91
محل تبلیغ شما
محل تبلیغ شما

تازه های بیماری ها و راه درمان

برو بریم »
جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

مقدمههزینه ارتودنسی دندان بر اساس فاکتورهای متفاوت، می تواند فرق کند. فراموش نکنید وقتی بیماری قصد انجام ارتودنسی را دارد، بر اساس میزان حرکات دندانی ...

کاتاراکت (آب مروارید) چیست؟

  اصولا هر گونه کدورت عدسی چشم را آب مروارید یا کاتاراکت می گویند. عدسی یا لنز داخل چشم، یک بافت پروتئینی فاقد رگ خونی و عصب می باشد که وظیفه اصلی آن شکست نور و کم و زیاد کردن نور وارد شده به داخل چشم، برای دیدن اشیا در فاصله های دور و نزدیک است.

چه عواملی در ایجاد آب مروارید موثرند؟

عوامل مختلفی در ایجاد آب مروارید موثرند. از جمله یکی از عوامل مهم و شایع در ایجاد آب مروارید افزایش سن می باشد. عوامل ایجاد کننده آب مروارید بعد از افزایش سن، به ترتیب وجود بیماری های سیستمیک مانند دیابت یا بیماری های روماتیسمی و همچنین برخی از بیماری های عفونی می باشد. غیر از عوامل یاد شده، ضربه ها چه به صورت نافذ و چه به صورت غیرنافذ، می توانند موجب ایجاد کاتاراکت یا آب مروارید شوند. ضمنا مصرف طولانی مدت بعضی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها (کورتن ها) نیز تاثیر بسزایی در ایجاد آب مروارید دارند.

این بیماری بیشتر در چه افرادی دیده می شود؟

آب مروارید در هر سنی و در تمامی افراد ممکن است بروز کند. حتی ممکن است یک نوزاد به طور مادرزادی، بیماری آب مروارید داشته باشد، ولی بیشتر در افراد بالای 40 سال بروز می کند. آب مروارید علایم بیماری کاتاراکت کدام است؟ آب مروارید باعث درد، قرمزی، خارش ، آب ریزش و دیگر تغییرات چشمی نمی شود. تنها علامت بارز کاتاراکت، کاهش دید یا تاری دید می باشد که میزان این کاهش به محل کدورت عدسی بستگی دارد. اگر کدورت در مرکز لنز ایجاد شود، کاهش دید در مقابل نور بیشتر خواهد بود و یا بیمار ممکن است نزدیک بین شود.

آیا مواردی مانند تماشای زیاد تلویزیون و یا مطالعه و کار با کامپیوتر در ابتلای زودرس به این بیماری موثرند؟

خیر، خواندن، نوشتن، تماشای تلویزیون ، کار کردن با کامپیوتر، انجام دادن کارهای ظریف و کار با اشیای ریز هیچ تاثیری در ایجاد کاتاراکت ندارد، ولی سوء تغذیه، وجود بیماری های ضعیف کننده ، اشعه X و اصولا کار در محیط های صنعتی که با اشعه ها و مواد شیمیایی خاصی سر و کار دارد، در صورتی که شرایط ایمنی در آن محیط فراهم نباشد و هم چنین کار زیاد در مقابل آفتاب در بروز آب مروارید موثر می باشند. در قسمت دوم این مطلب درباره ی تنها راه درمان آب مروارید با شما صحبت خواهیم کرد.

روشهای جلوگیری از پیشرفت کاتاراکت چیست؟

در مطالعات اخیر در مورد روشهای جلوگیری از پیشرفت کاتاراکت تحقیقاتی صورت گرفته که مصرف ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها را مفید گزارش کرده است (مثل بتاکاروتن و ویتامین E) در مراحلاولیه کاتاراکت، استفاده از عینک، لنزهای تماسی، عدسی های دوکانونی قوی یا عدسی های دارای بزرگنمایی ممکن است موجب بهبود بینایی شوند. کاهش درخشش نور از طریق استفاده از نورهای مخصوص و قرار دادن نور در وضعیت های مناسب می تواند مطالعه را برای این بیماران تسهیل نماید. داروهای گشاد کننده مردمک (میدریاتیک ها) که رسیدن نور را به شبکیه میسر می سازند استفاده کوتاه مدتی دارند.

 

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید