92
محل تبلیغ شما
محل تبلیغ شما

تازه های تغذیه سالم

برو بریم »
جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

مقدمههزینه ارتودنسی دندان بر اساس فاکتورهای متفاوت، می تواند فرق کند. فراموش نکنید وقتی بیماری قصد انجام ارتودنسی را دارد، بر اساس میزان حرکات دندانی ...

در سال های اخیر به علت نگرانی هایی که در مورد آثار چربی ترانس بر سلامت بوجود آمده است، در صنایع غذایی از این چربی ها کمتر استفاده می شود ،اما اداره دارو و غذای آمریکا چربی های مصنوعی ترانس را به طور کلی ممنوع کرده و می خواهد  آن ها را به طور کامل از چرخه مواد غذایی خارج کند.

اکنون به کارخانه ها مهلتی 3 ساله داده شده تا این نوع چربی را از محصولات خود کنار بگذارند.

چربی ترانس

اما چند نمونه چربی داریم؟

چربی اشباع نشده

پزشکان می گویند باید بخش عمده چربی مصرفی ما، از این نوع باشد. معمولاً در پخت و پز به شکل روغن مایع است. روغن ذرت، روغن بعضی از ماهی ها، روغن زیتون، آووکادو و خیلی از مغزهای آجیل از این دست چربی دارند.

چربی اشباع شده

معمولاً از حیوانات گرفته می شود و ظاهری سفت تر یا کاملاً جامد دارد. کلسترول بد را افزایش می دهد و می تواند سبب بیماری قلبی شود. پنیر پرچرب، گوشت های پرچرب، شیر پرچرب، خامه، کره، پالم، بستنی و روغن نارگیل از انواع آن است. دولت آمریکا توصیه کرده، چربی اشباع شده کمتر از 10 درصد کالری روزانه را تشکیل دهد.

چربی ترانس

بدترین نوع چربی، که اداره دارو و غذا آن ها را به طور کامل از چرخه مواد خوراکی خارج می کند. وقتی هیدروژن به روغن های گیاهی اضافه شود، این نوع چربی درست می شود. دلیلش هم معمولاً ایجاد پایداری در روغن یا اضافه شدن طول عمر آن است. خوراکی های سرخ شده، ذرت بوداده، پیتزای منجمد، کیک، کلوچه، پای و خامه قهوه از موادی هستند که چربی ترانس در آن ها استفاده می شود. بعضی نمونه های طبیعی از آن در گوشت و لبنیات وجود دارد اما بیش تر مقداری که در مواد غذایی استفاده می شود، مصنوعی است.

چربی ترانس دارای آثار زیانبار است؛ یعنی بر میزان کلسترو ل LDL می افزاید و از مقدار کلسترول HDL می کاهد. بالا بودن میزان کلسترول LDL عامل خطرساز اصلی بیماری قلب است. در صورتی که میزان LDL بسیار بالا باشد با گذشت زمان، سبب تصلب سرخ رگ ها می شود. این حالت عبارتست از انباشت خطرناک رسوبات چربی بر دیواره سرخ رگ ها. این رسوبات که در اصطلاح پلاک نامیده می شوند، سبب کاهش جریان خون در سرخ رگ می شوند.

 

منبع : namnak.com
مطالب مرتبط :

پاسخ دهید