6
محل تبلیغ شما
6
محل تبلیغ شما

مرطوب کردن پوست

» تست خیس «

آیا جزو مشتری های دائم کرم ها و محصولات مرطوب کننده هستید؟ برای مرطوب کردن پوست بدن چقدر وقت می گذارید؟ آیا از شیر مخصوص بدن استفاده می کنید؟ اصلا این کار را لازم می دانید یا تنها به صورت و دست هایتان مرطوب کننده می زنید؟ آیا اطلاعات کافی درباره مراقبت از پوست و نحوه مرطوب کردن آن دارید؟ آیا وضعیت پوست تان را به طور مرتب بررسی می کنید تا تاثیر مرطوب کننده مورد استفاده تان را ارزیابی کنید؟

بیشتر افراد هیچ وقت به فکر مرطوب کردن بدنشان نمی افتند و این کار را غیرضروری قلمداد می کنند اما واقعیت این است که پوست بدن نیز مانند صورت نیاز به مراقبت و مرطوب شدن دارد تا به درستی احیا شده و خود را از عوامل آسیب رسان خارجی مانند سرما، آلودگی هوا، مضرات نورخورشید و… حفظ کند.

اگر کرم مرطوب کننده مناسبی انتخاب کنید و روش درست استفاده آن را بدانید بدون شک وضعیت پوست تان هر روز بهتر می شود. توصیه می شود این آزمون خودآزمایی را انجام دهید تا اطلاعات تان را درباره مرطوب کننده ها محک زده و نکته هایی را درباره نگهداری درست از پوست و بهبود وضعیت آن یاد بگیرید.

◀ فرقی نمی کند هوا سرد باشد یا گرم! باید هر روز پوست بدنم را نیز مرطوب کنم؟

الف: نیازی به این کار نیست.
ب: علاوه بر پوست صورت، پوست بدنم را نیز مرطوب می کنم.

پاسخ صحیح گزینه «ب»

همان طور که روزانه به پوست صورت تان کرم مرطوب کننده می زنید باید پوست بدنتان را فراموش نکرده و به طور مرتب از محصولات مرطوب کننده استفاده کنید.

باید کرم مناسب با نوع پوست تان را انتخاب کرده و هر روز بدون استثنا آن را مرطوب کنید. در مرطوب کردن بخش هایی از بدن مانند زانوها و آرنج ها که به طور طبیعی پوست زبر و خشک تری دارند دقت و حوصله بیشتری به خرج دهید.

توجه کنید که در فصل سرما پوست خشک تر می شود و لایه هیدرولیپیدی پوست یا همان لایه شفاف که پوست را در برابر انواع باکتری ها و قارچ های بیماری زا محافظت کرده و نقش مهمی در حفظ رطوبت آن دارد، حساس شده و نمی تواند به درستی به وظیفه محافظتی خود عمل کند.

در نتیجه باید هر روز پوست بدنتان را با محصولات مرطوب کننده مناسب پوست بدن مرطوب کنید تا یک لایه محافظتی روی اپیدرم یا سطحی ترین لایه پوست ایجاد شده و آن را در برابر آسیب های خارجی حفظ کند. توجه داشته باشید که این کار تنها مخصوص فصل زمستان نیست و باید در فصل گرما نیز همین روند را ادامه دهید زیرا نورخورشید، آب استخر یا دریا نیز باعث خشکی پوست و پیری سلول ها می شوند.

در نتیجه قبل، هنگام و بعد از قرار گرفتن در معرض نورخورشید پوست تان را مرطوب کنید.

◀ هر روز چند بار پوست بدنم را مرطوب می کنم؟

الف: بله
ب: خیر

پاسخ صحیح گزینه «الف»

باید به طور مرتب پوست بدن را مرطوب کنید اما تعداد دفعه های این کار بستگی به نوع پوست هر فرد دارد افرادی که پوست های طبیعی و چرب دارند، کافی است یک بار در روز پوست بدنشان را مرطوب کنند.

بهترین زمان برای این کار بعد از دوش یا حمام است زیرا آب معمولا حاوی آهک است که پوست را خشک می کند. افرادی که پوست مختلط و خشک دارند باید روزانه دو بار- یک بار بعد از شست وشوی بدن و یک بار دیگر قبل از خواب – پوست شان را مرطوب کنند زیرا ترشح سبوم در نیمه های شب کاهش می یابد و این کار می تواند مانع از خشکی پوست شود.

◀ موقع حمام کردن از آب داغ …

الف: استفاده نمی کنم.
ب: استفاده می کنم.

پاسخ صحیح گزینه «الف»

بیشتر افراد عادت دارند که با آب داغ حمام کنند، به خصوص در فصل زمستان که هوا سرد است تا می توانند آب را گرم می کنند تا سردشان نشود اما برای داشتن پوستی سالم لازم است که از حمام کردن با آب خیلی گرم بپرهیزید.

مناسب ترین دمای آب برای حمام کردن دمای ۳۷ درجه است.

آب خیلی گرم منافذ پوست را باز کرده و لایه محافظتی اپیدرم را ضعیف و پوست را خشک می کند. دمای آب را تنظیم کنید.

بهترین کار این است که بعد از حمام آب گرم را ببندید و پاها، ساق پا، بازوها، صورت و بالاتنه را آب سرد بگیرید تا پوست سفت شده و جریان خون تحریک شود. توصیه آخر اینکه از حمام طولانی مدت بپرهیزید. سعی کنید حمامتان بیش از ۲۰ دقیقه طول نکشد تا پوست بیش از اندازه خیس و ضعیف نشود.

محصولات مرطوب کننده را روی پوست خیس و مرطوب می زنم.

الف: درست است.
ب: نادرست است.

پاسخ صحیح گزینه «ب»

نباید کرم، لوسیون یا شیر بدن را روی پوست خیس بزنید. وقتی از حمام بیرون می آیید، قبل از هر کاری با حوله ای نرم و حرکت های ضربه ای ملایم پوست تان را خشک کنید.

هیچ وقت حوله زبر را روی پوست نکشید و همچنین اجازه ندهید که پوست در مجاورت هوا خشک شود زیرا آب آن بیش از اندازه تبخیر می شود. بعد از خشک کردن پوست کمی از محصول مرطوب کننده را به کمک نوک انگشت ها روی پوست بدن پخش کرده و آرام ماساژ دهید تا جذب شود.

به طور مرتب پوستم را لایه برداری می کنم.

الف: بلی
ب: خیر

پاسخ صحیح گزینه «الف»

سلول های پوست تمام بدن به طور روزانه از بین رفته و سلول های جدید جایگزین آنهامی شوند؛ در نتیجه اگر به فکر لایه برداری از پوست نباشید این سلول های مرده روی پوست تلنبار شده و علاوه بر کدر کردن پوست اجازه نمی دهند به خوبی تنفس کند.

به همین دلیل باید به طور مرتب پوست را لایه برداری کنید تا نرم و لطیف بماند. البته لازم نیست که هر روز این کار را انجام دهید. یک بار لایه برداری در هفته برای افرادی که پوستی طبیعی دارند کافی است.

افرادی که پوست چربی دارند می توانند دو بار در هفته لایه برداری کنند. افرادی که پوست حساسی دارند نباید زیاد لایه برداری کنند. برای این افراد دو تا سه بار لایه برداری در ماه کافی است.

حواستان باشد که بعد از هر بار لایه برداری پوست بدن را به خوبی مرطوب کنید تا پوست کشیده و خشک نشود.

می توانم از هر کرم یا محصولی برای بدن استفاده کنم.

الف: درست است
ب: نادرست است

پاسخ صحیح گزینه «ب»

شما نمی توانید از هر محصولی برای مرطوب کردن پوست تان استفاده کنید. اگر پوست بدنتان طبیعی است بهتر است از محصولاتی با بافت رقیق استفاده کنید که بهتر و سریع تر جذب پوست می شوند و روی پوست نمی ماسند.

در فصل سرما وقتی پوست خشک و پوسته پوسته می شود، دنبال محصولات چرب تر و قوی تر باشید که خیلی زود احساس خشکی و کشیدگی پوست را برطرف می کنند.

اگر پوست خشکی دارید از محصولاتی که بافت روغنی دارند استفاده کنید. موقع حمام کردن از صابون های عطردار استفاده نکنید. بهترین گزینه برای شما استفاده از ژل های بدن است.

اگر اطلاعات دقیقی درباره نوع پوست و محصولات مناسب آن ندارید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا توصیه های لازم برای انتخاب مرطوب کننده مناسب را به شما ارائه دهد.

◀ موقع استفاده از کرم ضدآفتاب نیازی به استفاده از کرم مرطوب کننده…

الف: ندارم
ب: دارم

پاسخ صحیح گزینه «ب»

بهتر است زیر کرم ضدآفتاب مقداری مرطوب کننده هم بزنید. اگر پوست خشکی دارید این کار ضرورت بیشتری پیدا می کند، به خصوص در فصل زمستان بهتر است که همراه با ضدآفتاب از کرم های مرطو بکننده استفاده کنید.

به این ترتیب که حدود نیم ساعت قبل از کرم ضدآفتاب ابتدا یک لایه از کرم مرطو بکننده به صورت زده سپس ضدآفتاب را بزنید. در صورت یکه از کرم پودر یا پنکیک استفاده می کنید آن  را روی ضدآفتاب بزنید.

در انتخاب مواد آرایشی دقت و از خرید جنس های نامرغوب و تقلبی خودداری کنید. بسیاری از مواد آرایشی در درازمدت پوست را نسبت به اشعه آفتاب حساس کرده و باعث ایجاد لک های پوستی می شوند.

استفاده از محصولات مرطوب کننده به تنهایی برای مرطوب کردن پوست کافی نیست.

الف: درست است
ب: نادرست است

پاسخ صحیح گزینه «الف»

استفاده از محصولات مرطوب کننده برای مرطوب کردن پوست ضروری است اما کافی نیست. شما نیاز دارید که پوست تان را از درون نیز مرطوب کنید و این کار تنها از راه تغذیه مناسب امکان پذیر است.

برای داشتن پوستی سالم و نرم باید از مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها٬به خصوص ویتامین‌های C و E استفاده کنید.

مصرف اسیدهای چرب ضروری مانند امگاسه را در اولویت قرار دهید. مصرف غلات کامل را که حاوی موادمغذی زیادی هستند فراموش نکنید. هر روز به میزان کافی یعنی حدود یک لیتر آب بنوشید و از مصرف میوه و سبزیجات فراوان غافل نشوید.

منبع : medplus.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.