16
محل تبلیغ شما
16
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار

برو بریم »
مضرات اسید فسفریک برای سلامتی

مضرات اسید فسفریک برای سلامتی

اسید فسفریک یکی از اسید های معدنی است که به دلیل داشتن ویژگی های مختلف در بسیاری از محصولات غذایی یا صنعتی مورد استفاده قرار ...

شب ریخت و پاش‌های میلیونی ایرانی ها در سطح شهر تهران!

 

سری به تالارها و باغ تالارهای سطح شهر تهران زده‌ایم تا در گزارشی میدانی، تصویری از بازار حال حاضر این صنف در پایتخت ارائه کنیم. شهر شهر فرنگ نیست، اما از همه رنگ است!

شاید برای برخی  از ما هنوز باورش سخت باشد که در همین تهران 14 میلیونی تالارهایی وجود دارند که در یک شب چندصدمیلیون کاسب می‌شوند و در همین حین، تالارهایی هم هستند پایین شهر که با 7 میلیون شام شب عروسی را برای‌تان برگزار می‌کنند.

بگذریم از این که برخی عروس و دامادها در نهایت سادگی و با حداقل هزینه زندگی شان را آغاز می‌کنند و برخی نیز با کمک خیریه‌ها به خانه بخت می‌روند. در هر حال این رقم‌ها، بسته به مکان و موقعیت افراد و تالارها متفاوت است. ما سعی کردیم در این گزارش به چند نقطه( پایین، مرکز و بالای شهر) سر بزنیم و قیمت‌ها را ارزیابی کنیم تا ضمن ترسیم تصویری کلی از بازار تالارگردانی، شما نیز در جریان شرایط تالارها قرار بگیرید و احیاناً اگر خواستید مراسمی برگزار کنید، نرخ‌ آنها را بدانید.

شب ریخت و پاش‌های میلیونی

ورودی تالاری در افسریه :از شنبه تا سه شنبه

200 هزار تومان و روزهای آخرهفته یعنی چهار شنبه تا جمعه  300 هزار تومان است.هزینه  خواننده به سلیقه تالار 500 هزار تومان  است و حتی اگر نیاز به خواننده و یا دف و مولودی نداشته باشید، باید توجه داشته باشید که قبلاً هزینه آن از شما کسر شده است.

باقی قیمت‌ها از این قرار است: نورپردازی حرفه‌ای 250 هزار تومان، سالن عقد و خنچه  کامل 500 هزار تومان، گل آرایی سالن 400 هزار تومان، گل آرایی مسیر 250 هزار تومان و گل آرایی جایگاه عروس و داماد 300 هزارتومان که این بخش در برخی تالارها حتی به یک میلیون و 800 تومان هم می‌رسد  اما قیمت غذاها از 12 هزار تومان برای هر فرد تا 23 هزار تومان همراه با مالیات برارزش افزوده 8 درصد و 10 درصد حق سرویس تقریباً برای 300 نفرمیهمان، چیزی حدود 6 میلیون تومان درمی‌آید.

میانه شهر

اما اگر بخواهید در تالاری در خیابان دماوند مراسم عروسی  برگزار کنید باید هزینه ورودی برای میهمانان تا 250 نفر  در آخر هفته   300 هزار تومان و طی هفته 200 هزار تومان را تقبل کنید. البته در صورتی می‌توانید مراسم ‌تان را آخر هفته برگزار کنید که از چهار ماه قبل این سالن را  رزرو کرده باشید، در غیر این صورت باید میهمانی تان را در وسط هفته برگزار کنید. هزینه‌های  دیگر این سالن از جمله خواننده 400 هزار تومان، نورپردازی 200 هزار تومان، اتاق عقد 300 هزار تومان، گل آرایی 300 هزار تومان، پارکینگ 150 هزار تومان و 8 درصد مالیات برارزش افزوده است.

انواع غذا در این تالار از 16 هزار تومان تا 20 هزار تومان برای هر نفر است که رقمی معادل 7 میلیون و 800 هزار تومان برای شما آب می‌خورد.  البته به گفته مدیر این تالار، قیمت‌ها معمولاً بعد از محرم و صفر هر سال تغییر می‌کند.   اما اگر بخواهید تالاری را در مرکز شهر برای عروسی رزرو کنید باید 30 درصد کل قرارداد را به عنوان بیعانه اول کار پرداخت کنید و یک ماه قبل از مراسم نیز نیمی ‌از کل هزینه و در روز برگزاری مراسم نیز کل هزینه را بپردازید. البته درصورت کنسلی و اگر به دلایلی مراسم برگزار نشود، 30 درصد ارزش کل قرارداد در نظر گرفته و این رقم با توجه به زمان باقیمانده تا روز برگزاری مراسم، طبق توافق تعیین و دریافت می‌شود. مثلاً رستورانی در محدوده آپادانا برای هر نفر میهمان برای منوی نوع اول با چند نوع پلو و انواع خوراک‌ها و خورشت‌ها و کباب‌ها همچنین اردور و سالادها و دسرها و انواع  نوشیدنی‌ها و پذیرایی در بدو ورود همراه چای، بستنی، شیر، نسکافه و آبمیوه 75 هزارتومان در نظر گرفته شده است.

در منوی دوم که از میزان و انواع غذاها و دسرها کمی کاسته می‌شود، 65 هزار تومان برای هر نفر و منوی نوع سوم که غذا‌ها از انواع دیگر سرو می‌شوند و میزان آنها نیز فرق دارند، برای هر نفر 60 هزار تومان درمی‌آید. علاوه بر این‌ها هزینه خدماتی مثل سیستم صوتی و تصویری هر کدام 100 هزار تومان، گل آرایی ویژه سالن عقد 300 هزار تومان، برنامه هنری یا  خواننده به صورت پلی بک 500 هزار تومان، ورودی سالن عقد یک میلیون تومان، سفره عقد از یک میلیون تا دو میلیون و 500 هزار تومان، ورودی فیلمبردار 200 هزار تومان، سرویس 10 درصد و مالیات بر ارزش افزوده 8 درصد لحاظ می‌شود. البته در این بین، ورودی سالن‌های روزهای عادی و آخر هفته و ورودی سالن در اعیاد و روزهای خاص، هر سالن 150 هزار تومان نیز اضافه می‌شود. در این سالن و سالن‌‌های دیگر، نرخ ورودی سالن در اعیاد مختلف و آخر هفته گران‌تر از وسط هفته است.

بالای شهر

ولی شاید باورتان نشود که در همین تهران هم تالارهایی وجود دارند که خدمات‌شان حتی از برخی هتل‌های اسم و رسم‌دار نیز گرانتر است و قیمت‌ها در این تالارها سر به فلک می‌زند. مثلاً تالاری که تمام خدمات عروسی را برعهده دارد و ورودی هم از مشتری دریافت نمی‌کند و سه منوی غذایی دارد از 90 هزار تومان برای هر فرد شروع می‌شود و به  220 هزار تومان  می‌رسد. منوی اول کهvip نامیده می‌شود، با کلی غذای متنوع و گل آرایی و حریرآرایی، پذیرایی متفاوت همراه با تراس و جایگاه مخصوص برای عروس و داماد 220 هزار تومان برای هر نفر سرویس می‌دهد؛ اما منوی بعدی که تقریباً تنوع غذایی کمتری دارد همراه تراس، 150 هزار تومان و منوی آخر که منوی سوم است  95 هزار تومان برای هر فرد در نظر گرفته شده است.

یعنی اگر مراسم عروسی‌تان را در این تالار برگزار کنید، با احتساب اینکه میهمانان شما 500 نفر باشند و از منوی اول نیز استفاده کنید، باید دست کم 110 میلیون تومان برای شام بپردازید و اگر بخواهید با منوی سوم از میهمانان‌تان پذیرایی شود باید 75 میلیون تومان پرداخت کنید. این را هم باید اضافه کنیم که در برخی از این تالارها با عنوان«هدیه به عروس و داماد»، تالار مثلاً یک شب اقامت در یک هتل خوب در کیش را برای زوج جوان تقبل می‌کند.

اما اگر تصمیم گرفته‌اید که در یکی از هتل‌های مشهور   مجلس عروسی خود‌تان را برگزار کنید باید بابت ورودی دو  سالن که کف آن از 300 هزار تومان شروع می‌شود، چیزی حدود 4 میلیون و 200 هزار تومان بپردازید و اجاره دو سالن دیگر با هم که از سالن‌های دیگر این هتل محسوب می‌شوند نیز  برای 150 تا 220 نفر میهمان، رقمی حدود یک میلیون و 700 هزار تومان آب می‌خورد.  البته به این‌ها خدماتی چون سیستم پخش موسیقی 150 هزار تومان و خواننده هر 45 دقیقه 300 هزار تومان هم اضافه می‌شود.

اما برای منوی غذایتان نیز در این هتل باید از منوهای «یک»تا«سه»یکی را انتخاب کنید.  در منوی  اصلی و ویژه هتل اوین که شامل انواع پیش غذاهای گرم و سرد و غذاهای اصلی از جمله بره غوطه‌ور در سه نوع سس مخصوص و سبزیجات پخته شده، برای هر 100 نفر یک بره سرو می‌شود. در این منو همچنین انواع دسر و نوشیدنی‌های سرد و گرم که  به ازای هر نفر 127 هزار تومان محاسبه شده، سرو می‌شود. این منو انواع سالاد و غذاهای اصلی و انواع دسر و نوشیدنی به ازای هرنفر 105 هزارتومان را نیز شامل می‌شود.

منوی شماره دو نیز به همین لیست و با کمی‌تفاوت 90 هزار تومان برای هر نفر؛ منوی شماره سه 74 هزار تومان برای هر نفر و منوی شماره چهار که شامل منوهای شماره‌های قبل و تفاوت بیشتری نیز دارد نیز برای هر نفر 62 هزار تومان است که به اضافه 15 درصد بابت سرویس و 8 درصد عوارض افزوده برای هر منو نیز به آن اضافه می‌شود. و اما هتل استقلال منوی شماره یک یا تشریفات تالار این هتل همراه با پیش غذا و غذاهای اصلی و دسرها و انواع نوشیدنی‌ها برای هر نفر 61 هزار و 300 تومان در نظر گرفته می‌شود. منوی شماره دو با همان پیش غذا و دسر و آبمیوه و البته کمی متفاوت تر به ازای هر نفر 75 هزار تومان و منوی شماره سه نیز با قدری فاصله و به اصطلاح تنوعی بیشتر از دو منوی قبلی 94 هزار تومان حساب می‌شود.

این هتل البته منوهای گران‌تر شماره «چهار» و «پنج» هم دارد که به ترتیب 111 هزار تومان و 130 هزار تومان  به ازای هر نفر به علاوه 15 درصد سرویس و 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای هر منو در نظر گرفته می‌شود. البته این را هم بگویم که از سوی هتل یک عدد کیک و  یک شب اقامت در یکی از سوییت‌های هتل به عروس و داماد اهدا می‌شود. البته این هتل (در آخر هفته‌ها)برای 500 نفر مهمان، 650 هزار تومان ورودی از شما دریافت می‌کند. باشگاه فرمانیه واقع در خیابان فرمانیه نیز از جمله تالارهای لوکس است که هزینه ورودی ندارد و البته پذیرایی آن نسبت به دیگر هتل‌های لوکس از امکانات کمتری برخوردار است.

در این تالار شما تنها می‌توانید یکی از دومنوی132 هزارو یا149هزارتومانی باشگاه را انتخاب کنید و این مبلغ را به تعداد مهمان‌ها ضرب کنید. اختلاف قیمت میان این دو منو نیز در تنوع غذاهای آنهاست که به این ترتیب منوی دوم کیفیت و تنوع بالاتری دارد. رزرو تالار در این مجموعه بیشتر اوقات در آخر هفته‌ها مقدور نیست و می‌توانید روزهای وسط هفته را برای میهمانی تان انتخاب کنید.  البته باید به قیمت پایه 23 درصد سرویس، مالیات ارزش افزوده،همراه با گل‌آرایی،تزئین اتاق عقد و برخی خدمات دیگر را هم اضافه کنید.

البته این سالن اجازه دعوت گروه موسیقی زنده را به شما نمی‌دهد. گفته می‌شود این باشگاه پارکینگی به ظرفیت 98 خودرو دارد و بقیه خودروها را هم به پارکینگ عمومی نزدیک به محله هدایت می‌کند؛ بنابراین شما برای 500 نفر مهمان، با منوی دو، دست کم باید 85 میلیون تومان برای برگزاری مراسم‌تان بپردازید.

ورودی‌های 500 هزار تومانی تا 8 میلیونی

در فصل تابستان و افزایش  گرما، بازار  مراسم ازدواج رونق می‌گیرد و عده زیادی نیز متقاضی  استفاده از سرویس‌های باغ‌ها می‌شوند؛ بنابراین بازار این باغ-تالارها نیز افزایش می‌یابد به طوری که این رونق تابستانی برای صاحبان آن‌ها، به ویژه صاحبان باغ‌ها و ویلاها درآمدهای کلانی را به همراه دارد.

این تقاضا به قدری است که افراد از چند ماه قبل باید این باغ‌ها را رزرو کنند اما نکته‌ای که باعث می‌شود به آن توجه ویژه شود، این است که هزینه‌های زیادی را تنها  برای یک شب از مشتری‌ها دریافت می‌کنند و نرخ‌های‌شان هم بیشتر سلیقه‌ای است. به طور نمونه ورودی در این باغها گاهی به چندین میلیون تومان هم می‌رسد. این را هم باید متذکر شویم که ورودی در روزهای شنبه تا  چهارشنبه با پنج شنبه و جمعه متفاوت است؛ به طور نمونه اگر ورودی طی روزهای هفته 300 هزار تومان باشد آخر هفته این ورودی به 400 هزار تومان می‌رسد. مثلاً باغی در غرب تهران هست که ورودی‌اش به 15 میلیون تومان نیز می‌رسد.

حق انتخاب با تالار است

برخی  از مالکان این باغها حتی تا 20 میلیاردتومان برای باغشان هزینه کرده‌اند و به لحاظ زیبایی و امکانات با باغهای دیگر نیز متفاوت است و امکانات ارائه شده نیز نقش مهمی‌در تعیین قیمت‌ها دارد. به عنوان مثال، استفاده از ظروف نقره، گل‌آرایی، شمع‌آرایی، نورپردازی، رقص نور و حتی لباس یکدست خدمه هر کدام قیمت خاص خودش را دارد و قیمت آن‌ها جدا از هزینه ‌اجاره باغ محاسبه می‌شود. وی همچنین می‌گوید: بسته به اینکه تعداد میهمانان چقدر باشد مشتری حق انتخاب دارد و می‌تواند از بین باغها یکی را انتخاب کند.

مثلاً هر تالار، ویلا و یا باغ براساس کیفیت غذای خود قیمت‌ها را تعیین می‌کند. بر این اساس قیمت یک پرس غذا در باغ‌های مختلف از 7 تا 110 هزار تومان متفاوت است. البته آقای احمدی اینکه چه ویژگی می‌تواند این باغها را متمایز می‌کند منوط به حضور  مشتری یا خبرنگار می‌داند و بیشتر درباره این باغ‌ها  توضیح نمی‌دهد.

به عنوان مثال، صاحب یک باغ، مبلغ ورودی را حدود 800 هزار تومان در نظر گرفته اما هزینه‌های جانبی دیگری از جمله حق پارکینگ؛  گل آرایی  خودرو ؛شمع آرایی و مهماندار ویژه ظروف؛ vip شب و روز ؛ تشریفات ورودی؛ طراحی‌هایی به شیوه کشورهای دیگر را به هزینه‌ها اضافه کرده و در عوض هدیه آتلیه مدلینگ؛ و حتی در برخی مواقع سکه به عروس و داماد و یا ماه عسل رایگان  را به عروس و داماد می‌دهند اما آنچه باید به آن توجه داشت این است که این تبلیغات فقط شعار بوده و این افراد هزینه تخفیف‌های درنظر گرفته شده را بر روی سایر هزینه‌ها می‌کشند.  از جمله ترفندهای دیگری که این افراد به کار می‌برند این است که در منوی آن‌ها معمولاً بیش از پنج غذا گنجانده شده است، اما اگر شما حتی یک غذا را انتخاب کنید، باید پول منوی کامل را بپردازید و حتی اگر غذای سرو شده اضافه باشد آنرا باید خودتان جمع آوری و در ظرف بریزید.

به عنوان مثال منوی باغی در یکی از باغ تالارهای‌ چیتگر که از منوی یک تا پنج تشکیل شده به این قرار است: منوی شماره یک با یک نوع غذا و سالاد و نوشابه و ژله 20 هزار تومان؛ منوی شماره دو  با سه نوع غذا به اضافه سالاد فصل و نوشابه و ژله نیز 30 هزار تومان؛ منوی شماره سه با هفت نوع غذا و سالادو ژله و کرم کارامل و نوشابه 40 هزارتومان؛ منوی شماره چهار 10 نوع غذای ایرانی و چند نوع سالاد فصل و خارجی و دسر 50هزار  تومان و منوی شماره پنج 10 نوع غذا همراه سالاد فصل و خارجی  کیک و بستنی 50 هزار تومان برای هرنفر به علاوه گل آرایی و آتش بازی، قهوه خانه سنتی و شمع آرایی، رقص نور سرویس اتاق عقد و ورودی آن و انواع پذیرایی که از صد هزار تومان تا چند میلیون تومان می‌رسد. این مبالغ همراه با 8 درصد مالیات افزوده دریافت می‌شود.

گفتنی است تنها چند باغ درمناطق مختلف تهران مجوز برگزاری مراسم ازدواج را دارند و زیرنظر اتحادیه فعالیت می‌کنند.

 

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید