23
محل تبلیغ شما
23
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار فرهنگی

برو بریم »
چاپ کتاب

چاپ کتاب

چاپ به معنی تکثیر کلمات یا تصاویر بر روی کاغذ ، کارت ، پلاستیک ، پارچه یا مواد دیگر است.صنعت چاپ بخشی جدایی ناپذیر از ...

فرهنگ > دین و اندیشه – پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت:

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که عالم دینی با قلم فکر دشمن را درهم می کوبد و یا او را هدایت می کند گفتند: امروز در حساسترین شرایط زمان قرارداریم، طلاب باید قدرت پاسخگویی به شبهات را داشته باشند.

این مرجع تقلید شیعیان در دیدار با طلاب حوزه علمیه استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه و حوزه علمیه بناب که در مدرسه امام موسی کاظم (ع) قم برگزارشد، با اشاره به مقام علم و عالم اظهار داشتند: امام علی(ع) در توصیه ای به کمیل، مال و علم را با هم مقایسه می کنند؛ مسایل اقتصادی در دنیای امروز هم حرف اول را می زند، ولی در عین حال امام(ع) علم و دانش را بالاتر از مسایل اقتصادی می دانند.

وی افزود: امام علی(ع) فرمودند، علم حافظ انسان است، ولی انسان حافظ مال؛ برتری دومی که امام(ع) برای علم ذکر کردند این است که استفاده از مال آن را کم می کند، ولی استفاده از علم باعث ازدیاد آن است؛ تدریس باعث پرورش طلاب می شود و اگر طلاب هر سطحی را طی کردند باید سطح پایین تر خود را تدریس کنند تا رشد بیشتری داشته باشند.

این مرجع تقلید بیان کردند: امام(ع) فرمودند، بسیاری از افراد تا وقتی که انسان مالی دارد گرد او جمع می شوند و اگر مالش را از دست داد، دیگر سراغی از او نمی گیرند، ولی علما پس از مرگ هم وفادار دارند؛ امام(ع) در ادامه فرمودند که حاکمیت از آن علم است و مال محکوم علیه است؛ در پایان نیز حضرت فرمودند که علما همیشه باقی می مانند و آثارشان در قلوب موجود خواهند ماند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: طلاب با توکل به خدا و همت عالی در سایه اخلاص رشد و تربیت خواهند شد.

وی با اشاره به حدیثی از امام جعفرصادق(ع) در خصوص علم و عالم گفتند: آن حضرت فرمودند، در روز قیامت میزان اعمال و علم بشر برپا می شود؛ یکی از سنجش هایی که در عرصه محشر انجام می شود  خون شهدا و مرکب دانشمندان است و کفه ای که در آن مداد علما است سنگین تر از کفه ای خواهد بود که خون شهدا در آن قرار دارد.

وی افزود: مقام شهید در اسلام فوق العاده بالاست «عند ربهم یرزقون» هستند و در جوار حضرت حق روزی می خورند و با این همه عظمت و جایگاهی که برای شهدا فرض شده است، اما مقام آنها از عالم کمتر است.

استاد درس خارج حوزه  با اشاره به ادله برتری مداد علما از خون شهدا گفتند: آنچه که به خون شهدا ابدیت می بخشد، قلم دانشمندان است؛ نکته دیگر آن است که شهید مکان و زمان خاصی دارد، ولی عالم در روزگاران باقی و ماندگار است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: شهید با قوه قهریه جسم دشمن را متلاشی می کند، ولی عالم با قلم، فکر دشمن را یا در هم می کوبد و یا او را هدایت می کند، پس عالم با روح سروکار دارد و شهید با جسم؛ نکته دیگر آنکه شهدا، تحت نظر علما پرورش پیدا می کنند.

وی ادامه داد: امام راحل بود که این شهیدان را به میدان جهاد فرستادند؛ نکته پنجم نیز آن است که تعداد قلم های علما از تعداد افراد شهدا بیشتر است؛ در قم هر هفته 200 کتاب تازه چاپ می شود و این کتب خود به روشنگری اجتماعی می پردازند.

این استاد حوزه علمیه  با بیان این که در این میان هرچه مقام انسان بالاتر باشد، وظایف نیز سنگین تر خواهد بود بیان کردند: امام علی(ع) 7ثمره برای علم بیان می کنند؛ تقوا اولین ثمره علم است؛ نکته دوم، اجتناب از هوای نفس است؛ سومین اثر تبعیت از حق است و چهارمین اثر آن دوری از گناهان است و پنجمین اثر، مودت با برادران دینی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: امام علی(ع) در بیان ثمره ششم علم، این اثر را استماع نظرات و درس علما ذکر کردند و هفتمین اثر علم که از سوی امام علی(ع) بیان شده است، قبول کردن سخنان علمی است.

وی بیان داشت: طلاب امروز ،در زمان خاصی زندگی می کنند که در طول تاریخ اسلام، نظیر آن کم بوده است؛ در تمام خانه ها، ابزار شیطان موجود است و دشمنانی که در صدد تخریب اخلاق و عقاید و اخلاق هستند بسیار فعال هستند.

وی بیان کرد: طلاب امروز باید علم پاسخگویی به شبهات را داشته باشند؛ سخنوری و قدرت قلم از دیگر بایسته های طلبگی است؛ در این بین طلاب باید از ابتدای جوانی به تبلیغ خو بگیرند و ایتام آل محمد(ص) را از علم سیراب کنند.

این مرجع تقلید یادآور شدند: اخلاص از مهمترین وظایف طلاب است، زیرا اگر اخلاص نباشد اعمال قبول نیست؛ اخلاص باعث ازدیاد آثار و قبولی اعمال است.

/6262

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.