87

تحقیقات نشان می‌ دهند: علاوه بر کمیت و کیفیت غذای مصرف شده زمان مصرف آن نیز در تعیین وزن افراد نقش دارد.

 

دکتر علیرضا رهبر، متخصص تغذیه می گوید: افرادی که در ساعت‌ های نامنظم و غیر طبیعی غذا می خورند، دو برابر بیشتر از سایر افراد چاق می شوند.

 

بررسی های قبلی نشان می دهند؛ ساعت بیولوژیکی انسان ها در مشخص کردن میزان انرژی جذب شده از مصرف مواد خوراکی نقش دارد.

 

همچنین هورمون‌ هایی که در زمان خواب ترشح می شوند و تغییر دمای بدن در این زمان، بر این موضوع تاثیر گذار است؛ به طوری که افرادی که در شیفت های شبانه کار می کنند به دلیل خوردن در زمان نامناسب نیز دارای اضافه وزن می شوند.

 

تحقیقات نیز نشان می دهند؛ موضوع اضافه وزن تنها به میزان کالری دریافتی و میزان انرژی آزاد شده ارتباط ندارد، تغذیه در زمان مناسب به کند کردن روند چاقی در افراد کمک می کند.

 

یک بررسی در موش‌ ها این نظریه را تقویت می‌ کند که زمان غذا خوردن بر این که کالری‌ ها به صورت چربی در بدن تجمع می ‌یابند یا سوزانده می ‌شوند،‌ نیز تاثیر دارد.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز فرد تورک و همکارانش از دانشگاه نورث‌ وسترن نشان دادند که موش‌ هایی که در طول روز، که موقع طبیعی خواب آن ها است، تغذیه شدند،‌ نسبت به موش‌ هایی که در شب تغذیه شده بودند، وزن بیشتری به دست آوردند. جالب است بدانید که این نتیجه در حالی به دست آمد که این موش‌ ها با مقادیر مشابهی از غذا تغذیه شده بودند و مقدار تحرک آن ها هم مساوی بود.

 

این پژوهشگران نوشتند:‌ ” با کاری به سادگی تغییر دادن زمان تغذیه ممکن است بتوان به  طور عمده بر وزن افراد تاثیر گذاشت. “

موش ‌هایی که با رژیم غذایی پُر چربی تنها در زمان درست (برای موش‌ ها در شب ‌ها) تغذیه شده بودند، به طور قابل ‌توجهی نسبت به موش‌ هایی که در زمان نادرست (برای موش‌ ها در روزها) تغذیه شده بودند، ‌وزن کمتری به دست آورده بودند.

 

به گفته این پژوهشگران این یافته‌ ها ممکن است به افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند، ‌کمک کند.

 

به گفته ی آن ها ممکن است بتوان با تغییر زمان ‌بندی وعده‌ های غذایی و غذاهای حاضری، به این هدف دست یافت. به این ترتیب که غذای بیش تری در طول روز خورد و میزان خوردن تنقلات آخر شب را کم کرد.

گردآوری: مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه تبیان

منابع:

ایسنا

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید