44
محل تبلیغ شما
محل تبلیغ شما

 

صحبت کردن درباره مسائل جنسی در اکثر فرهنگ ها و از جمله در کشور ما امر رایجی نیست. به ویژه وقتی صحبت درباره بزرگترهای خانواده است جای گفتن و شنیدن کمتر و کمتر می شود.

رابطه جنسی را هیچ گاه فراموش نکنید

فواید رابطه جنسی

کارشناس ارشد مشاوره خانواده: صحبت کردن درباره مسائل جنسی در اکثر فرهنگ ها و از جمله در کشور ما امر رایجی نیست. به ویژه وقتی صحبت درباره بزرگترهای خانواده است جای گفتن و شنیدن کمتر و کمتر می شود. اگر هم چیزی گفته شود، بیشتر محدود به عباراتی نظیر «از ما که دیگه گذشته»، «چون پیر شدی حافظ از میکده بیرون رو» و … می شود.

به این ترتیب میانسالان بیشتر درصدد پاک کردن صورت مسئله رابطه جنسی هستند تا اینکه به دنبال راه چاره ای برای آن باشند. تفکر رایج مبنی بر اینکه با گذشت سن، میل جنسی کمتر می شود نیز مزید بر علت است تا فعالیت همسران در این حوزه هر چه بیشتر به دست فراموشی سپرده شود اما واقعیت این است که اگرچه میل جنسی در طول زندگی دچار نوساناتی می شود اما هرگز از بین نمی رود.


فوائدی فراتر از اتاق خواب

بیایید اول مزایای ارتباط جنسی برای همسران را مرور کنیم تا دست تان بیاید چرا روی آن حتی در میانسالی اینقدر تاکید می کنیم. رابطه جنسی بر سلامت جسمی و روانی افراد تاثیرات مثبت می گذارد، بدین ترتیب که: داشتن یک رابطه جنسی سالم موجب افزایش انگیزه، اتکا به نفس و آرامش در افراد می شود. به همین خاطر است که محققان و متخصصان سلامت جنسی، به همسران توصیه می کنند در هنگام استرس و تنش روانی، تسلیم احساس خود در دوری کردن از همسرشان نشوند و تلاش کنند در این حالت هم محبت خود را نسبت به او بیان کنند.

علاوه بر این، ارتباط جنسی بر سلامت قلب و عروق تاثیر می گذارد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، خطر ابتلا به ناراحتی های پستان و رحم در زنان و مشکلات مربوط به پروستات در مردان را کاهش می دهد، فشار خون را پایین می آورد، باعث کاهش احساس درد در افراد می شود و باعث می شود افراد خواب بهتری داشته باشند.

بنابراین با توجه به مزایای درمانی ارتباط و صمیمیت جنسی به نظر می رسد در دوره میانسالی و پس از آن افراد می توانند به خوبی از آن برای داشتن یک زندگی سالم تر بهره ببرند.

گام 1: بهانه تراشی نکنید

درست است، از واقعیت نمی توان فرار کرد. به هر حال با گذشت سن، فرد دچار مشکلات جسمی می شود که ممکن است ارتباط جنسی را برای او دشوار کند اما نکته مهم حفظ روحیه و ارزش قائل شدن برای رابطه جنسی و تاثیرات آن بر زندگی است.

اغلب مشکلات جسمی که با مسائل جنسی تداخل پیدا می کنند، راه چاره دارند. می توانید با مراجعه به متخصص مربوطه، راه چاره ای برای کمتر شدن یا از بین بردن تداخل مشکل جسمی، در زندگی جنسی تان پیدا بکنید. به یاد داشته باشید که نیازهای جنسی ربطی به سن و سال ندارد و فرد تا زمانی که زنده است، میل جنسی هم دارد.


از جمله مشکلات جسمی که می تواند بر کارکرد جنسی تاثیر بگذارد، می توان به این موارد اشاره کرد:

1- بیماری ها

دیابت، بیماری های قلبی، جراحی های مربوط به نواحی تناسلی در زنان نظیر برداشتن رحم یا برداشتن پستان و در مردان برداشتن پروستات می توانند روی رابطه جنسی اثر بگذارند.

2- گذر سن

با گذر سن، مردان و زنان با کاهش ترشح هورمون هایی مواجه می شوند. همچنین با بالا رفتن سن ممکن است برخی زنان متوجه تغییراتی در ناحیه واژن خود شوند یا احساس کنند میزان رطوبت آن کمتر شده است و همین مسئله آمیزش را سخت تر می کند.

اطلاعات خود را در مورد تاثیراتی که تحولات هر دوره سنی می تواند بر میل جنسی و رابطه جنسی تان بگذارد افزایش دهید. مثلا خانم ها بهتر است در مورد تاثیراتی که یائسگی می تواند بر عملکرد جنسی آنها بگذارد، مطالعه کنند یا از پزشک خود اطلاعات لازم در این زمینه را دریافت کنند تا با آرامش در پی راه حل برآیند نه اینکه به دلیل ناآگاهی دچار اضطراب شوند.

3- داروها

علاوه بر این برخی از داروها نظیر داروهای فشار خون، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی، آرام بخش ها، داروهای دیابت یا بعضی از داروهای گوارشی مثل رانیتیدین، در این زمینه ایجاد مشکل می کنند. اگر چنین مشکلی بروز کرد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا فرمول دارو را تغییر دهد.

بنابراین حتی بیماری های جدی نیز نباید شما را از لذت فعالیت جنسی محروم کند. اگر به دلیل بیماری نزد پزشک می روید از تاثیرات احتمالی آن بیماری یا تاثیر داروهای تجویز شده بر میل جنسی تان و راهکارهایی که پزشک می تواند برای برطرف کردن این مشکل به شما ارائه بدهد، جویا شوید.

گام 2: فرصت را غنیمت بشمارید

دوران میانسالی و پس از آن معمولا دوره ای است که فرزندان کم کم از آب و گل درآمده اند یا چه بسا خانه را به خاطر دانشگاه یا ازدواج ترک کرده اند و حالا زن و شوهر بیش از هر زمان دیگری این واقعیت را لمس می کنند که تنها یکدیگر را دارند و از این مرحله به بعد، قرار است اوقات زیادی را با یکدیگر بگذرانند. معمولا این دوران جزو دوران هایی است که صمیمیت همسران در آن بالا می رود. چرا این صمیمیت در تمام ابعاد نباشد؟!


قرار نیست مدام نیمه خالی لیوان را ببینیم. خیلی اوقات زنان به موازات افزایش سن، لذت بیشتری از فعالیت جنسی خود می برند چرا که به دلیل یائسگی یا برداشتن رحم دیگر لازم نیست ترسی از باردار شدن که در طی سال های گذشته اغلب از بابت آن نگران بودند، داشته باشند.

در این دوره اتفاقا زنان می توانند رابطه جنسی خود را با لذت بیشتر و البته احساس آزادی بیشتر دنبال کنند. از سوی دیگر مردان نیز که در این دوره می توانند کنترل بیشتری بر عملکرد جنسی خود و مثلا انزال خود در رابطه داشته باشند، می توانند به جای روابط جنسی سریع و پرشتاب در دوران جوانی که تنها به انجام عمل جنسی فکر می شد، بر کیفیت رابطه و لذت بردن بیشتر از آن با خیالی آسوده تر تمرکز کنند.

گام 3: واقع بین باشید

واقع بینانه عمل کردن در رابطه با مسائل جنسی در دوران میانسالی و بعد از آن بسیار مهم و کمک کننده است. اگرچه می گوییم میل جنسی همچون غذا خوردن است و باید در همه دوران زندگی این میل ارضا شود اما اگر در مورد غذا نیز دقت کنید، می بینید که با افزایش سن معمولا میزان غذای مصرفی ما نیز کمتر می شود چرا که میزان انرژی که نیاز داریم کمتر می شود.

در مورد میل جنسی نیز همین امر صدق می کند؛ به این ترتیب که به هر حال با گذشت زمان توانایی جنسی در افراد کاهش پیدا می کند. البته نه اینکه از بین برود، بنابراین شاید نتوان انتظار داشت که تعداد دفعات رابطه جنسی کامل مثل همیشه باقی بماند. (اگرچه این نیز در افراد مختلف با توجه به سطح سلامتی آنها فرق می کند.)

لازم است همسران توجه داشته باشند که کمتر شدن تعداد دفعات رابطه جنسی کامل، نباید صمیمیت جنسی میان آنها را کمرنگ کند و رابطه جنسی تنها به این نوع رابطه محدود می شود. باید در این زمینه، با انعطاف لازم برخورد کرد و روش های جایگزین را به کار برد. مثلا می توانید از سایر روش های ارضای یکدیگر استفاده کنید یا در زمان مابین این دفعات از سایر روش های ابراز جسمی صمیمیت نظیر نوازش کردن، لمس کردن، در آغوش گرفتن و نظایر آنها بهره ببرید. البته اینها مواردی است که معمولا زنان در طول دوران زندگی خود از آن بسیار لذت می برند و طالب آن هستند. مردان نیز می توانند در این دوره از زندگی خود سهم بیشتری در این شیوه های ابراز عاطفی داشته باشند تا خود نیز از آنها بهره مند شوند.

پژوهش ها نشان می دهند هر چه همسران تعداد دفعات بیشتری رفتارهای حاکی از صمیمیت جسمی نظیر نوازش کردن، در آغوش گرفتن و بوسیدن را گزارش می دهند، میزان رضایت آنها از رابطه و شاد بودن شان در آن رابطه بیشتر است.

به یاد داشته باشید که هیچ کس از محبت و صمیمیت بی نیاز نیست. رابطه جنسی و سایر روش های ابراز جسمی محبت شیوه هایی نیرومند برای انتقال حس صمیمیت و حمایت از یکدیگر هستند و دوران میانسالی و به ویژه سال هایی که در پی آن می آیند، سال هایی است که افراد بیش از هر زمان دیگری نیاز به این حمایت و صمیمیت دارند؛ پس سعی نکنید با پایدار ماندن بر باورهای سنتی و متعصبانه لذت این با هم بودن را از خود دریغ کنید.

 

منبع : www.persianv.com
مطالب مرتبط :

پاسخ دهید