6
محل تبلیغ شما
6
محل تبلیغ شما

انواع پوست

مجموعه : سلامت پوست زیر موضوعات : همه بخش ها

  پوست نرمال

پوست نرمال نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است، پوستی است که ضایعه ی قابل رویتی مانند کمدون (جوش سر سفید و سر سیاه) و آکنه نداشته باشد و شخص در پوست خود احساس ناراحتی نکند. نمونه آن پوست کودکان است. پوست نرمال هم نیازمند مراقبت است.

مراقبت از پوست نرمال : پوست نرمال هم باید با محصولات مراقبتی پوست محافظت شود. غفلت در محافظت از این پوست سبب پیری و چروک دار شدن آن می گردد. برای پیشگیری از آسیب های خارجی نیز می بایست از ضد آفتاب ها استفاده کرد.

 

 

پوست خشک

 پوست خشک به ظاهر مات و کدربوده و در لمس زبر است. در این پوست شکایت فرد احساس کشیدگی و خشکی در پوست می باشد. پوست خشک معمولا بدون آکنه به صورت پوسته Loopبوده و زیر لامپ ها و ترک های ریز به همراه چین و چروک ها ( به خصوص در پیشانی و دور چشم) رویت می شود.

 می توان گفت پوست خشک دو مشکل اصلی دارد:

1 .کمبود چربی

2 .کمبود آب

یعنی پوست خشک دارای کمبود چربی و آب است. در نتیجه در مراقبت پوست خشک هم آب رسانی لازم است هم رساندن چربی به پوست.

 مراقبت از پوست خشک: درمان و مراقبت از پوست خشک بستگی به علت ایجاد آن دارد. پوست خشک را بایددر مقابل شستشوی زیاد با مواد تحریک کننده و عوامل خارجی محافظت نمود. برای مراقبت از پوست خشک باید از ترکیبات ملایم استفاده کرد، بنابراین صابون ها، ترکیبات مناسب برای پاکسازی این گونه پوست ها نیستند.

پاکسازی پوست خشک: یکی از اولین اقداماتی که برای پوست خشک انجام می شود پاکسازی است

اولین مرحله در پاکسازی استفاده از پاک کننده ها شامل آرایش پاک کن و تونر می باشد. در مورد پوست های خشک پاک کننه ها باید حاوی مواد نرم کننده و مرطوب کننده باشد. مرحله بعد در پاکسازی، استفاده از ماسک ها و اسکراب ها است که البته به علت ایجاد مختصری خشکی پس از مصرف این محصولات می توان به دفعات کمتر (یکبار در هفته) استفاده شود و یا مدت زمان نگهداری آن برروی پوست کوتاهتر باشد .

 بعد از پاکسازی باید حتما از مرطوب کننده مناسب و سپس ضد آفتاب استفاده شود باید به این نکته اشاره کرد که ماساژ برای پوست خشک بسیار مناسب است چون باعث افزایش خون رسانی و افزایش ترشح غدد سباسه می شود .

 

 

 

پوست مختلط

در این پوست در واقع ترکیب هر دو پوست چرب و خشک وجود دارد. در اغلب موارد در صورت، نواحی (پیشانی، بینی و چانه) چرب بوده و نواحی (گونه ها و شقیقه ها و اطراف چشم ها) خشک هستند.

مراقبت و نگهداری از این پوست ها کمی مشکل تر می باشد زیر باید از هر دو روش خشک و چرب برای آن نقاط خاص استفاده گردد.

 

 

 

پوست حساس

پوست حساس با عکس العمل بیش از حد نسبت به عوامل بیرونی (نور خورشید، تغییر شدید آب و هوا، مواد آرایشی ) و عوامل درونی (استرس های روحی، قاعدگی، غذاهای داغ و پر ادویه) بروز می کند. این حساسیت به صورت احساس ناراحتی در پوست، برافروختگی و خارش دیده می شود.

 

 

پوست چرب

پوست چــرب به ظاهر براق است منافذ باز داشته و اغلب دارای آکنه و کمدون می باشد. در لمس حالت لغزنده دارد و دست به راحتی روی پوست حرکت می کند. در این پوست شکایت فرد براقیت پوست و ایجاد آکنه می باشد و زیر لامپ loop منافذ باز و تجمع چربی خصوصا در ناحیه و همچنین آکنه و کمدون (جوش سر سفید و سر سیاه) دیده می شود. پوست چرب عمدتا درهنگام بلوغ ایجاد شده و در قسمت های فوقانی بدن که تعداد زیاد تری غدد سباسه وجود دارد دیده می شود. در این نوع پوست لایه شاخی و کراتینه ضخامت بیشتری دارد.

از نظر بالینی پوست چرب به 2 دسته تقسیم می شود:

پوست چرب عارضه دار: که در آن ضایعات آکنه ای و درماتیت سبورئیک (شوره های چرب) نیز همراه با پوست چرب وجود دارد.

پوست چرب ساده : در هنگام بلوغ و جوانی به طور شایع دیده می شود. پوست ضخیم شده و افزایش ترشح سبوم باعث می شود که پوست صورت به خصوص در ناحیه پیشانی و بینی براق به نظر برسد.

مراقبت از پوست چرب

41

مراقبت از پوست چرب جهت برداشتن سبوم اضافی سطح پوست ، بدون از بین بردن تمام چربی آن، ضروری می باشد. شستشوی صورت با یک شوینده ی مناسب می تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر پوست چرب دارای عارضه باشد باید ابتدا این ضایعات درمان گردد و پس از بهبود از آن مراقبت شود.

 پاکسازی پوست چرب

اولین مرحله در پاکسازی استفاده از آرایش پاک کن ، تونر و شوینده ی مناسب می باشد. در مورد پوست های چرب محصولات پاک کننده باید دارای چربی کنترل و حاوی مواد قابض باشند. تونیک ها برای جمع کردن منافذ باز بسیار مناسب هستند. در صورتیکه پوست مستعد آکنه باشد حین استفاده از این ترکیبات از مالش شدید اجتناب شود زیرا که باعث تحریک پوست می گردد. مرحله بعد در پاکسازی، استفاده از ماسک ها و اسکراب ها است. برای پوست های چرب بدون عارضه می توان از ماسک های قوی با مدت زمان بیشتر و فواصل کمتر استفاده کرد، البته در صورت وجود آکنه التهابی سکراب کردن پوست ممنوع است اما با وجود کمدون (جوش سر سفید و سر سیاه) می توان اسکراب را انجام داد. باید دقت داشت که پوست چرب نیز برای مراقبت به مرطوب کننده نیاز دارد. در انتهای مراحل پاکسازی باید حتما از مرطوب کننده مناسب پوست و سپس ضد آفتاب استفاده شود.

 

انواع مطالب در مورد پوست را در یسان مشاهده کنید

پاسخ دهید