87
ورزش درمانی

ورزش درمانی اساس توانبخشی است. واژه­ی درمانی اشاره به درمان بیماری یا اختلال جسمی دارد. واژه ورزش​ اشاره به فعالیت بدنی به منظور تمرین  یا بهبود سلامتی دارد. بنابراین این قسمت به کار برد فعالیت­های یازمند تلاش بدنی به منظور پیشگیری، درمان و توانبخشی بیماری­ها و شرایط ناتوان کننده  می­ پردازد.

تعریف افسردگی:

افسردگی حالتی از اندوه، ناامیدی و بیچارگی همراه با کندی و رخوت در فعالیت‌های فیزیولوژیکی و روانی است. حالتی مشخص همراه با غمگینی، گرفتگی، بی‌حوصلگی، کاهش عمیق میل به فعالیت‌های لذت‌بخش روزمره مثل ورزش، تفریح و غذا خوردن است. افسردگی در افراد بالای چهل سال شایع است و با آشفتگی و بی‌قراری همراه است.
۹۷ درصد از بیماران مبتلا به افسردگی از کاهش انرژی شکایت دارند که این کاهش انرژی بر روی حرفه، تحصیل و انگیزه فرد تأثیر می‌گذارد.

نتایج ورزش درمانی در افسردگی

از آنجا که جمعیت انبوهی از افراد به این بیماری غیر واگیر مهلک گرفتارند لذا درمان این بیماری برای همه حائز اهمیّت است.
در حیطه درمان افسردگی , تحقیقات زیادی صورت گرفته است و از روشهای مختلفی مثل دارو درمانی, روان درمانی, گفتار درمانی و…..استفاده شده ولی بنا به نتایج به دست آمده از تحقیقات ,ورزش در تعدیل این بیماری بسیار مؤثر بوده است ؛به گفته دکتر روبرت اس براون : ( هر نوع رژیم درمانی برای افسردگی تجویز شود باید تمرینات ورزشی باشد. )
ورزشهای آیروبیک که ورزشهای سخت , شدید و مداوم اند در درمان افسردگی نسیار مؤثر اند ؛ به طور کلّی ورزش های منظم روزانه ( حتی ۲۰ دقیقه در روز ) برای پیشگیری از بسیاری بیماری ها مؤثر است؛با ورزش کردن هورمونی به نام ( اندروفین) ترشح میشود ؛این هورمون که به (معجون جوانی) معروف است سبب طول عمر, سلامتی, شادابی مگردد و قدرت سیستم ایمنی را بالا میبرد (جلوگیری ازبیماری ام اس)
بهترین زمان برای ورزش کردن عصر میباشد چون فرد از وعده های روزانه بهره برده و انرژی کافی را ذخیره کرده است.
انجام مرتب و منظم تمرینات ورزشی آمادگی بدن را بالا میبرد و سبب آرامش قلب و شادابی فرد می گردد و فرد بهتر میتواند با هر گونه استرس های محیطی و خارجی بر خورد کند.
با ورزش کردن فرد به تناسب اندام, وزن ایده آل, توانائی فیزیکی و قدرت میرسد که در او عزت نفس و اعتماد به نفس را که شرط اساسی درمان افسردگی است بالا میبرد.
(دوپامینو سروتونین) ,از انتقال دهنده های شیمیایی است که سبب تعادل عصبی میشود ؛ این ماده با ورزش متعادل می گردد و این نیز از معجزات دیگر ورزش است .

متخصصان مکانیسم این اثر را افزایش ترشح سروتونین در نتیجه ورزش می دانند. سروتونین یک واسطه عصبی است که در تنظیم خلق و خو  و احساساتی نظیر امید، علاقه، لذت، انگیزه و تنظیم خواب نقش اساسی دارد.
 
تحرک فیزیکی و ورزش ترشح اندورفین را نیز در بدن افزایش می دهند. اندورفین یک مسکن طبیعی بوده و در کاهش درد موثر است.

در میان ورزش ها، انواع هوازی نظیر شنا، دوچرخه سواری و کوهنوری اثر بیشتری بر بهبود خلق و خو و درمان افسردگی دارند در حالی که تاثیر ورزش های غیر هوازی مانند بدنسازی در این خصوص ناچیز می باشد.
 
روانپزشکان در کنار دیگر شیوه های درمانی افسردگی همواره به بیماران خود تاکید می کنند برای تسریع روند درمان، حداقل 3 روز در هفته و به میزان 30 دقیقه، فعالیت فیزیکی از نوع هوازی داشته باشند.

 

 

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید