91
محل تبلیغ شما
محل تبلیغ شما

تازه های بیماری ها و راه درمان

برو بریم »
جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

مقدمههزینه ارتودنسی دندان بر اساس فاکتورهای متفاوت، می تواند فرق کند. فراموش نکنید وقتی بیماری قصد انجام ارتودنسی را دارد، بر اساس میزان حرکات دندانی ...

سرتاکونازول چیست؟

سرتاکونازول (Sertaconazol) با نام تجاری کرم درموفیکس (Dermofix® cream) یک ضد قارچ آزول که با مسدود کردن تشکیل دیواره سلولی قارچ، نفوذپذیری غشای سلولی را تغییر می دهد و منجر به مرگ قارچ می‌شود.

اطلاعات دارویی

نام علمی (ژنریک): سرتاکونازول (Sertaconazol)

نام تجاری: کرم درموفیکس (Dermofix® cream) , ارتاکزو (Ertaczo)

اشکال دارویی موجود: کرم

کلاس و درمانی: ضد قارچ

کلاس شیمی: ازخانواده ایمیدازول

فرمول شیمیایی: C20 H15–Cl3-N2-O-S

وزن مولکولی: 437

آثار فارماکولوژیک

ســرتاکونازول یــک داروی ضدقــارچ موضعی با اثــرات آنتی فانگال قوی اســت کــه بر طیف وســیعی از قارچ هــای بیمــاری زا از جملــه کاندیدیــا آلبیکانس، کاندیدیــا تروپیکالیس و پیتیروســپوروم اوربیکــولار، درماتوفیت هایی ماننــد مایکروســپوروم، تریکوفیتــون و اپیدرموفیتون و همین طور میکروارگانیسم های دیگری کــه باعــث بــروز عفونت در ســطح پوست و غشــای مخاطی می شــوند و از دست ارگانیســم g+ هســتند (مانند عفونت های استافیلوکوکی و استرپتوکوکی) موثر است.

موارد استفاده

درموفیکــس یــا ســرتاکونازول بــرای درمــان عفونت های قارچی موضعی ماننــد درماتوفیتوز، تینه آ پدیس (عفونــت پای ورزشــکاران)، تینه آ کروریس (اگزمای هبرا)، تینه آ پورپوریس (هرپس سیرســیناتوس)، تینه آ باربرا (قارچ ریش و سیبیل آقایان)، تینه آ مانوس، انــواع گونه های کاندیدیا و پتیریازیس ورسیکالر تجویز می شود.

مقدار مصرف

کرم درموفیکس باید روزانــه یک تا دوبار به محل ضایعه مالیده شود . برای اطمینان از رسیدن دارو به تمام ســطح ضایعه بهتر است کرم تا شعاع یک سانتی متر به پوست سالم اطراف ضایعه هم مالیده شــود. اگرچه دوره درمان عفونت بسته به نوع آن از بیماری به بیمار دیگر متفاوت اســت اما به طور کلی دوره درمــان با ایــن دارو از دو تا چهار هفته متغیر است.

واکنش های ناخواسته

ســرتاکونازول در مصرف موضعــی معمولا باعث بروز واکنش نمی شــود اما در مواردی واکنش های التهابی یا حساسیت در برابر نور خورشید مشاهده شده است. در موارد دیگری بروز اریتماتوز موضعی یا انتشــار در روزهای اول اســتفاده هم دیده شده است اما شــدت واکنش ها آن قدر زیاد نبوده است که نیازی به قطع مصرف دارو باشد.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

رده بندی بارداری توسط FDA: گروه C

در مواردی که مقدار زیای از داروی ســرتاکونازول به طور موضعی استفاده شده، افزایش چندانی در سطح خونی دارو دیده نشده است. اما علی رغم این موضوع، مصرف این دارو در زنــان باردار بی خطر تشخیص داده نشــده و بهتر آن اســت که در هر مورد، تعادل بین خطر اســتفاده از دارو و منافع آن در زنان باردار و شیرده بررسی شود.

احتیاط

سرتاکونازول برای درمان عفونت های چشم مورد استفاده قرار نمی گیرد.

بهتــر اســت داروی ســرتاکونازول در مواردی که حساســیت شــناخته شده نسبت به خود دارو یا یکی دیگر از مواد موجود در آن وجود دارد تجویز نشود.

درموفیکــس نبایــد بــرای درمــان عفونت های چشــمی مورد استفاده قرار بگیرد.

بیــن این دارو و ســایر داروهــا تداخل دارویی گزارش نشده است.

در مواردی که دارو به طور اتفاقی خورده شده باشد، بهتر اســت درمان علامتی لازم درباره بیمار اعمال شود.

نگهــداری دارو در دمــای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد کافی است و نیازی به قرار دادن دارو در یخچال وجود ندارد.

 

این اطلاعات نباید توسط شما مورد استفاده قرار گیرد و شما مجاز به تصمیم گیری در مورد تجویز این دارو یا هرگونه داروی دیگری نمی‌باشید.

تنها ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما دانش و اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری در مورد تجویز این دارو دار می‌باشد و مشخص می‌کند که آیا این دارو برای شما مناسب می‌باشد یا خیر.

این اطلاعات تنها خلاصه ای از اطلاعات عمومی در مورد این دارو است٬ و هرگز اطلاعات کاملی را در مورد امکان استفاده، هشدارها، احتیاط، تداخلات دارویی، عوارض جانبی، و یا خطراتی که ممکن است برای شما اتفاق بیوفتند را در اختیار شما قرار نمی‌دهد .

این اطلاعات توصیه های پزشکی نیست و جایگزین اطلاعاتی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در اختیار شما قرار می‌دهد نمی‌باشد.

شما باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود٬ برای دریافت اطلاعات کامل در مورد خطرات و مزایای استفاده از این دارو صحبت نمایید.

 

منبع : medplus.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.