19
محل تبلیغ شما
19
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار بین المللی

برو بریم »
مهاجرت به کانادا از طریق خرید ملک

مهاجرت به کانادا از طریق خرید ملک

شما برای خرید ملک در کانادا باید در ابتدا اطلاعاتی درباره ی این کشور داشته باشید. بعد از روسیه، کانادا جزو دومین کشور از نظر ...

بین الملل > خاورمیانه – واحدمرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری رویترز در گزارشی از بیت المقدس و بیروت به قلم دان ویلیامز و لیلی بسام نوشت :
اسرائیل و جنبش حزب الله لبنان روز پنجشنبه تلویحا اعلام کردند تمایلی برای تشدید درگیریهایی که چهارشنبه در مرز بین دو طرف رخ داد و در آن افراد مسلح لبنانی دو نظامی اسرائیلی را کشتند ، ندارند. این حمله حزب الله در پاسخ به حمله هوایی هفته گذشته در سوریه که شماری از نیروهای حزب الله کشته شدند صورت گرفت.
اسرائیل اعلام کرد پیامی از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفیل) دریافت کرده است مبنی بر اینکه حزب الله تمایلی به تنش آفرینی بیشتر ندارد.
در بیروت نیز یک منبع لبنانی آگاه گفت :« اسرائیل از طریق یونیفیل به حزب الله اطلاع داده است آنچه دیروز رخ داد کافی است و نمی خواهد این درگیریها گسترش یابد.»
موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حزب الله برای آرام کردن اوضاع تلاش کرده است یا نه ، به رادیو اسرائیل گفت :« خطوط هماهنگی بین ما و لبنان از طریق یونیفیل وجود دارد و عملا پیامی به این مضمون از لبنان دریافت کرده ایم.»
روز چهارشنبه یک افسر پیاده نظام ارتش اسرائیل و یک سرباز که با یک خودرو غیرنظامی در طول مرز لبنان در تردد بودند کشته شدند.
اسرائیل در واکنش به این اقدام به بمباران و گلوله باران لبنان اقدام کرد که بر اثر آن یک نظامی اسپانیایی که در چارچوب نیروهای بین المللی مستقر در جنوب لبنان فعالیت می کرد کشته شد.
سفیر اسپانیا در سازمان ملل متحد اسرائیل را به خاطر شته شدن این نظامی اسپانیایی مورد سرزنش قرار داد.
اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد معاون وزیر خارجه اش با این سفیر دیدار و ابراز تاسف کرده و به انجام تحقیقات وعده داده است.
پس از این درگیری که خطرناکترین درگیری در مرز بین دو طرف از زمان جنگ 33 روزه بین اسرائیل و حزب الله در سال 2006 به شمار می رود ، این منطقه مرزی روز پنجشنبه آرامش را شاهد بود با وجود اینکه رسانه های لبنانی اعلام کردند هواپیماهای بدون سرنشین نیروی هوایی اسرائیل در آسمان لبنان به پرواز درآمدند.
به نظر می رسد به نفع دو طرف است که از تنش آفرینی بیشتر خودداری کنند چرا که حزب الله که مورد حمایت ایران است و اسرائیل در سال 2006 در جنگ با حزب الله به بن بست رسید درحال حاضر به حمایت از نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی این کشور سرگرم است و همزمان تهدید به ویرانی در لبنان را در صورت جنگ با اسرائیل مدنظر قرار می دهد.
اما اسرائیل که خود را برای برگزاری انتخابات سراسری در 17 مارس آماده می کند حمله سال گذشته خود را به مبارزان فلسطینی در نوار غزه که در مقایسه با حزب الله دارای موشکهای دوربرد سلاح ناچیزی داشتند فراموش نکرده است.
هیئت دولت لبنان نیز پس از نشست روز پنجشنبه خود در بیانیه ای «بر خودداری این کشور از وخامت اوضاع امنیتی در جنوب که پیامدهای خطرناکی بر لبنان خواهد داشت» تاکید کرد.
هیئت دولت لبنان بر تمایل خود بر «برقراری امنیت و ثبات در جنوب و سراسر لبنان و ضرورت از بین بردن فرصت برای دشمن اسرائیل برای کشاندن لبنان به درگیری گسترده که همه کشورهای منطقه و ملتها و به طور کلی صلح منطقه ای را تهدید می کند» تاکید کرد.
یعلون در مصاحبه ای رادیویی گفت :« نمی توانم بگویم این حوادث را پشت سر گذاشته ایم، تا زمانی که کل منطقه آرام نباشد نیروهای اسرائیل آماده باقی خواهند ماند.»
یعلون حمله روز چهارشنبه حزب الله را «انتقام» حمله 18 ژانویه اسرائیل در جنوب سوریه که کشته شدن دو عضو برجسته حزب الله و یک افسر بلندپایه ایرانی را به دنبال داشت توصیف کرد.
اسرائیل رسما مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما یعلون گفت این حمله تلاشهای حزب الله و ایران را «برای گشایش جبهه جدیدی» بر ضد اسرائیل از طریق بلندیهای جولان سوریه به تاخیر انداخت.
سرهنگ پیتر لیرنز سخنگوی ارتش اسرائیل نیز گفت حزب الله در حمله روز چهارشنبه از موشکهای ضد تانک از نوع «کورنت» استفاده کرده که از فاصله بین چهار تا پنج کیلومتری شلیک شده است.
لیرنز مهارت حزب الله را در اجرای این حمله به دخالت این جنبش در سوریه مرتبط دانست و گفت :« این حمله نباید غیرمنتظره به نظر برسد چرا که آنها در دو سال گذشته تجربه رزمی زیادی کسب کرده اند.»
مسئولان یونیفیل هنوز پیامهای بین اسرائیل و حزب الله را تایید یا تکذیب نکرده اند.
نیروهای یونیفیل می گویند با حزب الله تماس ندارند اما با دولت لبنان که حزب الله نیز جزئی از آن است تماس دارند.
سخنگوی رسمی یونیفیل گفت رئیس این نمایندگی در طول روز پنجشنبه ارتباط نزدیکی با دو طرف داشته است.
آندرا تنینتی سخنگوی یونیفیل گفت :« شبکه تماس تا این لحظه همچنان باز بوده است و برای درخواست از همه طرفها به منظور حداکثر خویشتن داری ، همواره باز خواهد بود.»
نیروهای اسرائیل روز چهارشنبه حمله ای را برای از بین بردن تونلهایی که احتمال می رود حزب الله از آنها برای اعزام نیروهای خود استفاده کرده باشد انجام داد.
استفاده از تونل ، تاکتیکی است که مبارزان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در جنگ سال 2014 غزه از آن استفاده کرده بود.
یعلون به رادیو ارتش اسرائیل گفت :« تا این لحظه هنوز تونلی کشف نشده است.»

4949

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.