26

تعریف پرسکاری:

در سری کاری قطعاتی که تعداد آنها زیاد بوده و بخواهند قطعاتی را با فرم و ابعاد یکنواخت تهیه کرده و صرفه جوئی در وقت و نیروی انسانی نیز مورد نظر باشد، از روشهای مختلفی برای بریدن و فرم دادن قطعات استفاده می‌نمایند که مجموعه آنها را می‌توان بدلیل استفاده از پرس، بعنوان دستگاه اصلی انجام دهنده کار، پرسکاری نامید. ابزارهای مورد استفاده در پرسکاری که وظیفه تأمین فرم قطعه مورد نیاز را به عهده دارند، قالب نامیده می‌شوند. قالبها معمولاً از دو قسمت توپر (سمبه) و تو خالی (ماتریس) تشکیل شده و بر حسب کاری که انجام می‌دهند بنام قالب‌های برش و یا قالب‌های فرم معروف می‌باشند.

تعریف دستگاه پرس:

دستگاه پرس ،ماشینی است که عمل تغییر شکل فلزات را بدون براده برداری انجام میدهد.

کاربرد دستگاه پرس:

کاربرد دستگاه پرس آهنگری است این روشی برای شکل‌دهی قطعات فلزی می باشدکه فلز با چکش‌کاری یا پرس کردن به شکل مطلوب درمی‌آید. در فرایندآهنگری، نیرو بسته به نوع روش آهنگری به صورت ضربه‌ای ، نیرو ثابت یاانرژی ثابت وارد می‌شود.

انواع دستگاه پرس :

دستگاه پرس ضایعات کارتن

دستگاه پرس ضایعات آهن 

دستگاه پرس ضایعات پلاستیک 

 دستگاه پرس ضایعات پت 

 دستگاه پرس ضایعات الیاف 

 دستگاه پرس عدل بندی 

انواع پرس براساس عملکرد:

۱پرسهای دستی :

الف – پرس اهرمی :

این نوع پرس برای بریدن و سوراخکاری و فرمکاری های کوچک روی اوراق نازک فلزی بکار می رود . بدنه آن تقریباً شبیه قیچی اهرمی است که بجای تیغه ثابت (تیغه تحتانی) قالب یا ماتریس و در مکان تیغه متحرک (تیغه فوقانی) بسته می شود . نیوس این پرسها بر حسب نوع اهرم بندی و طول اهرم دسته آنها متغیر است . از این نوع پرس در برشکاری گوشه های کار و سایر موارد مشابه آن نیز می توان استفاده کرد.

ب- پرس پیچی :

این نوع پرس بوسیله بالا و پایین رفتن یک پیچ دنده ذوزنقه کارمی کند . سر پرس با گرداندن دسته فلکه متصل به پیچ ذوزنقه حرکت عمودی نموده بالا و پایین می رود . پرس مزبور برای بریدن ورقه های نازک فلزی ، جرم، مقوا و غیره مورد استفاده قرار می گیرد و به عبارت دیگر همان دستگاه پرس ضایعات آهن ودستگاه پرس ضایعات کارتن می باشد.

۲پرسهای مکانیکی :

الف – پرسهای پیچی اصطکاکی :

این پرس مجهز به دو چرخ طیار اصطکاکی بوده که محور آنها بوسیله یک الکترو موتور دوران می کند . با گردش چرخ طرف چپ فلکه متصل به پیچ به حرکت در آمده و پیچ همراه با سر پرس پایین می آید و در تماس چرخ طرف راست با چرخ فلکه عمل برگشت انجام می شود . چرخهای طرفین دارای یک حرکت انتقالی جزئی در جهت افقی هستند هنگام پایین رفتن پیچ هر قدر که چرخ  از مرکز چرخ سمت چپ دورتر می شود سرعت زیاد تر شده و به این ترتیب سر پرس به طور ضربه ای با قالب زیر برخورد می کند . در موقع برگشت که چرخ فلکه یا چرخ سمت راست اصطکاک دارد هر قدر به مرکز چرخ نزدیک تر گردد سرعت آن کمتر می شود بالا و پائین رفتن سر پرسی از طریق حرکت افقی چرخهای محرک و بوسیله یک سیستم اهرم بندی صورت می گیرد , این عمل در پرسهای کوچک با فرمان دستی و در پرسهای بزرگ به طور اتوماتیک انجام می شود .

ب- پرس لنگی یا ضربه ای :

این نوع پرس از معمولی ترین پرسها است که در برشکاری , سوراخکاری و فرمکاری های کم عمق بکار می رود ,حرکت از یک الکترو موتور و یک چرخ تسمه واسطه به چرخ طیار و محور لنگ منتقل شده , شاتون و ضربه زن را به حرکت در می آورد . ماشین مزبور دارای یک میز قابل تنظیم بوده و از طریق پیچهای قطوری که زیر آن قرار گرفته می تواند روی ریلهای عمودی بالا و پایین رود . همچنین کورس سر پرس یا ضربه زن نیز می تواند در هر پرس به کمک مکانیزم های خاصی کم و زیاد گردد .پرسهای لنگ به فرمهای مختلف ساخته می شوند . چرخ طیار و محور از راست به چپ در بالای بدنه قرار دارند تناز پرسهای لنگی ثابت بوده و متناسب با اندازه چرخ طیار و مقاومت برشی فلزی میل لنگ آنها می باشد .

۳پرسهای پنوماتیکی :

این نوع پرسها که دارای یک سیلندر پیستون پنوماتیکی هستند غالباً در ابعاد ساخته شده و برای کارهای (سوراخکاری و فرمکاری روی اوراق نازک و همچنین جا زدن بوشها و غیره) از آنها استفاده می شود .

۴پرسهای هیدرولیکی :

پرسهای هیدرولیکی که بوسیله روغن تحت فشارکار می کنند دارای یک سیلندر دوکاره هستند که میله پیستون و ضربه زن آن به طور یک پارچه ساخته می شود با ارسال روغن پر فشار (توسط پمپ) به هر یک از مجراهای طرفین سیلندر  مزکور ضربه زدن شروع به حرکت نموده بالا و پایین می رود.

تناژ این پرسها بین ۵۰ تا بیش از ۶۰۰۰۰ تن متغیر است ضمناً پرسهای مزبور قادرند تناژ کامل خود را در هر وضعیتی از حرکت بر روس قالبه دو قطعه کار اعمال نمایند . همچنین طول حرکت ضربه زن آنها تا هر نقطه ای از مسیر پیستون قابل تنظیم است و با تغییر دادن فشار روغن تناژ آنها می تواند کم و زیاد گردد پرسهای مزبور مناسبترین وسیله ای برای فرمکاری بوده و امروزه قویترین پرسهائیکه ساخته می شود از نوع هیدرولیکی هستند

از انواع پرس های بیان شده در بالا می توان به دستگاه پرس ضایعات کارتن ،دستگاه پرس ضایعات آهن،دستگاه پرس ضایعات الیاف ،دستگاه پرس ضایعات پلاستیک و… اشاره کرد.

 

 

پرس های عدل ساز  (Baling presses)

دستگاه پرس عدل بندی جهت فشرده سازی ضایعات سبک از قبیل دم قیچی ورق های فولادی کربنی با ضخامت کمتر از 4 میلیمتر، قوطی های کنسرو، وایر و غیره می یاشند.  این تجهیزات ضایعات را به صورت مکعب با ابعاد مختلف و معمولا از 25 سانتیمتر تا 80 سانتیمتر در می آورند، در این تجهیز قراضه داخل محفظه قراضه ریخته می شود و توسط دو یا سه جک هیدرولیک تحت فشار قرار می گیرند و سپس از محل تعبیه شده خارج می شوند، سیکل سریع و دانسیته (فشردگی) بیشتر مهمترین مزیت کیفی این دستگاه پرس عدل بندی می باشد. در مدل های سه جهته دانسیته هر بلوک تا بیش از 400 درصد دانسیته آهن یعنی بیش از 33 تن بر متر مکعب می رسد.

در ادامه به توضیح دیگر محصولات از جمله دستگاه پرس ضایعات پت و دستگاه گیوتین الیاف خواهیم  پرداخت .

پرس ضایعات پلاستیک ها و کاغذ و فلزات:

در صنعت بازیافت پلاستیک ها و کاغذ و فلزات حمل ضایعات بسیار هزینه بر است به همین منظور برای کاهش حجم ضایعات معمولا  از آسیاب یا پرس استفاده می گردد. بنابراین یکی از دستگاههای پرمصرف در صنعت بازیافت پلاستیک ها دستگاه پرس ضایعات پلاستیک است که بر اساس ظرفیت به دو دسته عمودی  و افقی تقسیم بندی می گردد. از مزیت این دستگاه این است که برخلاف آسیاب که برای ضایعات کاغذ و  پلاستیک متفاوت است. دستگاه پرس عمودی برای پلاستیک ،کاغذ و قوطی های آلومینیومی (مخصوص نوشیدنی ها) یعنی هر سه نوع ضایعات قابل استفاه است به عبارت دیگر این دستگاه بعنوان دستگاه پرس ضایعات کارتن و دستگاه پرس ضایعات پلاستیک عمل می کند .

اما بر خلاف تصور دستگاه پرس، دستگاه ساده ای نیست و در واقع نکته مهم این دستگاه این است که فشرده سازی و اصطلاحا مچاله سازی ضایعات به خوبی انجام دهد تا حجم ضایعات به حداقل مقدار خود برسد برای این موضوع نیاز به قدرت جک بالا و ساز ه قوی است.

 

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید