92
محل تبلیغ شما
محل تبلیغ شما

تازه های تغذیه سالم

برو بریم »
جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

مقدمههزینه ارتودنسی دندان بر اساس فاکتورهای متفاوت، می تواند فرق کند. فراموش نکنید وقتی بیماری قصد انجام ارتودنسی را دارد، بر اساس میزان حرکات دندانی ...

ramazan_iftar_61

مدتهاست که ماه مبارک رمضان به تابستان افتاده است و همانطوری که میدانیم روزه داری دراین فصل بسیار سخت و مدت آن زیاد است  و افراد را با مشکل مواجه می کند  ولی با پیروی از ایک اصول تغذیه صحیح  در زمان سحری و افطار می شود به آسانی روزه گرفت و از فواید معنوی آن بهره برد

آداب غذایی که طب سنتی برای روزه‌داری و داشتن رژیم غذایی سالم در 30 روز پرهیز از خوردن و آشامیدن به شما توصیه می‌کند، می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا بعد از 11 ماه مواد زائد را از بدن‌تان دفع کنید و در پایان این ماه بدن و روانی سالم داشته باشید. دکتر سعید صانعی، متخصص طب سنتی توصیه‌های تغذیه‌ای لازم برای این ماه را به شما گوشزد می‌کند.

یک نوشیدنی ویژه افطار

ماءالشعیر حرارت بدن را بسیار پایین می‌آورد و عطش را فرومی‌نشاند. نحوه تهیه آن هم به این صورت است که جوی معمولی پوست کنده را با نسبت یک به 10 با آب در قابلمه جوشانده و می‌گذارید تا جو کاملا شکفته شود. وقتی این جو پخته شد آب را صاف کرده و آن را میل کنید. افراد سردمزاج می‌توانند کمی عسل به این ماءالشعیر اضافه کرده و میل کنند. از این جو می‌توانید سوپی هم برای افطار تهیه کنید. کافی است داخل جویی که از صافی رد کرده‌اید سینه مرغ بریزید و وقتی پخت با کمی لیمو آن را در وعده افطار میل کنید. این کار عطش را بسیار کم می‌کند.
drink

شیر و خرما قبل از افطار

یکی از بهترین مواد غذایی برای افطار شیر و خرماست. نیم‌ساعت قبل از افطار هسته و پوست دو عدد خرما را گرفته در یک لیوان شیر داغ بریزید. وقتی زمان افطار شد در ابتدا خرماها را میل کنید و بعد از آن شیر را بنوشید. این کار کمک می‌کند قوت بدن برگردد و دستگاه گوارش آمادگی لازم برای هضم غذاهای بعدی را پیدا کند چون افرادی که در ماه رمضان مدت طولانی گرسنه مانده‌اند و معده‌شان خالی بوده در ابتدا اول باید معده‌شان را برای غذا خوردن آماده سازند.

milk-and-dates-for-iftar

روزه‌داری برای گرم‌مزاج‌ها سخت است

روزه‌داری در تابستان بیشتر افراد گرم‌مزاج را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌طور کلی مزاج‌های گرم و خشک، گرم و‌تر و گرم زمانی که ماه رمضان با فصل گرما تلاقی می‌کند، بیشتر اذیت می‌شوند. این افراد در ماه رمضان دچار تشنگی و عطش زیادی می‌شوند. به‌طور کلی روزه‌داران گرم‌مزاج صفرای بیشتری دارند که در تابستان به اوج خود می‌رسد. در نتیجه افت فشار خون، عطش و تشنگی، سردرد جلوی پیشانی و یبوست در افراد با مزاج گرم و خشک اتفاق می‌افتد اما عموما افراد سردمزاج دچار این مشکل نمی‌شوند و راحت‌تر روزه‌داری و گرما را تحمل می‌کنند.

عرق نعناع و گلاب برای سردمزاج‌ها

افرادی که سردمزاج هستند ممکن است با خوردن آب زیاد این سردی را تشدید کنند بنابراین بهتر است برای از بین بردن نفخ از مخلوط عرق نعناع و گلاب استفاده کنند. به این صورت که این مخلوط را به صورت داغ و با کمی نبات میل کنند تا این نفخ از بین برود البته این توصیه متوجه افرادی است که بیماری دیابت و ناراحتی‌های دیگر ندارند و کاملا سالم هستند.

غذاهای چرب ممنوع

افرادی که صفرای زیادی دارند نباید زیاد غذاهای چرب، تخم‌مرغ و غذاهای سرخ‌شده و گوشت مصرف کنند. در نهایت اگر فردی به غذای چربی مانند کله‌پاچه علاقه‌مند باشد باید قبل از خوردن آن حتما دارچین و فلفل سیاه به کله‌پاچه اضافه کرده و از مصرف نمک پرهیز کند. نکته مهم در روزه‌داری ایام تابستان فاصله کوتاه بین افطار تا سحر است. نباید بین افطار و شام فاصله باشد و بهتر است شام زودتر خورده شود تا سریع‌تر هضم شود. به افراد گرم‌مزاج استفاده از سوپ‌های آلو،‌ آش گشنیز، ‌آش تمبرهندی و‌ آش آبغوره توصیه می‌شود.

چای نعناع فشار را متعادل می‌کند

یکی از مشکلاتی که در ماه رمضان برای افراد گرم‌مزاج پیش می‌‌آید، افت فشارخون است. چای نعناع چای بسیار مفیدی برای افراد گرم‌مزاج و صفرایی است و می‌تواند برای این افراد استفاده شود. یک قاشق غذاخوری نعناع را با یک لیوان آب جوش در قوری دم کرده و صاف کنید و بعد به آن یک قاشق غذاخوری خاکشیر، یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق مرباخوری آبغوره اضافه و میل کنید. این کار هم مانع از عطش و هم مانع از افت فشار می‌شود. افرادی که طبع سردی دارند و عرق سرد می‌کنند، بهتر است چای نعناع را با عسل میل کنند.

خورش سبزی آبدار بخورید

برای هرچه بیشتر نگهداشتن آب بدن بهتر است خورش انتخابی شما با سبزی‌هایی مانند اسفناج، جعفری و کرفس تهیه شده باشد. به یاد داشته باشید خوردن آب سرد همراه با این غذاها اصلا توصیه نمی‌شود چون می‌تواند نیروی هاضمه را ضعیف کرده و سبب ایجاد نفخ شود. بعد از وعده شام هم حتما میوه میل کنید اما توصیه این است که از یک نوع میوه مصرف شود تا دستگاه گوارش راحت‌تر بتواند آن را هضم کند.

هندوانه در سحر

افراد گرم‌مزاج دچار خشکی دهان، عطش بسیار زیاد، خشکی پوست، رنگ زرد و افت فشار می‌شوند. برای کاهش این علائم یکی از توصیه‌های مهم طب سنتی مصرف هندوانه در وعده سحر است. با مصرف این میوه‌ آبدار ماندگاری آب در بدن هنگام روزه‌داری افزایش می‌یابد. باید توجه داشته باشید که صیفی‌جاتی مانند طالبی و خربزه با وجود آنکه آبدار هستند بعد از خوردن ممکن است ایجاد نفخ کنند به همین دلیل بهترین صیفی که می‌توان به این افراد توصیه کرد مصرف هندوانه در وعده سحر است.

خاکشیر سرحال‌تان می‌کند

یکی از مواد خوراکی که خوردن آن در این ایام به هیچ عنوان نباید فراموش شود، خاکشیر است. بهترین کار این است که خاکشیر را با شربت آبلیمو و شکر و آب مخلوط کنید و سحرگاه بخورید. این کار باعث می‌شود خاکشیر آب زیادی را به خود جذب کند و در این شرایط آب را به تدریج از بدن خارج ‌کند. به همین دلیل آب سریع دفع نمی‌شود و در بدن می‌ماند. اگر می‌خواهید خاکشیر اثر خودش را بیشتر نشان دهد، بد نیست آن را سر شب در آب خیس کنید و بعد در سحر موادی مانند آبلیمو و شکر را به آن اضافه کنید.

ته‌چین در سفره سحری

یکی از بهترین غذاها برای وعده سحر ته‌چین است. کافی است گوشت دنده را نیم‌پز کنید و برنج،ماست و زعفران را با آن مخلوط کنید و به قطر سه سانتی‌متر کف قابلمه قرار دهید. حالا روی آن گوشت دنده، مقداری هویج، به و سیب‌زمینی دورچین کنید و دوباره روی آن برنج بریزید. گوشت دنده بسیار مقوی است و برای افرادی که دچار افت فشار هستند، مفید است.

منبع : www.hidoctor.ir
مطالب مرتبط :

پاسخ دهید