متخصصان فرانسوی در کارخانه های صنعتی دانه های کاکائو بخش زیادی از آنتی اکسیدان های خود را از دست می دهند؛ بنابراین نمی توانند برای پوست معجزه کنند.

با این حال، بیشتر متخصصان پوست توصیه می کنند برای استحکام هرچه بیشتر پوست کاکائو در برنامه غذایی گنجانده شود.

روش استفــاده: بهترین روش این است که شکلات سیاه با درصد بالای کاکائو میل کنید. همچنین می توانید محصولات حاوی کاکائو را نیز امتحان کنید. اگر تاثیر آن را روی صاف شدن و شفافیت پوست تان مشاهده کردید می توانید ادامه دهید.

می توانید از ماسک کاکائو نیز استفاده کنید. میزان مساوی پودر کاکائو و تفاله قهوه را با یک  دقیقه 10 عدد تخم مرغ و یک قاشق عسل مخلوط کرده و روی پوست بگذارید و صبر کنید سپس پوست را شست وشو دهید.

» ماهی

ماهی باعث جوانی و شادابی پوست می شود. این ماده غذایی مفید قرمزی پوست را رفع و باعث صافی، درخشندگی و جوانی آن می شود. از آنجا که ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگاسه است می تواند باعث تغذیه و رطوبت بخشی پوست شود.

روش استفــاده: برای جذب امگاسه بیشتر بهتر است ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی و ماهی ساردین را در اولویت قرار دهید. بدون شک نمی توانید هر روز ماهی بخورید اما می توانید روزانه از کپسول های امگاسه استفاده کنید. البته توصیه می شود قبل از مصرف هر نوع مکملی حتما به پزشک مراجعه کنید.

» آب

یادتان باشد که پیری و چین و چروک پوست قبل از هر چیزی به دلیل خشکی و عوارض بی آبی بدن بروز می کند. با نوشیدن آب، پوست هیدراته (مرطوب) شده و سموم بدن دفع می شوند. هرقدر بدنتان حاوی سموم کمتری باشد، پوست تان سالم تر و درخشان تر می شود.

روش استفــاده: اگر می خواهید به این زودی ها پوست تان چین و چروک نشود، بهتر است روزانه یک و نیم تا دو لیتر آب بنوشید.

» کپسول روغن گل گاوزبان

روغن گیاهی گل گاوزبان سرشار از اسیدهای چرب امگا شش و اسید گاما لینولئیک است و باعث تغذیه پوست و پیشگیری از پیری زودهنگام آن می شود.

البته استعمال خارجی از روغن گل گاوزبان به دلیل حفظ نرمی پوست نیز برای جلوگیری از پیدایش چین و چروک بسیار موثر است. این گیاه همچنین با خشکی پوست ناشی از عوارض یائسگی نیز مقابله می کند.

روش استفــاده: می توانید با مشورت پزشک روزانه یک تا دو عدد کپسول روغن گل گاوزبان مصرف کنید. این کپسول‌ها معمولا با دوز ۵۰۰ میلی گرم در داروخانه ها به فروش می رسند. می توانید روغن گیاهی گل گاوزبان را نیز خریداری کرده و روزانه به پوست خود بزنید.

» روغن گیاهی رز

با گذر زمان و فرا رسیدن یائسگی، پوست شل شده و مقاومت خود را از دست می دهد. خوشبختانه روغن های گیاهی می توانندب اعث تقویت پوست شوند زیرا حاوی آنتی اکسیدان ها بوده و پوست را تقویت، سفت و تغذیه می کنند. با وجود اینکه نباید از این روغن ها انتظار معجزه داشت اما نباید از خواص مفید آنها چشم پوشی کرد.

روش استفــاده: می توانید روغن گل رز را با روغن های دیگری مانند روغن هسته انگور و روغن بادام شیرین مخلوط کرده و روزانه دو بار به پوست تمیز بزنید و آرام ماساژ دهید تا جذب شود. توجه داشته باشید که روغن های گیاهی درمان های بی خطری نیستند و امکان حساسیت وجود دارد،به همین دلیل بهتر است نظر یک متخصص را جویا شوید و بیشتر از میزان سفارش شده استفاده نکنید.

» گیاه آب بشقابی

گیاه آب بشقابی باعث تحریک تولید کلاژن شده و به این ترتیب از پیری پوست پیشگیری می کند. این گیاه بافت های پوست را محکم و آن را تقویت می کند. اگر تولید کلاژن به طور مرتب و با کیفیت خوب ادامه داشته باشد و بافت های پوست محکم بمانند، به این زودی ها چشم تان به جمال چین و چروک روشن نخواهد شد.

روش استفــاده: یک قاشق چایخوری گیاه آب بشقابی را با یک فنجان آبجوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. محلول را از صافی رد کنید و به مدت یک ماه، قبل از غذا یک فنجان از این جوشانده میل کنید.

بعد از این مدت نیز می توانید به مدت سه ماه دیگر و هر ۲۰ روز از این جوشانده میل کنید. توجه داشته باشید این گیاه ممکن است باعث ایجاد حساسیت و مشکلات گوارشی شود. اگر حساسیت دارید یا از مشکلات گوارشی رنج می برید از این گیاه استفاده نکنید. اگر داروی خاصی مصرف می کنید نیز قبل از مصرف حتما نظر پزشک تان را جویا شوید.

» روغن گیاهی اسطوخودوس

روغن گیاهی اسطوخودوس جزو روغن های ضروری است که باید همیشه دم دست تان باشد. این گیاه تسکین دهنده، ضدعفونی کننده، مسکن، التیام بخش زخم ها و جراحت های سطحی و جای سوختگی است.

علاوه بر اینها روغن گیاهی اسطوخودوس درمانی مناسب برای سردرد، گرفتگی های عضلانی، تسکین جای نیش حشرات و رفع کننده استرس های روزمره است. از همه مهم تر اینکه استفاده از آن باعث جوانی و شادابی پوست می شود و سلول های پوستی را از گزند پیری دور می کند.

روش استفــاده: یک تا دو قطره روغن گیاهی اسطوخودوس را با چند قطره روغن زیتون مخلوط کرده و روزانه یک بار روی پوست تمیز خود بزنید.

» چند توصیه کلی «

از عینک آفتابی استفاده کنید٬ اگر چشم هایتان ضعیف است حتما عینک بزنید تا مجبور نباشید برای داشتن دید واضح چشم ها را جمع کنید. در این صورت چین و چروک ها زودتر از آنچه تصور می کنید بین ابروها و دور چشم هایتان خودنمایی خواهند کرد.

از شست وشوی صورت با صابون بپرهیزید زیرا باعث خشکی بیش از اندازه پوست می شود. به جای آن از ژل های شست وشو استفاده کنید.

سیگار را ترک کنید زیرا به عقیده متخصصان، پوست افراد سیگاری حدود پنج برابر بیشتر از بقیه چروک می شود.   ورزش کنید.

استرس و فشارهای روحی را از خود دور کنید

منبع : medplus.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.