94

2exxbhk

آیا میزان نارحتی ها و مشکلات عصبی در خانم ها با آقایان یکسان است ؟و هرکدام به یک اندازه در زندگی ناراحتی می کشند؟

 

کدام گروه تحمل بیشتری در برابر درد دارند؛ زنان یا مردان؟ یکی از قدیمی ترین سؤالات یا بهتر بگوییم قدیمی ترین کشمکش های میان خانم ها و آقایان میزان مقاومت آنها برابر درد است. جدالی که اغلب با پیروزی خانم و قضیه درد زایمان را مطرح کردن پایان می گیرد.فارغ از بحث مقابله کردن با درد شما فکر می کنید زنان در طول عمر درد بیشتری را متحمل می شوند یا مردان؟

شاید برای زنان این خبر چندان خوشایند نباشد، اما آنها همان طور که مشقت بارترین درد بشریت یعنی زایمان را تحمل می کنند به همان میزان هم بیش از مردان رنج دردهای مزمن را می کشند. در واقع، زنان در مقایسه با مردان تجربه های بیشتری از دردهای شدید و آزار دهنده در زندگی خود دارند. تفاوتی که نشأت گرفته از عواملی بیولوژیکی، هورمون های زنانه و باورهای اجتماعی و فرهنگی است. دانشمندان عقیده دارند: فرایندی که هر از دو  جنس در هنگام درد طی می کنند کاملاً با یکدیگر متفاوت است، از همین رو امکان دارد روزی قرص های مسکنی مخصوص خانم ها و آقایان ساخته شود.

نتایج آخرین تحقیقات حکایت از آن دارد: زنان و مردان حساسیت های جداگانه ای نسبت به درد دارند و زنان از دردهای مزمن بیشتری در زندگی رنج می برند. پیش از دانمشندان باور داشتند درد همیشه، از ناحیه آسیب دیده یا ملتهب به سمت سیستم های عصبی حرکت می کند و از سلول های سیستم ایمنی موسوم به میکروگلیا بهره مند می شود. اما امروز به این نکته دست یافته اند که چنین فرایندی تنها در مردان رخ می دهد و میکروگلیا تنها می تواند درد مردان را متوقف کند. در طرف مقابل یک دسته دیگر از سلول های ایمنی موسوم به سلول های تی در زنان به هنگام درد فعال می شود.

اذعان به یافته هایی از این حتی اگر هنوز به مرحله آزمایش روی انسان نرسیده باشد نوید یک تحول عظیم در علم داروسازی و پزشکی را می دهد، تحولی که نسل آینده داروها به خصوص مسکن ها را کاملاً دگرگون می کند. اگرچه دانشمندان این تحقیق را روی موش ها انجام داده اند ولی شباهت سیستم عصبی این حیوانات با انسان آنها را تقریباً مطمئن می سازد که فرایند درد در زنان و مردان کاملاً متفاوت است.

منبع : www.hidoctor.ir
مطالب مرتبط :

پاسخ دهید