16
محل تبلیغ شما
16
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار

برو بریم »
مضرات اسید فسفریک برای سلامتی

مضرات اسید فسفریک برای سلامتی

اسید فسفریک یکی از اسید های معدنی است که به دلیل داشتن ویژگی های مختلف در بسیاری از محصولات غذایی یا صنعتی مورد استفاده قرار ...

 

تهویه مطبوع خورشیدی که در انگلیسی Solar air conditioning نامیده می شود ، به هر دستگاه تهویه مطبوع و خنک‌کننده هوا که از نیروی خورشیدی استفاده می‌کند گفته می شود .

انواع سیستم های تهویه مطبوع خورشیدی

امروزه سیستم های تهویه مطبوع خورشیدی انواع گوناگونی دارند که مهمترین آن ها عبارت است از:
چیلرهای جذبی خورشیدی جاذب مایع : معمولا آب در آن ماده مبرد است و جاذب چرخه محلول لیتیوم کی باشد . برای تولید آب سرد از چیلرهای جذبی خورشیدی جاذب مایع استفاده می شود.
چیلرهای جذبی خورشیدی جاذب جامد : مبرد آن آب و چاذب سیکل آمونیاک و نمک می باشد. ضریب عملکردی این چیلرها چیزی بین ۰٫۳ تا ۰٫۷ است .
سیستم های خنک کننده دسینک مایع : مسیر چرخه آنها باز است . اساس کارکرد سیستم های خنک کننده دسینک مایع ، رطوبت گیری از هوا توسط یک جاذب مایع مانند آب و کلرید کلسیوم و خنک کردن با بخار شدن آب  است . ضریب عملکردی آنها زیر ۱ است و هنوز به مرحله تولید انبوه و صنعتی نرسیده است .
سیستم های خنک کننده دسینک جامد: اساس کارکرد سیستم های خنک کننده دسینک جامد نیز ، رطوبت گیری از هوا توسط یک جاذب جامد مانند سیلیکاژل و کلرید لیتیوم-سلولوز و خنک کردن با تبخیر شدن آب است .
سیستم های خنک کننده دسینک جامد برای آب و هوای مرطوب مانند شهر های خلیج فارس بسیار مناسب است .
سیستم های فتوولتایی تراکمی : سیستم های فتوولتایی تراکمی دارای سلول های فتوولتائیک جهت تولد برق و چیلر تراکمی است که در عمل به خاطر کم بودن ضریب عملکرد و بالا بودن قیمت از نظر فنی و اقتصادی مورد توجه قرار نگرفته است.
سیستم های مکانیکی حرارتی: در دو گروه فرآیند چرخه رانکین-تراکمی و چرخه افشانک بخار تقسیم می شوند .

چیلر

 چیلر جذبی خورشیدی

از انواع سیستم های تهویه مطبوع خورشیدی است که دارای قابلیت تجاری بیشتری است . با اضافه کردن سیستمی معروف به سیستم تبرید جذبی به سیستم های خورشیدی می توان علاوه بر تهیه آب گرم مصرفی و گرمایش از این سیستم ها در فصول گرم برای سرمایش ساختمان نیز بهره برد.

تاریخچه چیلر جذبی خورشیدی

ایده تولید سرما با از سیستم جذبی بین سال های ۱۸۵۹ تا ۱۸۶۰ شکل گرفت . اولین نمونه سیستم جذبی توسط فردیناند کاره فرانسوی با استفاده از میل ترکیبی سیال آب و آمونیاک اختراع گردید . اساس کار دستگاه تبرید جذبی این است که می توان بخار مبرد را در مایعی جذب کرد.
چیلرهای جذبی ابتدا توسط شرکت ARKILA در ۱۹۶۸ تولید و روانه بازار گردید .

چیلرهای جذبی خورشیدی در زمینه صرفه جویی انرژی و زیست محیطی در سطح کلان کشور دارای امتیازات گسترده ای است اما از دیدگاه مشتری به خاطر پایین بودن هزینه سوخت های فسیلی  در ایران جذابیتی ندارد.

در اصل تفاوت چیلر  چذبی خورشیدی با چیلر جذبی معمولی در نحوه دریافت انرژی برای گرم کردن آب است.

 آسایش صنعت تهویه انواع چیلر تراکمی اب خنک و چیلر تراکمی هواخنک را تولید می کند 

 

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید