62
محل تبلیغ شما
62
محل تبلیغ شما

تازه های چرا ، زیرا و چگونه

برو بریم »
اسکرابر ونتوری چیست؟

اسکرابر ونتوری چیست؟

مقدمهاسکرابر ها دستگاه‌ هایی برای کنترل نمودن آلودگی ‌ها می‌ باشند. که این کار را از طریق مایعات درون خود انجام می ‌دهند. این دستگاه‌ ...

weight-scale

همانطوری که می دانیم ترازو وزن انسان را بر اساس فرمولی اندازه گیری می کند بر مبنای  (BMI)  در خصوص خوب یا بد بودن  وزن افراد  که دارای وزن نرمال هستند  اما حقیقت این است که BMI یک شاخص کافی و دقیق برای تعیین اینکه یک فرد چاق یا لاغر است، نمی باشد چون درصد چربی و عضلات بدن فرد رو نشان نمی دهد. به همین دلیل و دلایل دیگری که در پست های قبلی با شما در میون گذاشته بودیم، نباید با دیدن اعداد ترازو از خودتون نا امید شوید و یا امید کاذب پیدا کنید.

این کاستی در BMI باعث می شود که فردی که وزن او نسبت به قدش زیاد است اما بدنی عضلانی دارد و درصد چربی بدن او کم است، در زمره افراد چاق قرار بگیرد. این در حالیست که این فرد، یک فرد چاق نیست.

به همین ترتیب، اگر فردی در محدوده BMI طبیعی که بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ است قرار بگیرد، لزوماً به این معنی نیست که این فرد از نظر وزنی، کاملاً سالم است. افراد زیادی وجود دارند که BMI اونها طبیعی است و وزن طبیعی دارند اما توده عضلانی بدن اونها کم بوده و در عوض، درصد چربی ناسالمی دارند ولی هیچ یک از این موارد در ظاهر بدن اونها و در وزنی که ترازو نشان می دهد، دیده نمی شوند.

حتماً دیده اید که بعضی از افراد، لاغر هستند اما شکم اونها تناسبی با بقیه بخش های بدن نداشته و دارای چربی اضافه است.  ترازو وزن این افراد رو نشان می دهد اما کاری به اینکه چربی در شکم اونها انباشته شده است، ندارد. بنابراین، فرد در ظاهر لاغر است و بر روی ترازو هم وزن کمی دارد و BMI او هم در محدوده طبیعی قرار دارد ولی در درون، ذخیره ناسالمی از چربی رو با خود حمل می کند.

تحقیقات نشان می دهند که خطر مرگ در افراد لاغری که چربی شکم دارند، به اندازه خطر کشیدن روزانه یک پاکت سیگار و یا به اندازه خطر مرگ در افرادی است که کلسترول بسیار بالایی دارند. بعضی از افرادی که اندام در ظاهر متناسب و یا حتی لاغری دارند، در واقع، ناسالم ترین رژیم های غذایی رو داشته، سیگار می کشند، ورزش نمی کنند و به شدت تحت استرس هستند. چگونه می توان چنین فردی رو تنها با تکیه بر عددی که ترازو نشان می دهد، یک فرد سالم قلمداد کرد؟

پس به یاد داشته باشید که عدد ترازو و BMI فقط قادر به تخمین تقریبی سالم یا ناسالم بودن وزن شما هستند و درمواردی که دسترسی به سایر روش های اندازه گیری مثل دستگاه های اندازه گیری درصد چربی، آب و توده عضلانی بدن، وجود نداشته باشد، چاره ای جز اکتفا به ترازو وجود ندارد. البته خیلی از افرادی که BMI بالایی دارند، به مشکلات سلامتی دچار می شوند ولی نمی توان گفت که همه افراد دارای BMI بالا، افراد بی تناسب و ناسالمی هستند.

هر فردی با فرد دیگر تفاوت دارد. برای تخمین متناسب بودن و سالم بودن بعضی از افراد نمی توان به وزن، BMI یا درصد چربی بدن اکتفا کرد و باید از روش های دیگر اندازه گیری هم کمک گرفت.

اگر می خواهید مطمئن شوید که وزن و اندام شما طبیعی است، به نوع رژیم غذایی، میزان انرژی که برای انجام کارها دارید، خلق و خو، قدرت، استقامت بدنی، سرعت بهبود جراحت ها، کیفیت خواب، سلامتی دستگاه گوارش، سیستم ایمنی، عدم استعمال دخانیات و الکل، نداشتن استرس، طبیعی بودن فشار خون و قند و چربی های خون و … و در کنار هم اینها به وزن خودتون، توجه کنید. همه اینها نه فقط از بابت مقدار BMI و سایز لباسی که می پوشید مهم هستند بلکه از نقطه نظر سلامتی اهمیت دارند. کم کردن سایز لباس، لزوماً مساوی با سلامتی نیست.

منبع : yeka.ir

 

منبع : www.hidoctor.ir
مطالب مرتبط :

پاسخ دهید