38

رنگ ها در خانه نقش اصلی را دارند و در روحیه افراد تاثیر میگذارند .هر رنگ روانشناسی مخصوص خود را دارد که در ادامه در این مورد مطالبی را ارائه میدهیم.در طراحی دکوراسیون هر رنگ یک نقش به خصوص دارد .رنگی که در لوازم بیشترین قسمت ها را به خود اختصاص داده ، رنگ اصلی آن دکوراسیون محسوب میشود .و رنگی که نقش کمتری دارد ، به عنوان رنگ تابع یا جانبی به حساب می آید . غیر از این دو رنگ یک رنگ دیگر هم در دکوراسیون اثر گذار است که نه رنگ اصلی است و نه جانبی. این رنگ که فقط قسمتهای کوچکی از دکوراسیون را به خود اختصاص می دهد به عنوان رنگ چاشنی شناخته میشود و چون تناقض زیادی با رنگ اصلی دارد خیلی به چشم می آید .برای درک این موضوع و شناخت رنگ ها چند نمونه از ترکیب رنگ های طراحی دکوراسیون خانه را به شما معرفی میکنیم.

روانشناسی رنگ ها:

1.رنگ های گرم: رنگ های قرمز ، زرد و نارنجی جزء رنگهای گرم به حساب  می آیند و فشار خون و ضربان قلب را بالا میبرندو در نهایت احساس گرما میدهند.

2222

2.رنگ های سرد: رنگ سبز و آبی جزء رنگهای سرد هستند و احساس آرامش میدهند و در نهایت باعث ریلکسی میشوند. و دمای بدن را پایین می آورند.

ترکیب رنگ گرم و سرد :

اگر در سالن منزل فضای کافی دارید و میتوانید از دو دست مبلمان استفاده کنید. علاوه بر مدل باید به رنگ آنها دقت کنید. اکثرا فکر میکنند وسایل منزل باید کاملا هم رنگ باشند تا به قول معروف ست شوند ولی این یک فکر اشتباه است .زیرا خانه را یک نواخت و خسته کننده میکند . از نظر افرادی که در دکوراسیون منزل تخصص دارند ، وسایل منزل باید با هم تضاد داشته باشند تا هم نمای بیشتری ببخشند هم خسته کننده و یکنواخت نباشند. رنگ مبلمان باید متفاوت باشد مثلا یک دست مبل را رنگ گرم و دیگری را رنگ سرد خریداری کنید.

1.ترکیب بنفش تیره ، زرد ، سفید

برای این ترکیب بهتر است رنگ بنفش رنگ اصلی باشد که این رنگ از نظر روانشناسی رنگ تجمل گرایی است . رنگ سفید را مکمل یا جانبیس قرار دهیم و رنگ زرد که مختص گلدان یا تابلو و.. است ، رنگ چاشنی باشد.

111

همین رنگها اگر کمی تیره تر یا روشن تر شوند . دکواسیون به طور کامل تغییر میکند . رنگ بنفش روشن برعکس تیره ، رنگی است آرامش بخش و خودمانی . رنگ زرد ، رنگی است شادی آور ولی اگر به عنوان رنگ اصلی استفاده شود خسته کننده و زننده است.

2.ترکیب آبی ، سفید

این رنگ که این روز ها طرفداران بسیاری پیدا کرده است ، رنگی است که به طراحی دکوراسیون جلوه ای کلاسیک میبخشد . رنگ آبی ملایم که بسیار آرامش بخش و تداعی رنگ دریا و آسمان است در کنار رنگ سفید عالی میشود.

111111111111

3.ترکیب آبی ، قرمز

رنگ آبی رنگی است که با بسیاری از رنگ ها میتوان ترکیب کرد و زیبایی خاصی به منزل میبخشد. این دو رنگ به خاطر تضادی که دارند بسیار خاص میشود و حس سفری به فرهنگ کلاسیک آمریکا را میدهد. قرمز رنگی است گرم و جذاب و آبی رنگی است سرد .

4.ترکیب صورتی ، طوسی

این رنگ معمولا برای اتاق دختر بچه ها کاربرد دارد که البته رنگ اصلی صورتی می باشد .صورتی رنگ نرم و لطیفی است . این ترکیب رنگ برای پذیرایی نیز کاربرد دارد البته با این تفاوت که رنگ غالب رنگ طوسی باشد و قستهای کمی با صورتی طراحی شود.

1111111

5.ترکیب زیتونی ، کرم

این دو رنگ که خیلی آرامبخش هستند به عنوان رنگ های خنثی کاربرد دارند و خانه را ساده و دلنشین میکنند در کنار این دو رنگ یتوان از رنگ سورمه ای به عنوان چاشنی استفاده کرد و به عنوان یک رنگ تند در بازسازی منزل را جذاب تر کند.

11111

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید