16
محل تبلیغ شما
16
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار

برو بریم »
مضرات اسید فسفریک برای سلامتی

مضرات اسید فسفریک برای سلامتی

اسید فسفریک یکی از اسید های معدنی است که به دلیل داشتن ویژگی های مختلف در بسیاری از محصولات غذایی یا صنعتی مورد استفاده قرار ...

انواع کابل کواکسیال

کابل کواکسیال که نام علمی و درست آن کابل کواکسال است (Coaxial cable) ، در زبان فارسی ( کابل هم محور ) نیز نامیده می شود .

کابل هم محور از آنجایی که از نامش پیداست دارای دو سیم بوده که اجزای تشکیل دهنده این کابل هستند و بدین گونه قرار گرفته اند که یک زوج از حالت متقارن خارج شده و هر زوج از یک سیم در مغز و یک لایه مسی بافته شده در اطراف آن تشکیل می شود و همینطور دارای یک رسانای داخلی از جنس مسی است که برای عایق کردن آن از یک روکش منعطف پلاستیکی محصوراستفاده کرده اند البته از آنجایی که انعطاف کافی و کامل را ندارد برای انعطاف بیشتر روی این لایه هم یک رسانای نازک که از جنس آلومینیوم یا مس است را بافته اند و در نهایت برای جلوگیری از خطر همه این رشته ها و لایه ها را در داخل لایه عایقی گذاشته اند . البته نوعی دیگر از این کابل ها وجود دارد که  ، به جای لایه مسی بافته شده ، از تیوپ مسی استوانه ای استفاده می شود و ماده ای پلاستیکی این دو هادی را از یکدیگر جدا می کند . این ماده پلاستیکی ممکن است به صورت دیسک های پلاستیکی یا شیشه ای در فواصل مختلف استفاده شوند و مانع تماس دو هادی با یکدیگر شده . البته حالتی هم وجود دارد که ممکن است دو هادی در تمام طول کابل به وسیله مواد پلاستیکی از هم جدا شوند .

کابل کواکسیال را توانستند از سال 1936 برای انتقال اطلاعات به کار برند البته مهم ترین وظیفه آن در بخش انتقال اطلاعات صنعت مخابرات است .

هر نوع کابلی را بر اساس مقاومتش دسته بندی می کنند به همان نسبت کابل کواکسیال را هم نیز بر اساس مقاومت دسته بندی کرده اند که از انواع این مقدار مقامت ها می توان به کابل 50 اهم و کابل 75 اهم ( مورد استفاده در سیستم های مدار بسته آنالوگ ، آنتن های دیجیتال خانگی و تلویزیون ها ) اشاره کرد . البته انواع دیگری از این کابل وجود دارند که نوع RG معروفترین آن هاست و در بین انواع RG ها هم «RG59» معروف ترین می باشد و قیمت کابل کواکسیال از 3800 ریال شروع می شوند و  1.550.000 ریال در بازار موجود است . این نوع کابل ها به خصوص در سیستم های مداربسته آنالوگ بیشترین کاربرد را دارند .

قیمت های کابل کواکسیال بسیار متنوع هستند که بسته به انواع آن ها افزایش یا کاهش پیدا می کند .

اصطلاحی به نام امپدانس وجود دارد که به معنای مقدار مقاومت یک مدار در برابر جریان الکتریکی است که بیشتر از 75 اهم تصویر را اشباع و کمتر از آن تصویر را تار می کند به طور کلی کابل های کواکسیال دارای امپدانس مخصوص به خود هستند .

 

کابل کواکسیال

 

به طور کلی اگر مایل به فهمیدن مشخصات این کابل ها هستید می توانید با نگاه کردن به روی بدنه آن ها تمامی مشخصات لازم مانند آمپدانس و … را بیابید فیش های BNC یا Bayonet Neil Concelman کانکتورهایی هستند که برای اتصال کابل های کواکسیال و سیستم های مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرند که در دو مدل 50 و 75 اهم هستند که از نوع 75 اهمی آن در 3 شکل لحیمی ، پیچی و پرسی موجود است و اکثر کابل هایی که در این مدار به کار برده می شوند RG58-RG59-RG6  بوده که هر کدام توانایی برد تا مسافتی حدود ۵۰۰ متر را نیز دارند و معمولا حداکثر پهنای این نوع کابل ها تا ۳۰۰ مگا هرتز است و دوام و پایداری مناسبی هم نیز دارند .

اگر مایل به داشتن یک دوربین آنالوگ خوب و بدون نویز هستید باید دوربینتان دارای یک کابل کواکسیال و BNC مرغوب باشد که با دقت و ظرافت تمام بهم متصل شده باشد اما اگر این موارد رعایت نشود دوربینتان دارای نویز بالایی است .

مزایای موجود برای کابل کواکسیال

می توان از مزایای این کابل ها به نداشتن نویز یا ( کنترل موج انتقالی ) اشاره کرد زیرا به طور کامل محافظت شده هستند و همینطور مزایای دیگری چون  پهنای باند نسبتا وسیع مورد نیاز اکثر سرویس های مخابراتی و انتقال مناسب تصویر، ظرفیت بالای انتقال ، حداکثر پهنای باند ۳۰۰ مگاهرتز ، دوام و پایداری خوب ، پایین بودن مخارج نگهداری ، قابلیت اعتماد بالا ،  قابل استفاده در سیستم های آنالوگ و دیجیتال و …

معایب موجود برای کابل کواکسیال

این کابل ها هم نیز معایبی دارند که می توان به ، مخارج بالای نصب ،  نصب مشکل تر نسبت به کابل های دیگر ،  افت سیگنال در فاصله های زیاد ،  نیاز به استفاده از عنصر های خاص برای انشعابات اشاره کرد .

کابل های کواکسیال با توجه به انواعی که دارند قیمت های مختلفی هم دارند . برای راهنمایی بیشتر از حدود قیمت ها به دو نوع از این کابل ها اشاره خواهیم کرد در مغازه های الکتریکی برای فروش کابل کواکسیال RG59 برای هر متر قیمتی برابر با 10.500 ریال الی 13.500 ریال قرار داده اند و همینطور برای کابل های کواکسیال RG59 با مغزی مسی شیلد قیمتی برابر با 7.900 ریال الی 8.800 ریال قرار داده اند البته این قیمت ها به طور قطع نیست زیرا با توجه به برند تولید کننده هزینه های متفاوتی برای فروش کابل های کواکسیال قرار می دهند .

 

 

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید