17

اخبار,اخبار اقتصادی , پولدارترین ایرانی 

سحرگاه بیست و یکم ماه رمضان در مراسم احیای شب قدر در مسجد مدرسه امام موسی کاظم (ع) گفت: مومنان باید توجه داشته باشند که با احیای شب قدر لیاقت خود را بالا می‌برند و تصمیم می‌گیرند که زندگی بهتری داشته باشند.

وی افزود: یکی از رموز احیای این شب این است که بتوانیم مقدرات خوبی برای زندگی خود و آینده خود فراهم کنیم؛ نکته دیگر این است که چرا شب قدر بهتر از هزار ماه است و عبادت در این شب بهتر از عبادت هشتاد و چند سال است؟ دلیل مهم آن نزول قرآن در این شب نورانی است.

این مرجع تقلید بیان کرد: هیچ نعمتی در عالم بزرگتر از نعمت قرآن نیست که خداوند به انسان‌ها عرضه داشته است؛ فرشتگان از عالم بالا این قرآن را به بر پیامبر (ص) نازل کردند و وقتی چنین نعمت عظیمی به بشریت هدیه شده است پس امشب بزرگترین شب است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در وصیت خود فرمودند؛ سنت پیامبر را ضایع نکنید؛ حال این سنت چیست و در قبال آن چه باید کرد؛ از جمله اینکه ازدواج جوانان تنها بر عهده پدر و مادر نبوده، بلکه کل جامعه در قبال این جوانان مسئول است، ازدواج دریچه‌ای برای آمدن روزی‌ها به سوی انسان است؛ این سنت، یکی از سنن نبوی است که نباید آن را ضایع کنیم.

وی گفت: در حدیث دیگری آمده است جوانی که ازدواج کرد، نیمی از دینش بیمه می‌شود و نصف دیگر به اعمالش باز می‌گردد، اسلام بیان کرده است که این سنت نیکو را ساده برگزار کنید که این نمونه کاملا در ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) موج می‌زند، ولی امروز تشریفاتی وضع شده است که خانواده‌های زوجین، زیر بار بدهی‌های سنگین می‌روند و تا جایی که برای این ازدواج خانه‌ها فروخته شده است و این مسئله ضایع کردن سنت پیامبر (ص) است.

وی بیان کرد: وقتی جهیزیه عروس تهیه می‌شود در اتاقی گذاشته می‌شود و زنان را دعوت می‌کنند که ببینید چه جهیزیه‌ای تهیه کرده‌ایم، آیا این کار گناه نیست؟ مردم باید بدانند که بیانی در روایات داریم که اگر برنامه ازدواج را سنگین کردید تا ازدواج جوانان عقب افتاد و در این بین جوانان گناهی کردند پدر و مادر‌ها در آن گناه سهیم هستند.

این مرجع تقلید افزود: باید مهریه را به شکلی ببندند که جوانان زیر بار آن نمانند، دیه یک انسان 150 سکه بهار آزادی است، ولی برخی مهریه‌شان قیمت خون 10 نفر است، روایت داریم که دختری که با مهریه سنگین به خانه شوهر می‌آید قدمش مبارک نیست؛ زنی که تشریفات زندگی‌اش سنگین باشد خوش قدم نیست.

وی گفت: یکی از سنن نبوی اعتدال است؛ کسانی که افراط و تفریط کردند به بیراهه رفته‌اند و عیادت از بیمار نیز یکی از سنن نبوی است؛ اگر به عیادت بیمار نرویم خداوند در روز قیامت از ما سئوال می‌پرسد که چرا به عیادت من نیامدید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به ساده زیستی حضرت علی (ع) گفت: به دولتمردان نمی‌گوییم همه به شمال تهران نروید و زندگی شما لابلای اشراف نباشد؛ شما هم می‌توانید به مناطق جنوبی شهر بروید تا مردم بگویند که مسئولان این کشور هم مثل ما زندگی می‌کنند پس دلگرم‌تر می‌شوند.

وی گفت: امروز نام و برنامه و نهج‌البلاغه علی (ع) می‌درخشد؛ در اینجا به همه مسلمانان پیامی عرض می‌کنم که با نهج‌البلاغه حضرت آشناتر شوید؛ اگر خطبه‌ها و سخنان اصحاب را جمع کنید آیا مثل یک خطبه حضرت می‌شود؟ ما عاشق کسی هستیم که عهدنامه مالکش اخیرا به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در سازمان ملل در بین افراد منتشر شده و همه افراد هم متعجب شدند که در 1400 سال پیش چنین برنامه‌ای برای کشورداری تنظیم شده است.

وی بیان کرد: امروز دنیای اطراف ما بسیار خطرناک شده است و یک دولت مثل آل‌سعود بر سر مردم بی‌پناه بمب می‌ریزد و حامیان حقوق بشر و حامیان عدالت نیز ساکت هستند و معلوم نیست کجا هستند؟ آنها در ماه‌های حرام بر سر این ملت بمب می‌ریزند، ولی دنیا هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد، زیرا دلار‌های عربستان به آنها رشوه داده می‌شود؛ در این دنیای وانفسا است که باید گفت، جای علی (ع) واقعا خالی است.

منبع : www.persianv.com
مطالب مرتبط :

پاسخ دهید