23
محل تبلیغ شما
23
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار فرهنگی

برو بریم »
چاپ کتاب

چاپ کتاب

چاپ به معنی تکثیر کلمات یا تصاویر بر روی کاغذ ، کارت ، پلاستیک ، پارچه یا مواد دیگر است.صنعت چاپ بخشی جدایی ناپذیر از ...

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه این هفته گفت‌وگوی روز با موضوع « شیعه انگلیسی » و با حضور محمد حسین رجبی دوانی، سید هادی سید افقهی و سجاد اسلامیان، کارشناسان مسائل سیاسی و تاریخ، با اجرای علی فروغی برگزار شد.

خطر مرجع تراشی و تقابل تشیع با تشیع

سید افقهی در مقدمه بحث گفت: مسئله مرجع تراشی سابقه دار است، به یاد دارم زمانی که در نجف طلبه بودم می شنیدم که برخی از افرادی که در لباس و کسوت مرجعیت صاحب آوازه می شدند و در برخی از حکومت های آن دوره، چه زمان آقای عبدالحسین عارف و حتی زمان حزب بعث، نام هایی برده می شد که اینها مراجع حکومتی یا انگلیسی هستند. خطری که تشیع را از درون تهدید می کند خطر ” تقابل تشیع با تشیع” است که از شگردهای استعمار پیر انگلیس است که در فرقه سازی ید طولانی دارد و در فرقه سازی مدت زیادی بر کشورهای مهم مثل مصر، عراق و دیگر کشورهای منطقه همچون ایران، فرقه هایی می بینیم که توسط انگلیس تاسیس و مهندسی شدند. فرقه قادیانیه یا احمدیه آقای میرزا غلام احمد را در هندوستان، علی محمد باب را در ایران، محمد بن عبدالوهاب را در عربستان علم کردند، و بدین شکل در این کشورها نفوذ کرده و با برخی ازعلمایی که ممکن است صاحب فضل باشند اما برخی ضعف ها مثل حب جاه، رقابت، حسادت و … داشته باشند، تعامل می کنند. موضع گیری آقای شریعتمداری مقابل امام خمینی(ره)، بارزترین شکل آن بود. حضرت امام همواره به ما هشدار می دادند اگر از درون متحد باشیم، دشمن نمی تواند به ما آسیبی برساند.

سوء استفاده غربی ها از زاویه دار بودن برخی علما در جریانات اخیر

در ادامه دکترمحمدحسین رجبی در مورد نمونه های تاریخ معاصر در مرجع تراشی گفت: انگلیس و دستگاه های استعماری از هر فرصتی برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان استفاده کرده اند، اما در ارتباط با شیعه از طریق عالمان نتوانسته اند کار موثری انجام دهند؛ لذا از افراد ضعیف و سست اراده همواره بهره برداری کرده و آن ها را در مقابل علمای بزرگ قرار داده اند. در زمان پهلوی هم می بینیم که رژیم خواست از بعضی روحانیون در مقابل مراجع بزرگ بهره ببرد. این روحانیون درباری به دلیل نداشتن پایگاه در نزد مردم و برخوردار نبودن از توان علمی موفق نمی شدند. ولی در جریانات اخیر از افرادی که بعضا علم هم دارند ولی نسبت به ولایت، مسئله دارند و در پوشش ظاهری دفاع از اهل بیت و تعصب و غیرت شیعی می توانند برخی را به خود جلب کنند، بهره گرفته اند. شاید به طور مستقیم و علنی اینها وصل به دستگاه های جاسوسی و تفرقه افکن استعماری نباشند اما به اینها میدان هایی داده می شود و به راحتی در اروپا و آمریکا شبکه های آمریکایی در اختیارشان قرارداده می شود و زیر پرچم آمریکا و انگلیس مباحث تفرقه افکن را مطرح می کنند و به ارزش ها و مراجع بزرگ شیعی جسارت می کنند. از این حیث می توان گفت غربی ها با سوء استفاده از مسئله دار بودن و زاویه دار بودن برخی نسبت به خط اصیل ولایت که در ایران و مراجع عظام که مورد وثوق مردم قرار دارند، دنبال تفرقه هستند.

بررسی شجره شیرازی و زاویه دار شدن آن

سیدهادی سید افقهی در ادامه به تاریخچه این جریان اشاره کرد و گفت: وقتی شجره این خاندان شیرازی را بررسی می کنیم، می بینیم برجسته ترین شخصیتی که درخشش خاصی در تاریخ تشیع ما دارد، میرزای شیرازی است که جد اکبر اینهاست و در ارتباط با فتوای تنباکو هم معروف است. همچنین آقا شیخ محمدتقی شیرازی معروف به میرزای دوم و صاحب انقلاب ثوره العشرین عراق، یا حتی مرجع تقلید سید ابوالهادی شیرازی از بزرگان هستند. اما می بینیم در یک نقطه عطف مشخص برای حوزویون، این خاندان زاویه ای با تشیع اصیل برمی دارد و برخی از منسوبین به این خاندان مثل آقا سید محمد شیرازی، آقا سید صادق شیرازی، آقا سید مجتبی شیرازی دست به یکسری اقداماتی می زنند که باعث شک و شبهه می شود. مثلا بنده در چهل سال پیش، وقتی در نجف طلبه کوچکی بودم می شنیدم که به اینها آخوند انگلیسی می گفتند. یکی از اتهاماتی که به دادگاه کشیده نشد ولی در محافل حوزوی معروف بود، این بود که پدر اینها آقا میرزا مهدی شیرازی که مرد فاضلی بود و صاحب تالیفاتی هم بود، چند کتاب علمی داشت که بعد از فوتشان یکسری دست نوشته هایی در حوزه ماند و وقتی به نام یکی از فرزندان او چاپ شد، خیلی از کسانی که با کلاس درس ایشان آشنا بودند اعتراض کردند، این کتابها و تقریرات پدر شماست که به نام خودتان چاپ کرده اید؛ یا بحث اجتهاد آقا سید محمد شیرازی که حاشیه هایی ایجاد کرد. ایشان بعد از اخراج از عراق مدتی ساکن کویت بود، آنجا یکی از تجار کویت برخی از وجوه خود یا تجار دیگر را به ایشان ارجاع می دادند و حساب کتاب می کردند. بعد شایع شد که آقا سید محمد شیرازی اصلا مجتهد نیستند و اجتهادشان ثابت نشده است اما ایشان ادعا می کردند که استاد بنده مرحوم آیت الله خویی هستند و من از ایشان اجتهاد گرفته ام. بنده خود تاجر کویتی که نامش حاج قاسم معمار بود را یک بار در تهران ملاقات کردم و ایشان گفت من مخصوصا این مسئله را به صورت مکتوب از آیت الله خویی پرسیدم که آیا آقا سید محمد شیرازی واقعا شاگرد شما بوده اند و اجازه اجتهاد دارند یا خیر. آیت الله خویی خیلی محترمانه یک اصطلاح علمی به کار می برند و می گویند اجتهاد ایشان برای ما مریب است، یعنی جای شک است. یعنی اجتهادشان را تایید نمی کنند. حاج کاظم معمار هم استفتاء و پرسش خود و هم پاسخ آیت الله خویی را به نحو پرتیراژ، در کویت و هم در بسیاری از کشورها که عمدتا شیعه هستند و احتمال می دادند آقای محمد شیرازی را به عنوان مرجع می شناسند پخش کردند.

تحصیلات سید صادق شیرازی و انحرافات اعتقادی و سیاسی او

علی فروغی، مجری کارشناس برنامه در ادامه از سید افقهی، در مورد سابقه و مسائل مربوط به تحصیلات سید صادق شیرازی و کارهایی که در حوزه داشته سوال کرد که ایشان پاسخ گفت: ابتدا در رویکرد کلی تشیع انگلیسی در بُعد اعتقادی باید بگویم بر کسی مخفی نیست در 17 رسانه ای که مشخص نیست هزینه هایش چطور تامین می شود و 24 ساعته در اختیارشان هست، بحث اخباری گری اینها بر همه عیان است، حمله هایی که به عرفا و متصوفه و فلاسفه دارند.

ایشان و مخصوصا اخوی ایشان که خارج از کشور در لندن هستند و همچنین داماد او شیخ یاسر الحبیب  در سخنرانی و مصاحبه های خود به همسر پیامبر هتاکی و فحاشی ناموسی می دهند. اینها فلسفه و مسائل عرفانی را رد می کنند و حتی هتاکی هایی علیه آیت الله بهجت دارند. انحراف اعتقادی، تاریخی، فقهی  و دزدی علمی اینها متاسفانه سنگ بنایی شد که انگلیس احساس کند در این خاندان انقلابی، یک زاویه ای باز شده است و به این خاندان نزدیک شد و متاسفانه سر از جایی درآوردند که مایه ی شرمساری است.

آقای صادق شیرازی تا زمانی که اخوی مرحومش آقا سید محمد شیرازی در قید حیات بودند، درخشش خاصی نداشتند و تحت تاثیر حضور برادر خود بودند. بعد از فوت ایشان، قائله ای به پا کردند و خواستند بحران ایجاد کنند، کم کم صادق شیرازی در قم و عمدتا در بیت برادرشان، شروع به فعالیت و برگزاری مجالس و موضع گیری هایی در حوزه انقلاب و اساس انقلاب کردند و افزون بر انحراف فقهی و کلامی و اعتقادی و تاریخیشان یک انحراف سیاسی هم پیدا کردند.

صادق شیرازی مخالف مسائل سیاسی و در عین حال سیاسی ترین فرد نسبت به انقلاب است

وی در ادامه گفت:  از ویژگی های فرقه های منحرف دینی، مساله جدایی دین از سیاست است و اینها به شدت کسانی را که پای درس و سخنرانی هایشان می آیند را از دخالت در مسائل سیاسی پرهیز می دهند، در حالی که خودشان تندترین مواضع سیاسی را در مقابل انقلاب می گیرند و حتی آقا سید صادق شیرازی جمله معروفی دارد که: ” جوانها از پدرانتان فریب نخورید، پدرانتان فریب خوردند که علیه آمریکا و انگلیس بودند! ” این حرفش متوجه عالی ترین مقام و بنیادی ترین ارزشهای اصول انقلاب اسلامی ماست.

مخالف پیوند دین و سیاست هستند و این خطی است که انگلیس تعقیب می کند و چه بهتر که انگلیس بتواند این سخن را از زبان یک مرجع خود خوانده مطرح کند، متاسفانه بعضی هم تحت تاثیر شیوایی کلام ایشان قرار می گیرند ولی وقتی وسط راه می رسند می بینند روز به روز بیشتر از انقلاب فاصله گرفته اند و ما اکنون طیفی از توابین را داریم که اول به شدت تحت تاثیر ایشان قرار گرفتند، و بعد به پوچی و انحراف سیاسی این آقا که به شدت مخالف مسائل سیاسی است ولی خودش سیاسی ترین فرد نسبت به امام خمینی و مقام معظم رهبری است مشکوک شدند.

حضرت آیت الله اراکی می گویند:” من آثار آقا سید صادق شیرازی را خوانده ام و بسیار سطحی است”. مرجعیت ملاک هایی دارد ولی شخصیت ایشان از نظر علمی هم حتی در حد یک طلبه فاضل حقیقی حوزوی هم نیست.

در این بخش از برنامه سجاد اسلامیان، کارشناس رسانه و پژوهشگر جهان اسلام در مورد جریان رسانه ای این گروه گفت: شبکه هایی که درباره طیف شیعیان تندرو است، را می توان دو بخش کرد: شبکه هایی که متعلق به طیف شیرازی است و شبکه ای که متعلق به طیف انجمن حجتیه است، یعنی شبکه اهل بیت که آقای الله یاری آن را اداره می کند تقریبا متعلق به جریان انجمن حجتیه است و به جریان شیرازی ها وابستگی ندارد. آقای شیرازی در سایت خودشان که موسسه رسول اعظم عنوان می شود تعداد شبکه هایی که زیر نظر وی است را معرفی کرده است. شبکه هایی هم جدیدا تاسیس شده اند که ممکن است در بروز رسانی این سایت اهمال صورت گرفته باشد و یا به دلایلی اسمشان نیامده است. شبکه امام حسین به سه زبان، سلام، ابالفضل العباس، بقیع، مرجعیت، الانوار1 و 2، مدرسه جامع امام صادق که در این سایت آمده  توسط این گروه اداره می شود، مسلما بخشی از منابع مالی این شبکه ها از کسانی است که به آقای شیرازی علاقه دارند. ولی در مورد آقای الله یاری شنیدم به واسطه هایی مبالغ کلانی که به عنوان پول خمس و زکات ، از طریق شبکه های جاسوسی به دست این افراد می رسد شبکه ها تامین و ادامه حیات می دهند.

وهن تشیع و اسلام در شبکه های ماهواره ای

آقای سید افقهی در تکمیل بحث گفت: می دانیم آرمان و رویکرد تشیع حقیقی مبارزه با استکبار و استعمار و استبداد و خودکامگی و تسلط بیگانگان است، اگر این شبکه ها تشیع ناب محمدی و علوی را ترویج می دهند، چرا آمریکا و انگلیس، آنها را تعطیل نمی کنند؟ اما شبکه های دیگری که خیلی هم تند و تیز نیستند و منطقی و اجتماعی و چندمنظوره هستند، مثل العالم، المنار حزب الله، پرس تی وی، الکوثر و … که منتسب به آقای شیرازی نیستند تعطیل می شوند؟ اینها مگر چقدر مقلد دارند که 17 شبکه ماهواره ای که 24 ساعته مشغول فعالیت است را می توانند پوشش دهند؟ البته برای خالی نبودن عریضه، الله یاری ریاکاری می کند که شبکه در حال تعطیل شدن است و لطفا پولهایتان را به شماره حساب شبکه بریزید و مثل شبکه های لس آنجلسی فارسی که سازمان سیا مدیریت می کند هیچوقت هم تعطیل نمی شود. بنابراین جایی برای شک و تردید نمی ماند که اینها وابسته هستند و برنامه هایی که از این شبکه ها پخش می شود در مرحله اول وهن برای تشیع است، و در وهله بعد وهن اسلام است و هر حرکتی که امام(ره) و مقام معظم رهبری برای جلوگیری از وهن مذهب انجام دادند، اینها خواستد خنثی کرده و کمر تشیع را بشکنند و یکی از کارها بحث هفته وحدت بود، استعمار از یک اختلاف تاریخی در مورد ولادت پیامبر استفاده کرد و مقام معظم رهبری و امام(ره) مسئله هفته وحدت را به عنوان فرصت مطرح کردند، اما این آقایان آن را هفته برائت معرفی کرده و ترویج دادند یا بحث قمه زنی، شواهد و قرائن نشان می دهد آنها دنبال تفرقه افکنی هستند. 

در بخش میانی برنامه بخشی از کلام استاد رحیم پور ازغدی پیرامون شیعه انگلیسی پخش شد( متن، صوت و تصویر کامل آن در سایت ها و خبرگزاریها موجود است)، ایشان گفتند :”امام حسین(ع) صبح عاشورا به یک عده بروید، اینها چه کسانی بودند؟ امام فرمودند: هرکس بدهی دارد نمی خواهم شهید بشود، آنوقت امام حسین(ع)، عزادار خودش را اگر به کسی ظلم کند می بخشد؟ دو تا امام حسین (ع) داریم، دو تا تشیع داریم، دو نوع عزاداری داریم، دو محرم داریم، اولین روضه رسمی را برای اباعبدالله چه کسی خوانده است؟ یزید! اولین مجلس روضه و نوحه را یزید برقرار کرد، اولین روضه حقیقی را زینب سلام الله خواند، ما دو تا روضه داریم، روضه یزیدی و روضه زینبی، همین الان هم هردوی آن وجود دارد. در بین جامعه شیعه و در ایران هم ما دو روضه خوانی داریم. دو تیپ مداح و روضه خوان داریم، یک عده کسانی هستند که به تعبیر امام(ره) اسلام آمریکایی و به تعبیر رهبری شیعه انگلیسی اند و باید مراقب تشیع انگلیسی که با شبکه های ماهواره ای از لندن تغذیه می شود و هدفی جز احمق نشان دادن شیعه و راه انداختن جنگهای داخلی بین مسلمانان ندارند، باشید، پشت سر اینها لندن و واشنگتن و صهیونیست ها هستند، وهابیها هستند…”

موضع سید صادق شیرازی درباره منافقین

سید افقهی در ادامه گفت: درباره منافقین، آقای صادق شیرازی صریح و علنا می گویند که پیامبر یک منافق را نکشت! اگر به فرض پیامبر یک منافق را هم نکشت آن کسانی که به روی حضرت علی (علیه السلام) شمشیر کشیدند و از دایره ولایت و امارت مسلمین خارج شدند و قرآن سر نیزه کردند، مگر منافق نبودند؟ معاویه منافق بود یا نبود؟ عمروعاص منافق بود یا نبود؟ چه کسی دستور داد قرآن را به سر نیزه ها بزنند؟ حضرت علی (علیه السلام) در مورد اینها چه فرمود؟ فرمود من قرآن ناطقم و تیغ به روی اینها کشید، بنابراین آقای سید صادق شیرازی دارد حضرت علی(علیه السلام) را تخطئه می کند. آیا خدای نکرده کار حضرت خطا بوده است؟ امروز چند شبکه وهابی تندی مثل وصال، کلمه، وصال حق و مخصوصا شبکه مصری البصیره هست که یک آدم سنی متعصب و دشمن و ناصبی اهل بیت به نام دکتر محمود الرضوانی همین تکه هایی که شبکه های منتسب به شیرازی مثل قمه زنی و هتاکی های یاسرالحبیب پخش می کند را نشان می دهد و می گوید ببینید اینها شیعیان کسری(منظور انوشیروان)هستند، این هتاکی ها و جسارتها بر خلاف نص صریح اهل بیت هست. روایت اهل بیت در مورد اهل سنت این است که اگر اینها بیمار شدند به عیادتشان بروید، این روایت مستند امام حسن عسکری (ع) است که در تشییع جنازه هایشان شرکت کنید. اختلاف افکنی این جریان انحرافی در حج هم وجود داشت و می گفتند ما پشت وهابیها نماز بخوانیم؟ اما امام(ره) در جهت حفظ وحدت فرمودند: نماز خواندن پشت سر امام جماعت مسجدالنبی یا مسجدالحرام، حکم نماز خواندن پشت سر رسول الله را دارد. برخی در عربستان می گفتند شیعیان کافرند و نمازخوان نیستند و پشت ما نماز نمی خوانند، لذا امام(ره) با هوشمندی گفتند نماز بخوانید. از این حرکات و ایجاد فضای فتنه، هم در شیعه (فتنه شیعی – شیعی) و هم در اسلام، (فتنه ی سنی – شیعی)، متاسفانه نقش بسیار دقیقی را ایفا می کنند و آب به آسیاب دشمن می ریزند و متاسفانه در راس آنها استکبار جهانی، آمریکا و انگلیس هستند.

هیئت ها و فعالیت فرهنگی برای جلوگیری از جریانات انحرافی

در ادامه سجاد اسلامیان به ذکر نکاتی در مورد رسانه های این جریان پرداخت و گفت: آقای اراکی صراحتا گفتند شیخ شحاته کسی بود که در شبکه فدک به شخص ام المومنین عایشه و مقدسات اهل سنت اشاره کردند و آن اتفاق افتاد، در مورد راه حل برای حل این مسئله باید بگویم رسانه فقط این شبکه ها نیستند. رسانه، هیئت است. علما یک رسانه اند، برای خروج این افراد از هیئت ها باید کارهای فرهنگی بسیار زیادی صورت بگیرد. چندی پیش دفاتر اینها در تهران توسط وزارت اطلاعات بسته شد، اینها در عراق هم فعالیت شدیدی می کنند و دفاتری قوی دارند و به نظر می رسد چه صدا و سیما و چه رادیو تلویزیون های اسلامی که یک مرکزیت بین المللی دارند باید کار کنند تا شبکه های انحرافی کم اثر شوند. تعطیل شدن اینها در ایران موجب شد شیخ الازهر این اقدامات را مثبت ارزیابی کند و این به وحدت کمک می کند. ما داریم به وحدت نزدیک می شویم و باید تلاش های فرهنگی صورت بگیرد تا هیئت ها نسبت به بحث وحدت شیعه و سنی آگاه شوند. اگر جریان وحدت پررنگ شود، با رفتن جریان شیرازی ، هر جریان دیگری بیاید با تقویت فرهنگ تعایش و همزیستی شیعه و سنی هیچ تاثیری بر هیئت ها نمی تواند داشته باشد.

هتاکی جریان شیرازی به تمام نمادهای انقلاب

دکتر افقهی در جمع بندی اشاره کردند، باید با مردم صریح تر گفتگو کنیم، حدود یک ماه پیش در قم، کنگره عظیمی علیه تفکر تکفیری داشتیم و دو مرجع تقلید، دعوت کننده بودند، حدود 700 ، 800 شخصیت داخلی و خارجی شرکت کردند. مقالات بسیار خوبی مطرح شد و رویکرد این کنگره منبع تفکر و باتلاق اندیشه تکفیری وهابی سلفی را هدف قرار داد، این جریان به تمام نمادهای انقلاب و شخص رهبری هتاکی می کنند، حتی وقتی بعد از انفجار سامرا بعضی ها تندروی هایی کردند؛ وقتی خبر به آیت الله سیستانی رسید ایشان منع کردند و گفتند اهل سنت برادران ما هستند؛ بلکه جان ما هستند. شیرازی ها ایشان را هم کافر خواندند،هر گونه تلاش و حرکتی که در راستای وحدت باشد اینها مامور انهدام آن هستند. این تفکر و حرکات، ابتدا باید از لحاظ علمی زیر سوال برود و به چالش کشیده شود، همچنانکه اکنون گام های مبارکی از لحاظ علمی و کلامی علیه اینها برگزار می شود. بعد از همایش قم، دو همایش در سوریه داشتیم، یک همایش فراگیر هم در الازهر مصر داشتیم که از علمای انقلابی شیعه لبنان و عراق و ایران هم دعوت کردند؛ و حتی در دیدار نخست وزیر عراق با امام اکبر الازهر ایشان تاکید کردند که ما باید دارالتقویم مجالس اسلامی را احیا کنیم و این برای ما نوید بخش است.

اسلامیان در پایان گفت: اگر با تفکر تکفیر باید مقابله شود، با جریان تندروی شیعه هم باید مقابله شود، گرچه توسط آقای اراکی صحبت هایی شده اما فعالیت ها باید بیشتر شود، از مجمع جهانی اهل بیت واقعا فعالیتی نمی بینیم، همانظور که جریان تکفیر را نقد می کنند و موج رسانه ای ایجاد می کنند علیه اینها هم باید فعالیت شود.

برنامه رادیویی «گفتگوی روز» هر شب ساعت 20 از رادیو گفت‌و‌گو روی موج  5/103مگاهرتز پخش می‌شود.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط :

پاسخ دهید