21
محل تبلیغ شما
21
محل تبلیغ شما

سیاست > دولت – روزنامه جوان در مطلبی به قلم مهران ابراهیمیان آورده است:

دکتر نوبخت سخنگو، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و… با بیان اینکه ما با حذف افراد ثروتمند موافقیم گفته است: «‌حذف ثروتمندان باید عادلانه باشد و اگر مجلس به ما بگوید که یارانه‌های چه کسی را حذف کنیم، ما آن را اجرا می‌کنیم.»
نویسنده : مهران ابراهیمیان
دکتر نوبخت سخنگو، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و… با بیان اینکه ما با حذف افراد ثروتمند موافقیم گفته است: «‌حذف ثروتمندان باید عادلانه باشد و اگر مجلس به ما بگوید که یارانه‌های چه کسی را حذف کنیم، ما آن را اجرا می‌کنیم.»
وی ادامه داده است: «دولت قصد ندارد در مقابل قانون گردن‌کشی و ایستادگی کند اما نمی‌شود که مجلس کلی‌گویی کند و بگوید که یارانه ۳۰ میلیون نفر را قطع کنیم چراکه ما اطلاعاتی از این ۳۰ میلیون نفر نداریم، مجلس به ما لیست بدهد تا ما یارانه ثروتمندان را حذف کنیم.»
این اظهار نظر عجیب شاید اگر در دولت قبل و از سوی دولتمردان کم‌تجربه بیان می‌شد هرجی نبود اما با وجود ژنرال‌هایی (به تعبیر دکتر روحانی‌) مثل دکتر نوبخت اقتصاد‌دان و کارشناس زبده بودجه کشور که پیش از اینها سال‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس فعالیت کرده‌اند، جای تعجب دارد. محض یادآوری به این مقام مسئول خوش‌برخورد باید گفت که وظیفه قوه مجریه رتق و فتق امور و وظیفه قوه‌مقننه قانونگذاری و نظارت بر اجرا‌ی امور است، لذا به گفته مسئولان اجرایی دولت یازدهم و دولت‌های قبل حق دخالت در امور اجرایی را ندارند.
همه می‌دانیم که در تبصره 21 قانون بودجه سال 93 کل کشور برحذف یارانه ثروتمندان تأکید شده است و باید یارانه نقدی به سرپرستان خانوارهایی که به تشخیص دولت نیازمند هستند، پرداخت شود و پرداخت یارانه نقدی به ثروتمندان قطع می‌شد. حتی به غیر از تکلیف قانونی مصرح که عامدانه دولت آن را در بودجه سال جاری حذف کرده است، پیش‌تر‌ها خود شخص دکتر نوبخت نیز در برنامه‌های تبلیغاتی دولت یازدهم بارها به ساماندهی یارانه‌بگیران تأکید کرده و روش قبلی را محکوم کرده‌اند. سؤال اساسی و کلیدی این است که چرا دولت از حذف ثروتمندان یارانه‌بگیر می‌ترسد و هر مسئول اجرایی به نوعی استدلالی برای عدم اجرای این بند قانونی و حذف یارانه‌بگیران ثروتمند می‌آورد که بعضاً در تضاد یکدیگر است؟
در حالی که فقط طی امسال دو روش برای حذف را بررسی کرده‌اند و بر اساس اظهارات وزیر اقتصاد 10 میلیون نفری که باید یارانه‌شان حذف شود، شناسایی‌شده بودند و در ادامه وزیر کار شناسایی اقشار آسیب‌پذیر را در دستور کار قرار دادند، امروز این اظهار نظر عجیب تشدید سردرگمی در اجرا را بیشتر نشان داد زیرا این اظهار نظر حتی با استدلال رئیس‌جمهور مبنی بر مخالفت با سرک کشیدن به زندگی ثروتمندان که بارها تکرار شده نیز مغایرت دارد و این طور القا می‌شود که دولت در حقیقت موافق سرک کشیدن به زندگی مردم است به شرط آنکه مجری آن کس دیگری باشد‌! عجب رویه‌ای‌؟
آقای نوبخت احتمالاً در لحظه این اظهار‌نظر از یاد برده است که مرکز آمار، بانک‌ها، ثبت احوال، سازمان امور مالیاتی، آمار گمرکات و هر آنچه نیاز به استخراج آمار ثروتمندان دارد در اختیار قوه مجریه است نه قوه‌مقننه.
آقای نوبخت شاید به دلیل مشغله‌های زیاد فراموش کرده است که به غیر از سخنگویی دولت، سمت معاونت بالاترین مقام اجرایی کشور و ریاست سازمان برنامه‌ریزی را برعهده دارند اما هر چه را فراموش کنند باید در این شرایط سخت اقتصادی و کمبود درآمدهای نفتی به یاد بیاورند که با شناسایی ثروتمندان نه فقط کسری بودجه 12هزار میلیارد تومانی دولت برطرف می‌شود که با آمار مذکور می‌توان درآمد‌های مالیاتی را بدون فشار مضاعف به اقشار حقوق‌بگیر و با شناسایی افراد فراری از مالیات، افزایش داد، البته احتمالاً همین نقطه ترسناک قضیه است. دلخوری ثروتمندان از دولت و تیم سیاسی‌ای که انتخابات مجلس را در سال 94 پیش رو دارد و شاید همین دلیل هم باشد که ایشان دچار تشکیک در انجام وظایف وزیر و وکیل شده‌اند.

2323

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.