18

اقتصاد > جهان – علاوه بر توانایی های فردی، ویژگی های دیگری نیز هستند که برای پیشرفت شغلی لازمند.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به برخی از افراد سال ها است که در یک شرکت و یا اداره شغلی ثابت دارند و جایگاه شغلی آن ها ارتقا نیافته است. چنین افرادی احتمالا پس از مدتی با این پرسش مواجه می‏شوند که چرا نباید در سازمانی که در آن حضور دارند پیشرفت کنند و به رده های شغلی بالاتری دست یابند. معمولا باور رایج این است که اگر کسی توانایی های فنی لازم برای ارتقای شغلی را داشته باشد، استحقاق آن را نیز خواهد داشت اما حقیقت این است که برای پیشرفت در یک سازمان، توانایی های فنی اگرچه شرط لازم محسوب می‏شوند اما کافی نیستند و فرد برای اینکه بتواند به جایگاهی بهتر از جمله جایگاه های مدیریتی برسد باید علاوه بر توانایی های فنی، از ویژگی های دیگری نیز برخوردار باشد. اگر شما نیز احساس می‏کنید که زمان ارتقای شغلی شما فرا رسیده است پس بهتر است بدانید که در کنار توانایی های فنی باید از ویژگی های زیر نیز برخوردار باشید:

1- توانایی های نرم

اگرچه عبارت “قدرت نرم” بیشتر یادآور “جوزف نای” (نویسنده آمریکایی) و روابط سیاسی بین کشورها است اما این عبارت در فضای کسب و کار نیز کاربرد دارد. هرچند که در ظاهر کسی توجه چندانی به توانایی های نرم نمی‏کند و آنچه مورد توجه قرار می‏گیرد توانایی های فنی افراد است اما مهارت هایی مانند توانایی مذاکره و حل اختلاف نظرها، توانایی در ایجاد روابط کاری سالم و بدون حاشیه با دیگران و همچنین توانایی در متقاعد کردن دیگران از جمله مواردی هستند که برخورداری از آن ها باعث می‏شود جایگاه شما در فهرست افرادی که قرار است شامل ارتقای شغلی بشوند بهبود یابد.

2- توجه به بازخوردها

بی توجهی به بازخوردهایی که از همکاران و مدیران به شما می‏رسد اگر باعث نشود که شغلتان را از دست بدهید به احتمال زیاد جلوی ارتقای شغلی شما را خواهد گرفت. مدیران بسیار بیشتر از آنچه به نظر می‏رسد نسبت به بی توجهی به توصیه هایی که به شما می‏کنند حساس هستند و اگر احساس کنند که بازخوردهای آن ها را پشت گوش انداخته اید و به کار نبسته اید، دیر یا زود نارضایتی خود را ابراز می‏کنند و حداقل مسئولیت های بیشتری را به شما نمی‏سپارند. به خاطر داشته باشید که مدیران توصیه هایی که به شما کرده اند را فراموش نمی‏کنند حتی اگر دیگر در مورد آن ها با شما صحبت نکنند.

3- اندیشیدن مانند یک مدیر

بسیاری از افراد گلایه می‏کنند که به رده های مدیریتی ارتقا نمی‏یابند و در سازمانی که حضور دارند همواره به چشم یک کارمند به آن ها نگریسته می‏شود اما حقیقت این است که در بسیاری از موارد، شیوه نگرش و عملکرد این افراد اصلی ترین مانع ارتقای آن ها به مشاغل مدیریتی است. برای اینکه شما به مدیریت یک بخش ارتقا بیابید، باید به روسای سازمان نشان دهید که مانند یک مدیر می‏اندیشید و نه مانند یک کارمند. مدیران معمولا دید وسیع تری از کارمندان دارند، مشکلات و ایرادات فرآیندهای کاری را بهتر تشخیص می‏دهند و برای آن ها راه حل ارایه می‏دهند و همچنین نشان می‏دهند که موفقیت سازمان برای آن ها اهمیت بسیاری دارد. یک کارمند خوب لزوما مدیر خوبی نیز نخواهد بود و به همین خاطر اگر قصد دارید ثابت کنید که توانایی رسیدن به سطوح مدیریتی را نیز دارید باید نشان بدهید که از نگرش مدیریتی نیز برخوردارید.

3535

 

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.