44
محل تبلیغ شما
محل تبلیغ شما

بی نظمی های قاعدگی

علت خونریزی شدید در دوران عادت ماهیانه

 

» تــــراژدی منــوراژی «

هر بار با نزدیک شدن به دوره عادت ماهانه، استرس همه وجودش را می گیرد. به نظر خودش یک چیزی غیرطبیعی است؛ اما چند و چونش را نمی داند.

بقیه خواهرها و دوستان نزدیکش کمی درد دارند ولی مثل او از همه کار و زندگی شان نمی افتند. خونریزی هایش آنقدر شدید است که هربار کارش را به غش و ضعف می‌کشاند.

یکی، دوباری هم خواسته قضیه را پیگیری کند ولی دور و بری ها گفته اند که نگران نباشد چون هر زنی با زن دیگر فرق دارد و لابد طبیعت بدن او هم این جوری  است! البته حرف یکی از دوستانش هم که گفته بود ممکن است کار به نمونه برداری برسد، حسابی ترسانده بودش…

◀ این جملات برای شما آشنا است؟ آیا شما هم در دوران عادت ماهانه خود دچار خونریزی های شدید هستید و می خواهید علتش را بدانید؟

شاید هم یک دفعه دچار این حالت شده اید و ترس برتان داشته که مبادا یک نوع بدخیمی سر وقتتان آمده باشد؟

دکتر کتایون برجیس، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی به سوالات شما درباره «منوراژی» یا همان خونریزی های شدید و طولانی در دوران عادت ماهانه پاسخ می دهد.

نمای نزدیک از منوراژی

⬛ خونریزی های شدید و طولانی قاعدگی

برای اینکه بدانیم علت خونریزی های شدید و طولانی در دوره عادت ماهانه چیست، در ابتدا باید بدانیم که اصلا چرا طیا ین دوران دچار خونریزی می شویم.

دیواره رحم ما از سه لایه تشکیل شده است که داخلی ترین لایه آن «آندومتر»ن ام دارد و حفره رحمی را می پوشاند. طی دوره قاعدگی آندومتر رحم دچار تغییرات فراوانی می شود که عامل آن ترشح هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون است.

این تغییرات نوعی آمادگی  است تا اگر تخمکی لقاح یافت، بتواند در این فضا لانه  گزینی کند. حالا گر لانه گزینی انجام نشود، آندومتر درا نتهای سیکل قاعدگی و با قطع هورمون ها ریزش کرده و دچار خونریزی می شود.

اگرا ین خونریزی بیش از حد (بیش از ۸۰ سی سی) یا طولانی مدت (مساوی یا بیشتر از ۸ روز) باشد و البته در فواصل منظم نیز رخ دهد، یعنی شما دچار منوراژی هستید.

این مشکل نسبتا شایع است به طوری که ۳۰ درصد از زنان در سنین باروری این علایم را تجربه می‌کنند و گناه بیش از ۷۴/۷ دهم درصد از کم خونی های فقر آهن در خانم ها هم به گردن همین خونریزی های شدید و طولانی است!

منوراژی نه تنها باعث کم خونی می شود، بلکه شما را دچار ضعف و بی حالی می‌کند و در نتیجه کیفیت زندگی تان را طی چند روز دوران عادت ماهانه کاهش می دهد. ولی نگران نباشید چون منوراژی به خودی خود خطرناک نیست یا شاید حتی دلیل مشخصی هم نداشته باشد.

◀ یادتان باشد اگر خونریزی تان آنقدر شدید است که:

> طی یک ساعت بیش از یک تامپون یا نوار بهداشتی استفاده می‌کنید.
> نیاز به استفاده از نوارهای بهداشتی چندلایه و با قدرت محافظت بالا دارید.
> طی شب مجبور می شوید یک یا چند بار بیدار شده و نوار بهداشتی را تعویض کنید.
> اگر خون به صورت لخته های بزرگ از بدنتان خارج می شود.
> اگر حجم سنگین خونریزی فعالیت های روزمره شما را فلج می‌کند.
> اگر در دوران عادت ماهانه دچار علائمی مثل خستگی، ضعف و تنگی نفس می شوید.

باید برای تشخیص قطعی منوراژی به متخصص زنان مراجعه کنید.

درمان منوراژی

⬛ از درمان علامتی تا جراحی

تشخیص علت منوراژی در تعیین رویکرد درمانی اهمیت ویژه ای دارد. مهم این است که دور خوددرمانی را خط بکشید.

درست است که شاید پشت این خونریزی شدید و طولانی علت نگران کننده ای وجود نداشته باشد، اما شاید به علت نوعی بدخیمی دچار این حالت شده باشید که باید هرچه زودتر تشخیص داده شده و تحت درمان قرار بگیرد.

استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن با کاهش سطح پروستاگلاندین، ۲۰ تا ۲۵ درصد از خونریزی دوره قاعدگی را کاهش می دهد اما مصرف طولانی شان با عوارض گوارشی و… همراه است.

اگر خونریزی شدید، ناشی از سندرم تخمدان پلیکیستیک باشد، بیمار باید در کنار دارو درمانی وزن نیز کم کند تا علائم بیماری و در کنار آن خونریزی های شدید دوره عادت ماهانه اش کاهش پیدا کند.

در مجموع برای درمان منوراژی بررسی هورمونی، بررسی سیستم انعقادی، بررسی های آناتومیک حفره رحمی، آزمایشات پاراکلینیکی و یک معاینه کامل ضروری است.

برای آن دسته از خانم هایی هم که بالای ۳۵ سال سن دارند و دچار تغییرات سیکل قاعدگی شده اند، ممکن است نمونه برداری از آندومتر لازم باشد. در بعضی از موارد منوراژی، درمان های تهاجمی مانند جراحی نیز ضرورت می‌یابد.

◀ گیاه درمانی برای خلاصی از منوراژی

در کنار درمان های نوین پزشکی، داروهای گیاهی نیز می توانند در تخفیف علایم مبتلایان به منوراژی مورد استفاده قرار گیرند. در این موارد استفاده از یک یا چند گیاه دارویی باعث کنترل خونریزی شدید و آزاردهنده قاعدگی، پیشگیری از آنمی یا کم خونی فقر آهن و بازگرداندن الگوی قاعدگی نرمال می شوند.

در مطالعه ای که به تازگی روی تاثیر استفاده از داروی گزنه در کاهش علائم زنان مبتلا به منوراژی انجام شده، نشان داده شده است که بهبودی نسبی زنانی که طی مدت دو ماه از عصاره این گیاه برای درمان خونریزی های شدید دوران قاعدگی خود استفاده کرده بودند، بیش از گروه هایی بوده که درمان های رایج را دریافت کرده اند.

علاوه بر این تاثیر زنجبیل بر مهار سنتز پروستاگلاندین ها نیز به اثبات رسیده است و مصرف آن از پیش از آغاز خونریزی می تواند در کاهش علایم منوراژی تاثیر داشته باشد.

پنج انگشت نیز از جمله گیاه هان دارویی است که برخی ها از آن به عنوان گیاه جادویی زن ها یاد می کنند و داروسازان مصرف آن را یکی از بهترین جایگزین ها برای هورمون درمانی می دانند.

در یک مطالعه علمی نشان داده شده است که مصرف ۱۵ قطره از عصاره این گیاه می تواند تعداد روزهای خونریزی یک دوره قاعدگی را در خانم ها محدود کرده و خونریزی را کاهش دهد.

مصرف این گیاه بر روی غده هیپوتالاموس و هیپوفیز تاثیر گذاشته و آزادسازی هورمون FSH را مهار می کند.

➕ چه عواملی در بروز منوراژی نقش دارند ➕

برای آنهایی که دچار خونریزی های شدید و طولانی دوران قاعدگی هستند، به خصوص اگر به طور ناگهانی دچار این حالت شده باشند، چیزی مهم تر از این نیست که بدانند چرا دچار منوراژی شده اند.

1. » برهم خوردن تعادل هورمونی:

سیکل قاعدگی طبیعی نتیجه تعادل هورمونی در بدن خانم هاست. هر چیزی که این تعادل را بهم بزند می تواند باعث هموراژی یا خونریزی شدید شود.

این عدم تعادل ممکن است برای هورمون های زنانه اتفاق بیفتد یا به عنوان مثال نتیجه اختلالات غده تیروئید (کم کاری و پرکاری) باشد. بر هم خوردن تعادل هورمونی در زنانی که به سن یائسگی نزدیک می شوند و در نوجوانانی که به تازگی بالغ شده اند، از شایع ترین دلایل منوراژی است.

2. » بزرگ بودن رحم:

وقتی رحم یک زن از حالت طبیعی بزرگتر باشد، فضای مربوط به آندومتر افزایش یافته و در نتیجه در پایان سیکل قاعدگی خونریزی های بیشتری خواهد داشت.

3. » فیبروئید رحمی:

فیبروئید یا رشد توده های خوش خیم در داخل رحم از جمله عوامل شایع دیگری است که معمولا طی سنین باروری رخ می دهد و می تواند به خونریزی های شدید منجر شود چرا که باعث افزایش اندازه رحم می شوند و در نتیجه ریزش آندومتر با خونریزی بیشتری همراه خواهد بود.

4. » پولیپ:

پولیپ ها یا همان غده های کوچک و خوش خیمی که در پوشش دیواره رحم به وجود می آیند نیز از دیگر علل شایع منوراژی هستند.

5. » بدخیمی ها:

هرچند که این علت منوراژی چندان شایع نیست، ولی باید بدانید که سرطان رحم، دهانه رحم و تخمدان نیز می توانند منجر به خونریزی های شدید در دوران قاعدگی شوند.

6. » بی نظمی های سیکل قاعدگی:

هر علتی که باعث شود در یک ماه ریزش آندومتر اتفاق نیفتد، منجر به خو نریزی غیرطبیعی و شدید در ماه یا ماه‌های بعد می گردد چون لایه  های آندومتر روی هم تلنبار شده و ریزش در دوره بعدی را شدیدتر خواهد کرد.

7. » استفاده از داروهای رقیق کننده خون
8. » بیماری های کبدی، کلیوی یا اختلالات انعقادی
9. » سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOD

این سندرم که اغلب با چاقی رابطه تنگاتنگ دارد، در نتیجه مقاومت ژنتیکی به انسولین بوجود می آید و میزان شیوع آن در خانم ها بسیار زیاد است؛ بطوریکه تقریبا از هر ۱۰ خانمی که در سنین باروری هستند، ۶ نفر دچار این سندرم می شوند.

منبع : medplus.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.