57
محل تبلیغ شما
57
محل تبلیغ شما

قیر از مشتقات نفت است و این ماده‌ی سیاه رنگ و خمیری در ساخت آسفالت و همچنین عایقکاری رطوبت به کار برده می‌شود. باتوجه به مواد خامی که قیر از آن استخراج می‌شود دارای کیفیت‌های گوناگونی است این در حالی است که کیفیت قیر ایرانی در خاورمیانه حرف اول را می‌زند. در بین 25 کشور صادر کننده قیر در دنیا ایران با تولید 2 میلیون و 300هزار تن جزو هفتمین تولید کننده و چهارمین صادر کننده قیر به حساب می آید. با وجود تحریم‌های صورت گرفته در این چند سال اخیر بیشترین خریداران قیر ایرانی٬آفریقا٬جنوب٬ شرق و جنوب شرق آسیا و کشورهای خاورمیانه است که در این میان کشورهای اروپایی قیر ایرانی را با واسطه خریداری می‌کنند. شرکت‌های نفتی فراوانی در زمینه‌ی خرید و صادرات قیر در ایران مشغول به فعالیت هستند که در میان آن‌ها نفت پاسارگاد 60 درصد از این بازار را به دست دارد. فروش قیر باعث افزایش ارزش محصولات نفتی می‌شود. با افزایش کیفیت قیر علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی٬ از فروش قیر صادراتی در داخل جلوگیری می‌شود.

تعیین سطح قیمت قیر

مرجع تعیین کننده قیمت قیر منطقه به‌عهده کشور بحرین است با این وجود کیفیت قیر بحرین از قیر ایرانی پایین‌تر و قیمت آن نیز بیشتر است. زیرا به علت صادر کردن چند مورد قیر بی کیفیت ایران از این مسئولیت سلب شده اشت. بنابراین با افزایش تولید کننده باید رقابت در بازار داخلی ساماندهی شود. بازار جهانی در سال حدود 100 تن قیر خریداری می‌کند با توجه به این رقم شرکت‌های داخلی می‌توانند با تولید قیر با کیفیت نقش ایران را در این بازار پررنگ‌تر کنند. طی سال‌های گذشته قیمت قیر نوسانات زیادی داشته است و قیمت قیر صادراتی ایرانی نسبت به عوامل داخلی و جهانی بی تاثیر نبوده است. نوسانات ارزش دلار و بازار عرضه و تقاضا از جمله این عوامل موثر است. به طور طبیعی هر ساله در فصل تابستان به دنبال افزایش تقاضای قیر قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

 

 فروش قیر

انواع قیر و کاربرد آ‌ن‌ها

قیر با توجه به میزان کیفیت آن دارای انواع مختلفی است از جمله قیر آلاستومری و قیر پلیمری در حفظ محیط زیست موثر بوده و از آنجایی که قیر 5 درصد آسفالت را تشکیل می‌دهد عمر آسفالت را به مراتب 15 سال بیشتر می‌کند. استاندارد قیر را با توجه به موقعیت جغرافیایی می‌سنجند.

قیر امواسیون برای اسفالت سرد در محیط‌های مرطوب٬ قیر شل جهت مصارف ساختمانی٬ قیر مخلوط برای صادرات و بیشتر برای ساخت ورقه‌های پوشش بامقیر طبیعی که دوام ان از قیر نفتی بیشتر است٬ قیر سفت٬ قیر دهمیده برای مصارف ساختمانی و راه سازی و قیر خالص از انواع قیر تولیدی هستند.

تکنولوژی پلی بگ

تکنولوژی جدید پلی بگ در زمینه کمک به محیط زیست ایجاد شده که باعث بسته بندی و قابلیت حمل و نقل آسان‌تر گریدهای قیر می‌شود. پلی بگ از ضایعت گرمایشی٬ صرف هزینه‌ی زیاد در بسته بندی و جابجایی قیر جلوگیری می‌کند. ایران به واسطه‌ی یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان در صنعت قیر حضور پررنگی دارد. تولید قیر در ایران از سال 1382 با فعالیت 2 شرکت آغاز به کار کرد. اما امروز شرکت‌های زیادی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند البته حضور واحدهای غیر استاندارد قیر سازی در بازار داخلی کم نیست.

 

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید