18

اقتصاد > انرژی – ایسنا نوشت:

دبیرکل سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت گفت: اگر تولید‌کنندگان نفت در پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری نکنند قیمت نفت ممکن است به 200 دلار در هر بشکه برسد.

به نقل از بلومبرگ، عبدالله البدری دبیرکل سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت(اوپک) طی مصاحبه‌ای در لندن گفت: اگر شما در صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری نداشته باشید، شاهد قیمت‌های بالاتر از 200 دلار برای هر بشکه نفت خواهید بود.

وی به زمان افزایش قیمت نفت تا این سطح اشاره نکرد. بهای نفت سبک آمریکا پس از سخنان البدری تا 2.7 درصد افزایش یافت.

قیمت نفت سال گذشته به دلیل تصمیم عربستان و دیگر اعضای اوپک مبنی بر ثابت نگه ‌داشتن تولید نفت خود در واکنش به اشباع بازار ناشی از افزایش تولید نفت شیل آمریکا، 46 درصد کاهش یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس که به 29 کشور مصرف‌کننده نفت جهان مشاوره می‌دهد 21 ژانویه اعلام کرد: کاهش در قیمت نفت ممکن است باعث جلوگیری از سرمایه‌گذاری در تولید تمام انواع انرژی شود.

اوله هانسن، تحلیلگر ساکسوبانک در کپنهاگ دانمارک گفت: البدری یک نگرانی موجه را مطرح کرده مبنی بر اینکه کاهش سرمایه‌گذاری به دلیل کاهش قیمت نفت ممکن است باعث شود که در سال‌های پیش ‌رو با کمبود عرضه نفت مواجه شویم.

وی افزود: رسیدن قیمت‌ها به 200 دلار در هر بشکه ممکن است رخ ندهد، زیرا بازگشت قیمت‌ها به بالای 100 دلار باعث بازگشت تولید‌کنندگان نفت شیل به بازار خواهد شد و آنها می‌توانند فورا به افزایش قیمت‌ها واکنش نشان دهند.

نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه مارس امروز با 11 سنت افزایش به 45 دلار و 26 سنت در هر بشکه رسید و نفت برنت نیز با 0.3 درصد افزایش 48 دلار و 30 سنت در هر بشکه معامله شد.

جیووانی استانوو تحلیلگر‌ نفتی در گروه یو.بی.اس در زوریخ آلمان گفت: فکر می‌کنم افزایش ناگهانی قیمت نفت که شاهدش بودیم به دلیل سخنان البدری باشد. به ویژه آن بخش از حرف‌های وی درباره‌ رسیدن قیمت نفت به 200 دلار به دلیل سرمایه‌گذاری‌های ناکافی و ‌آمادگی اوپک برای گفتگو با تولید‌کنندگان خارج از این سازمان برای متعادل ‌کردن بازار در این قضیه تاثیر داشت.

البدری افزود: در حال حاضر حدود 1.5 میلیون بشکه در روز عرضه مازاد در بازار وجود دارد و اوپک مایل به دیدار با کشور‌های تولید ‌کننده خارج از اوپک برای رفع این مازاد عرضه است.

وی افزود: بازار با کاهش عرضه به تعادل باز خواهد گشت نه افزایش تقاضا.

فاتح بیرول، اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی در اجلاس اقتصاد جهانی در داووس سوئیس 21 ژانویه گفت: سرمایه‌گذاری در تولید نفت در سال جاری در مقایسه با سال گذشته 100 میلیارد دلار (15 درصد) کاهش خواهد یافت. این به معنای این است که قیمت 45 دلاری نفت برای هر بشکه یک پدیده موقت است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا بازوی آماری وزارت انرژی این کشور اعلام کرد: تولید نفت خام آمریکا 9 ژانویه به روزانه 9 میلیون و 190 هزار بشکه رسید که سریع‌ترین رشد طی سه دهه گذشته است.

این افزایش ناشی از ترکیب حفاری افقی یا هیدرولیک برای استخراج ذخایر نفت شیل از میادین تگزاس و داکوتای شمالی است.

همزمان با کاهش قیمت نفت حفاری‌ها در تعدادی از میادین شیل آمریکا به پایین‌ترین سطح دو سال گذشته رسیده است. شرکت‌های حفاری هفته گذشته فعالیت‌ها در 49 سکوی نفتی را متوقف و تعداد سکوهای فعال در هفتمین کاهش هفتگی متوالی به مجموع 1317 رسید.

رابرت کمبر رییس تحیقات فرآورده‌های نفتی در موسسه انرژی اسپکتس گفت: قیمت‌های کنونی نمی‌تواند جوابگوی عرضه نفت در خارج از اوپک باشد و تولید این کشور‌ها یک یا دو سال ادامه خواهد داشت.

این اتفاق فقط در مورد نفت شیل آمریکا نیست، بلکه انواع نفت‌های دیگر از جمله دریای شمال و روسیه را شامل می‌شود.

البدری گفت: بیشتر پروژه‌ها برای توسعه میادین نفتی در کشور‌های عضو اوپک با قیمت‌های کنونی ادامه خواهد یافت البته ممکن است برخی از آنها لغو شود.

2323

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.