6
محل تبلیغ شما
6
محل تبلیغ شما

جوان سازی پوست

نحوه مراقبت از پوست های حساس

 

» پوست های بی اعصاب «

برای اینکه پوست زیبایی داشته باشید توجه به نوع آن اهمیت زیادی دارد. پوست ها به انواع چرب، خشک و معمولی تقسیم می شوند اما در این میان افرادی هستند که پوست شان در گروه پوست های حساس قرار می گیرد.

مراقبت از این پوست ها اهمیت زیادی دارد چون بیشتر مستعد قرارگیری در معرض آسیب ها و بروز حساسیت های پوستی هستند.

بنابراین اگر جزو افرادی هستید که تصور می کنید پوستی بسیار حساس دارید، توصیه می شود که درباره این پوست ها بیشتر بدانید و مراقبت های حرفه ای تری را برای حفاظت از پوست تان دنبال کنید.

ویژگی پوست های خیلی حساس

بعضی افراد ادعا می کنند که پوست شان حساس است، آن هم به این دلیل که وقتی از محصولات آرایشی و بهداشتی معمولی یا حتی بعضی کرم های گیاهی استفاده می کنند، پوست شان دچار قرمزی و التهاب شده یا دانه هایی روی آن دیده می شوند.

حتی ممکن است پوست دچار خارش یا سوزش شود اما واقعیت این است که بسیاری از متخصصان پوست و مو معتقدند تنها تحت این شرایط می توانید پوست تان را در گروه پوست های حساس قرار دهید:

> وقتی پوست در تماس با عوامل حساسیت زا برآمده شده یا کورک های چرک داری روی آن دیده شود.

> پوست های خیلی خشک هم در گروه پوست های حساس قرار می گیرند چون در این پوست ها اعصاب از بخش های سطحی پوست به خوبی مراقبت نمی کنند.

> وقتی پوست مستعد سرخ شدن و التهاب قرار دارد و به سرعت دچار تغییر رنگ می شود.

از کجا بفهمید پوست تان حساس است؟

بهترین راه این است که اگر فکر می کنید پوست شما در گروه پوست های حساس یا خیلی حساس قرار دارد، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از این بابت مطمئن شوید و از بابت خرید محصولات متناسب با پوست تان به مشکل برنخورید.

چه عواملی پوست های خیلی حساس را تحریک می کند؟

پوست های حساس به دلایل مختلفی دچار التهاب و تحریک می شوند. اگر پوست حساسی دارید، توصیه می شود این نکته ها را به یاد داشته باشید:

> اختلالات و حساسیت های پوستی مانند اگزما یا حساسیت هایی که در اثر تماس با مواد مختلف به وجود می آیند در این افراد سریع تر دیده می شوند.

> بعضی از این افراد پوستی بسیار خشک و حتی ترک خورده دارند.

> این پوست ها وقتی در معرض تغییرات محیطی مانند گرما یا سرمای بیش از حد قرار می گیرند، دچار آسیب می شوند.

نکته: عوامل ژنتیکی، سن و سال، جنسیت و نژاد، حساسیت پوست را تحت تاثیر قرار می دهند و می توانند در بروز واکنش های پوستی تاثیرگذار باشند.

آیا پوست مردان هم حساس می شود؟

فقط خانم ها نیستند که ممکن است پوستی حساس یا خیلی حساس داشته باشند، بلکه احتمال دارد مردها هم دچار این مشکل شوند. درواقع داشتن پوست حساس به جنسیت افراد ربطی ندارد و حتی اگر آقایان هم پوستی حساس داشته باشند، باید برای مقابله با این شرایط دست به کار شوند.

مراقبت از پوست های حساس

توصیه می شود افرادی که پوست حساسی دارند برای مراقبت از آن این نکته ها را بدانند.

> تمیزکننده ها: بیشتر متخصصان پوست بر این باورند که صابون یا تمیزکننده های معطر برای پوست های حساس مناسب نیستند و نباید برای تمیز کردن پوست صورت به سراغشان بروید. صابون های ملایم و بی عطر و مناسب پوست های حساس برای این قبیل افراد ایده آل به نظر می رسند و این نوع پوست ها را کمتر تحریک می کنند. این نکته باید درباره کرم ها و دیگر محصولات بهداشتی هم رعایت شود.

استفاده از اسکراب ها  برای این قبیل پوست ها توصیه نمی شود چون به پوست های حساس آسیب می رساند.ا ستفادها ز دستمال های مرطوب غیرمعطر هم برای این قبیل پوست ها مناسب به نظر می رسد.

> مرطوب کننده ها: کرم های مرطوب کننده به حفظ رطوبت پوست های حساس کمک می کند، بدین ترتیب از خشکی این پوست ها می کاهند. در مجموع توصیه می شود افرادی که پوست حساس دارند هنگام خرید به راهنمای محصولات آرایشی و بهداشتی توجه کنند.

هرقدر تعداد مواد تشکیل دهنده و ترکیبات این محصولات کمتر باشد، برای پوست های حساس مناسب ترند. اگر پوست حساسی دارید از خرید محصولاتی که خاصیت ضدباکتری دارند، معطر هستند، الکل یا اسید هیدورکسی آلفا یا رتینوئید دارند، خودداری کنید.

انتخاب مواد آرایشی مناسب

در صورتی که پوست حساسی دارید پیشنهادهای متخصصان پوست و مو را درباره انتخاب لوازم و محصولات آرایشی مناسب دنبال کنید:

> به دنبال خرید آن دسته از پودرهای صورت باشید که مواد نگه دارنده و مواد معدنی کمی دارند تا خطر برزو التهاب ها به حداقل برسد.

> به خرید محصولات آرایشی ضدآب فکر نکنید چون برای پاک کردن آن ها به یک تمیز کننده ویژه نیاز دارید.

> محصولاتی بخرید که تعداد ترکیبات آن ها کمتر از ۱۰  عدد باشد.

> در خرید ریمل و خط چشم دقت کنید و محصولاتی بخرید که با پوست حساس شما هماهنگ باشند. -به جای خرید خط چشم های مایع، از خط چشم های مدادی استفاده کنید. خط چشم های مایع حاوی لاتکس هستند و ممکن است سبب بروز حساسیت شوند.

> سایه هایی استفاده کنید که رنگ شان زمینه خاکی دارد. این سایه ها در پشت پلک ها کمتر حساسیت ایجاد می کنند و نسبت به سایه های تیره یا آبی رنگ مناسب تر هستند.

> به تاریخ مصرف لوازم آرایشی بی توجه نباشید. هر وقت متوجه شدید تاریخ مصرف شان تمام شده، آن ها را دور بریزید.

> هنگام استفاده از لاک ناخن بیشتر دقت کنید. مراقب باشید تا لاک های خشک نشده روی ناخن های شما با پوست یا پلک شما در تماس نباشند.

نکته: قبل از اینکه هر نوع ماده آرایشی جدیدی را به طورکامل روی پوست تان قرار دهید، کمی از آن را به مدت پنج روز روی بخش کوچکی از دست تان قرار دهید و شب آن را پاک کنید. اگر پوست سوزش نداشته و هیچ علامتی از تحریک در آن مشاهده نشود، می توانید با خیال راحت این محصول آرایشی را به کار ببرید.

محافظت از پوست حساس در سرما و گرما

با گرم شدن هوا افرادی که پوستی حساس دارند باید بیشتر مراقب آن باشند. بنابراین اگر می‌خواهید کمتر از ۲۰ دقیقه بیرون از خانه باشید، حتما ۲۰ دقیقه قبل از خروج از خانه کرم ضدآفتاب را به دست و صورت تان بزنید تا از اشعه ماورای بنفش خورشید و آسیب ناشی از آن روی پوست تان در امان بمانید.

یادتان باشد که خورشید بین ساعت های ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر بیشترین گرما را دارد و در این زمان می تواند به پوست شما آسیب جدی وارد کند.

علاوه بر این در صورتی که می خواهید پوست تان کمی برنزه شود بیشتر از ۱۵ دقیقه در معرض آفتاب قرار نگیرید. سعی کنید تعداد دفعه های آفتاب گرفتن را افزایش داده و زمان را تا حد امکان کاهش دهید تا پوست شما دچار سرخی و آفتاب سوختگی نشود.

در پوست های حساس توجه به این نکته اهمیت زیادی دارد. استفاده از روغن و کرم های برنزه کننده حاوی فاکتور حفاظت کننده هم برای این افراد به شدت توصیه می شود. عینک و کلاه آفتابی و نقاب دار هم در دسته ملزومات تابستانی افرادی با پوست حساس قرار می گیرد.

در فصل سرما هم افرادی با پوست حساس نباید دمای خانه را زیاد گرم کنند و بهتر است هنگام استحمام دمای آب را در حد متعادل نگه دارند. از آنجا که این پوست ها مستعد خشکی هستند با رعایت این نکته ها کمتر خشک و آسیب پذیر می شوند. بعد از استحمام چرب کردن پوست با کرم های مرطوب کننده به شادابی پوست های خشک کمک می کند.

لباس های نخی برای پوست های حساس

افرادی که پوست حساس دارند باید هنگام خرید پوشاک مختلف بها لیاف لباس ها توجه داشته باشند. بهترین الیاف برای لباس های این افراد الیاف طبیعی مانند نخ و ابریشم هستند.

برای فصل تابستان انتخاب لباس های نخی به شدت توصیه می شود. توصیه می شود از لباس هایی با الیاف غیرطبیعی کمتر استفاده کنید و در زمستان هم سراغ الیاف پشمی نروید چون سبب خارش و تحریک پوست می شوند.

انتخاب ضدآفتاب مناسب

افرادی که پوستی حساس دارند باید در فصل تابستان کرم ضدآفتابی را انتخاب کنند که عیار حفاظتی آن حداقل ۳۰ باشد.

بدین ترتیب مطمئن می شوند که سپر حفاظتی مناسبی را روی پوست شان قرار داده اند. نکته مهم دیگرن حوها ستفاده از کرم ضدآفتاب است که هر دو ساعت یک بار یا بعد از آبتنی باید تجدید شود.

در شرایطی که هوا گرم و مرطوب است و به شدت عرق می کنید، باید نسبت به تجدید کرم ضدآفتاب حساس تر باشید.

> ماسک هویج و ماست برای پوست های حساس <

شاید تا به حال اسم چنین ماسکی را نشنیده باشید اما می تواند التهاب های پوست را تسکین دهد. ماست موجود در این ماسک باعث خنکی پوست می شود و آنتی اکسیدان های هویج وضعیت آن را بهتر می کند تا شما از داشتن پوستی صاف و سفید خوشحال تر شوید.

مواد لازم:

هویج ……………… یک عدد

ماست ……………… یک قاشق غذاخوری

روش تهیه:

هویج را خیلی ریز رنده کنید؛ سپس ماست را به آن افزوده و هم بزنید. ماسک را حدود دو ساعت داخل یخچال قرار دهید. سپس پوست تان را تمیز کرده و ماسک را به استثنای دور چشم ها روی صورت و گردنتان بگذارید

اجازه دهید ماسک ۱۰ دقیقه روی پوست بماند؛ سپس با آب فراوان شست وشو دهید. این ماسک پوست تان را تسکین داده و روشنی و نرمی خاصی به آن می بخشد. بدین ترتیب التهاب احتمالی فروکش می کند و رنگ پوست طبیعی می شود.

منبع : medplus.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.