19
محل تبلیغ شما
19
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار بین المللی

برو بریم »
مهاجرت به کانادا از طریق خرید ملک

مهاجرت به کانادا از طریق خرید ملک

شما برای خرید ملک در کانادا باید در ابتدا اطلاعاتی درباره ی این کشور داشته باشید. بعد از روسیه، کانادا جزو دومین کشور از نظر ...

بین الملل > خاورمیانه – رژیم صهیونیستی با برجهای‌ مراقبتی که در بلندی های جولان سوریه نصب کرده، اطلاعات مورد نیاز را به تروریستهای مسلح در خاک سوریه ارسال و حمایتهای لجستیکی خود از مخالفان را تشدید کرده است.

فاطمه محمدی

چندی پیش جنگنده های رژیم اشغالگر صهیونیستی دست به تجاوز جدیدی در منطقه ای در نزدیکی القنیطره و بلندی‌های جولان سوریه زدند که منجر به شهادت چندین نفر از نیروهای مقاومت لبنان منجر شد. متعاقباً حزب الله لبنان در بیانیه ای اعلام کرد: شهیدان از اعضای کادری این حزب بودند که مشغول عملیات سرکشی میدانی در شهرک مزرعه الامان واقع در منطقه القنیطره سوریه بوده اند. منابع خبری همچنین گزارش دادند جهاد مغنیه، فرزند عماد مغنیه، فرمانده بزرگ حزب الله نیز در این تجاوز رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است.

نیروهای مقاومت پس از این تجاوز رژیم صهیونیستی و با تغییر برنامه‌های سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی به حالت آماده باش درآمدند و متعاقب آن، پرواز جنگنده های اسرائیلی بر فراز مزارع شبعا و بلندی های جولان مجدداً آغاز شد.

در نهایت نیروهای مقاومت در موقعیتی مناسب با ضربۀ مهلکی به رژیم صهیونیستی پاسخ تجاوز هوایی جنگنده های صهیونیستی را دادند و انتقام سختی از آنها گرفتند. در عملیات انتقام حزب الله لبنان که به عملیات “شبعا” معروف است 17 نفر از نظامیان صهیونیست کشته و زخمی شدند.

متعاقباً سید حسن نصرالله در نطقی پیرامون انتقام نیروهای مقاومت گفت: “همانطور که اسرائیلی‌ها نیروهای ما را در روز روشن و حوالی ساعت یازده و نیم به شهادت رساندند، ما نیز نیروهای آنها را در روز روشن و در ساعت یازده و سی و پنج دقیقه به هلاکت رساندیم. آنها دو خودروی ما را هدف قرار دادند و ما نیز دو خودروی آنها را مورد هدف قرار دادیم. ما شهید دادیم آنها هم در مقابل کشته و زخمی دادند”

دبیر کل حزب االله در ادامه سخنان خود درباره کیفیت عملیات شبعا تصریح کرد:” یکی دیگر از شباهت های این دو عملیات به کارگیری موشک در برابر موشک بود. حزب الله در عملیات شبعا اقدام به بمب گذاری و مین گذاری نکرد بلکه در روز روشن جوانان مقاومت با موشک های دوش پرتاب، اسرائیلی ها را هدف قرار دادند. اما در این عملیات، دو فرق نیز وجود داشت: اولاً، از آنجا که اسراییلی‌ها ترسو هستند و تنها در مکانهای سنگر بندی شده و یا از پشت دیوار می‌جنگند مصداق آیۀ (لا یقاتلونکم جمیعا الا فی قری محصنه او من وراء جدر) آنها از طریق مکر و خدعه به ما حمله کردند، اما مردان مقاومت از آنجایی که مرد هستند و از مرگ نمی هراسند از پیش رو به آنها حمله کردند.

فرق دیگر این بود که نیروهای اسرائیلی جرات نمی کنند مسئولیت عملیاتی را که انجام می دهند به عهده بگیرند، اما مقاومت اسلامی در بیانیه شماره یک خود این عملیات را به طور مستقیم بر عهده گرفت.»

جهاد عماد مغنیه که بود؟
جهاد عماد مغنیه 24 ساله و پسر دوم فرمانده سابق حزب الله لبنان عماد مغنیه است. وی از سنین پایین در حزب الله فعالیت می کرد. او در کنار فعالیتهای جهادی خود در یکی از مهمترین و بهترین دانشگاهای خاورمیانه تحصیل می کرد.
وی دانشجوی فعال حزب الله در دانشگاه آمریکایی لبنان بود و پس از مرگ پدرش، نقش برجسته تری در این حزب بر عهده گرفت. فرزند رشید عماد مغنیه در اکثر مناسبتها با برپایی مراسم سعی در تقویت روحیه مقاومت و مبارزه در میان جوانان همسن و سال خود داشت. جهاد مغنیه از نزدیکان به سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله، مصطفی بدرالدین جانشین پدرش در شورای نظامی حزب الله و همچنین سپاه پاسداران ایران قلمداد می شد.

جهاد مغنیه پس از مرگ پدرش، در مراسم یادبود برگزار شده توسط حزب الله شرکت کرد و گفت: «ما قسم می خوریم تا زمان دستیابی به پیروزی، هیچگاه سلاح های خود را زمین نگذاریم».

اهمیت حضور جهاد مغنیه در میان نیروهای مقاومت در این بود که وی به توانایی بالایی در طراحی و اجرای عملیات امنیتی و نظامی دست یافته و به یکی از فرماندهان برجسته نیروهای حزب الله مستقر در قنیطره در سوریه تبدیل شده بود. این منطقه به بلندیهای اشغالی جولان بسیار نزدیک است و در واقع قنیطره به یکی از جبهه های اصلی در برابر اسراییل تبدیل شده است. حتی مسئولان اسراییلی نیز در این باره گفته اند این منطقه بخشی از مرزهای شمالی اسراییل و جبهه جنگ با حزب الله لبنان است.
در همین حال سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پس از شهادت جهاد مغنیه و جمعی دیگر از رزمندگان مقاومت به همراه خانواده خود به لبنان سفر کرده و از نزدیک با خانواده این شهدا به ویژه خانواده مغنیه ابراز همدردی کرد. روابط دوستانه و بسیار صمیمی قاسم سلیمانی و عماد مغنیه و همچنین خانواده‌های آنها تا جایی است که گویی جهاد، فرزند سردار ایرانی بوده است. کما اینکه در اکثر مناسبتها جهاد، در کنار حاج قاسم سلیمانی دیده شده است.

گفتنی است حزب الله بارها در تجاوزهای متعدد رژیم صهیونیستی شمار زیادی از فرماندهان برجسته خود را از دست داده است. سیدهادی فرزند سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سال 1997 میلادی در عملیات نظامی نیروهای مقاومت در کوههای اقلیم التفاح در جنوب لبنان به همراه جمعی از رزمندگان حزب الله لبنان به شهادت رسید. علی حسان اللقیس، فرزند شهید حسان اللقیس از فرماندهان نظامی و موشکی حزب الله لبنان نیز در سال 2006 در جنگ 33 روزه به شهادت رسید و اکنون جهاد عماد مغنیه به کاروان فرزندان شهید فرماندهان حزب الله پیوست.

تحلیل
اسرائیل هنوز نتوانسته آتشی که عملیات حزب الله در مزارع شبعا بر افروخت را خاموش کند. در خصوص عملیات مذکور تحقیقات نظامی همچنان در جریان است تا سرنخی درباره اینکه نیروهای حزب الله چگونه وارد این منطقه شدند و عملیات را اجرا کردند، به دست آوردند.
گفتنی است دو ماه پیش اسرائیل به طرف های غربی راجع به اینکه فرمانده اجرای عملیات در منطقه جولان اشغالی جهاد عماد مغنیه بوده است اطلاعاتی ارائه داده بود. از این رو دستور تصفیه جهاد صادر شد زیرا وجود جهاد مغنیه خط قرمز محسوب می شد و حذف آن می توانست ضربۀ سختی به حزب الله باشد.

اما فارغ از همه ابعاد سیاسی این دو عملیات، برخی کارشناسان بر این باورند که هم اکنون دولت نتانیاهو، متأثر از تحولات داخلی و منطقه ای، در موقعیت ضعیفی است و صهیونیستها این تجاوزها را در جهت سرپوش گذاشتن بر پیشرویها و پیروزی های اخیر ارتش سوریه و شکست تروریستهای مسلح در این کشور انجام داده اند. ارتش رژیم صهیونیستی در ماههای اخیر با پررنگتر کردن حضور خود در بحران سوریه، تلاش می کند تا حمایت لجستیکی بیشتری از نیروهای مخالف بشار اسد صورت دهد. اما تروریستها در عملیات خود در مناطق القلمون و الغوطه که با هماهنگی های رژیم صهیونیستی صورت گرفت، شکست سنگینی خورده اند. در این میان رژیم صهیونیستی با برجهای مراقبتی که در بلندی های جولان سوریه نصب کرده، اطلاعات مورد نیاز را به تروریستهای مسلح در خاک سوریه ارسال می کند.

در میان کشمکش های بی پایان نتانیاهو، او که دیگر نمی تواند خود را به عنوان رهبر تنها دموکراسی محاصره شده در میان عرب های قاتل و جنایتکار نشان دهد، تلاش می کند از اوضاع سوریه بهره برداری و با حمایت قوی از مخالفان نظام سوریه و حملات مکرر و بدون توجیه به مواضع ارتش سوریه، از این تحرکات بهره برداری انتخاباتی کند. این اقدامات نتانیاهو نشان می دهد او به این باور رسیده است که دمشق به علت درگیر بودن با گروههای تروریستی در داخل سوریه، توانایی پاسخ دادن به این حملات یا گشودن جبهه جدیدی را ندارد.

پاسخ بسیار هوشمندانه حزب الله به تنش آفرینی اسرائیل نشان دهنده درک درست آن از اوضاع سیاسی منطقه ای و بین المللی است. این پاسخ موجب شد توپ به زمین نخست وزیر اسرائیل بازگردانده شود که راهی جز هضم کردن ضربه حزب الله و سکوت در برابر آن ندارد. اکنون نتانیاهو در صدد به راه انداختن درگیری جدیدی است که خود را قهرمان نشان دهد.

4952

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.