23
محل تبلیغ شما
23
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار فرهنگی

برو بریم »
چاپ کتاب

چاپ کتاب

چاپ به معنی تکثیر کلمات یا تصاویر بر روی کاغذ ، کارت ، پلاستیک ، پارچه یا مواد دیگر است.صنعت چاپ بخشی جدایی ناپذیر از ...

فرهنگ > دین و اندیشه – رئیس مرکز اسلامی هامبورگ گفت: اکنون در اروپا شبی نیست که در کانال‌های رادیویی و تلویزیونی افراد غیرمتخصص درباره اسلام اظهار نظر نکنند، حتی افرادی را دیدم به عنوان متخصص قرآن معرفی شدند حال اینکه یک آیه از قرآن نمی‌دانستند و درک و فهمی از قرآن نداشتند.

به گزارش خبرآنلاین از بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، پس از اقدام هتاکانه نشریه فرانسوی شارلی ابدو در ترسیم کاریکاتور از پیامبر اعظم(ص)، مسلمانان و رهبران اسلامی در اقصی‌نقاط عالم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و آن را به دور از انسانیت و آموزه‌های دینی دانستند. در این میان مهم‌ترین واکنش، نامه رهبر معظم انقلاب به عموم جوانان در اروپا و آمریکای شمالی بود. آیت‌الله رضا رمضانی، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ و رئیس اتحادیه اروپایی علمای شیعه در گفت و گویی که در ادامه می خوانید، نظر خود را درباره این نامه اظهار کرده است.

اخیرا شاهد هتاکی به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) بودیم، آن‌هم به بهانه آزادی بیان! آیا واقعاً آزادی بیان در قوانین اروپایی به این صورت گسسته و بی‌حدومرز است؟

خیر. بنده شخصاً در برخی قوانین کشورها نظیر آلمان، انگلیس و … جست‌وجو کردم و دریافتم بحث آزادی بیان را از اهانت به مقدسات تفکیک کرده‌اند، اما متأسفانه این تفکیک اکنون به درستی صورت نمی‌گیرد و آن‌ها هر نوع امری را که مقدس است، می‌خواهند قداست‌زدایی کنند. در خود قوانین آن‌ها هم آمده که چنین مواردی ـ بحث توهین، ‌رعب و وحشت و … ـ به صورت یقینی جرم است و باید به عنوان مجرم با آن‌ها برخورد شود.

به نظر می‌رسد این موضوع در راستای پدیده اسلام‌هراسی در کشورهای غربی است. همان موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز در نامه اخیر خود به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی بیان کردند و از آن‌ها خواستند از خود سؤال کنند: «چرا سیاست قدیمی هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی، این‌بار با شدّتی بی‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟»

به نظر می‌رسد در فضای امروز و شیوه‌هایی که در حوزه استعمار فرانو دیده می‌شود، می‌‌خواهند با مفاهیم فریبنده دنیای امروز را مدیریت کنند، اما ما در مقابل باید یک اندیشه برتر دنبال کنیم تا این اندیشه بتواند در حوزه‌های مختلف فردی، اجتماعی و نظام‌های اداری پاسخگوی نیازهای اساسی باشد.

معارضان اسلام متوجهند تنها قدرتی که می‌‌تواند پاسخگوی این نیازهای فکری در حوزه‌‌های مختلف اندیشه‌ای باشد و پاسخگوی یک فرهنگ جهانی باشد و در حقیقت پاسخی باشد برای اینکه افراد بتوانند هویت خود را بدست آورند -چون الان با بحران هویت مواجه هستیم- اسلام ناب است، به همین دلیل سعی دارند آن را به شکل‌های مختلف مدیریت کنند. این مدیریت به صورت پنهان و راهبردی است البته به همراه موج رسانه‌ای حاکم، چون در مباحث خود بایستگی‌هایی را تعریف کرده‌اند و درصدد هستند این جریان را مدیریت کنند.

به همین دلیل است که الان با اسلام‌هایی به نام اسلام لیبرال مواجه هستیم و در آن‌ها در صدد هستند که کارکرد اجتماعی اسلام و وظایفی که در حیطه اجتماع بر عهده یک مسلمان است، از او بگیرند. همچنین از سوی دیگر، با اسلام افراطی مواجه هستیم. جریان تکفیری که الان به شکلی در اروپا در حال مدیریت است، ‌با دخالت و همراهی دستگاه‌های اطلاعاتی ساخته شده، ‌این‌ها مذاهب و جریان‌های ساخته‌شده است،‌ در طول تاریخ مسلمانان هم گاهی که مذاهب ساختگی داشته‌ایم اما به این شکل که به اعظم مسلمانان نسبت کفر بدهند، نداشتیم. این هجمه‌ها به گونه‌ای است که آن‌هایی که جاهل یا مزدور هستند و نگاهی سطحی به تشیع دارند، در راستای اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی فعالیت می‌کنند.

اکنون در اروپا شبی نیست که در کانال‌های رادیویی و تلویزیونی افراد غیرمتخصص درباره اسلام اظهار نظر نکنند، حتی افرادی را دیدم به عنوان متخصص قرآن معرفی شدند حال اینکه یک آیه از قرآن نمی‌دانستند و درک و فهمی از قرآن نداشتند! تصور کنید چنین افرادی می‌خواهند اسلام را با قرائت خودشان معرفی کنند، ‌بنابراین نتیجه آن اسلام لیبرال یا اسلام افراطی است.

به این نکته و «نگاه‌های گزینشی در آیات و روایات، تمسّک به اخبار غیرمستند و تاریخ غیر معتبر و امثال این تاکتیک‌ها و استفاده از شبکه‌های مجازی اجتماعی و امواج رسانه‌ای صهیونیستی برای مقابله با بیداری نسل جوان غرب» در گزارشی که اخیراً درباره نامه رهبر انقلاب به ایشان ارسال کردید، اشاره داشتید…

بله. در نامه به رهبر انقلاب نیز به این نکات اشاره کردم. به عنوان نمونه، در کرسی‌هایی که اکنون برای معرفی اسلام است، افرادی معرفی می‌شوند که به جهات تاریخی مسئله توجه می‌کنند. الان اینجا یک پروژه 17 ساله درباره قرآن با هزینه میلیونی و کمک دولتی تعریف شده است و می‌خواهند به حیث تاریخی قرآن بپردازند و بیان کنند قرآن کتاب عصری است و فراعصری نیست! این موضوع را درباره پیامبر نیز مطرح می‌کنند که ایشان یک شخصیت برای عصر خود و مخاطبان همان زمان بوده، این در حالی است که آموزه‌‌های پیامبر اکرم و آنچه از زبان ایشان جاری و ساری شده، همه فراعصری و فرازمانی است. عقلانیت و مکارم اخلاق از جمله این مباحث است.

«هانس کونگ» وقتی بحث اخلاق جدید جهانی (A New Global Ethics) را مطرح می‌کند، به این خاطر است که به شکل‌های مختلف می‌‌خواهند دنیا را به لحاظ فکری، معنوی و اخلاقی مدیریت کنند اما با آموزه‌هایی که خودشان در آن زمینه تعریف می‌کنند! آن‌ها با نگاه‌های گزینشی و روایات غیرمستند در مجامع و محافل خود به صورت گسترده مبانی غیرصحیح را بیان می‌کنند و دیدگاه اسلام‌ستیزانه را در نسل جدید خود پرورش می‌دهند. در مقابل ما باید امکانی را فراهم کنیم که جوانان غربی با متون اصلی اسلامی آشنا شوند و با عالمان و متخصصان در کرسی‌های اسلام‌شناسی ارتباط برقرار کنند.

رهبر معظم انقلاب بر ضرورت انتقال پیام اسلام اصیل بر جوانان اروپایی تأکید کردند. نظر به حضور حضرتعالی در مرکز اسلامی هامبورگ بفرمایید چطور می‌شود در این هجمه سنگین تبلیغات رسانه‌ای وابسته به غول‌های سلطه و سرمایه، پیام اسلام اصیل را به جوانان غربی رساند؟

سؤال مهمی است، البته در این فرصت کوتاه نمی‌توان به همه ابعاد این سؤال پرداخت. ولی به صورت اجمال باید اشاره کرد مراکز اسلامی با برگزاری سمینارها، همچنین تدوین کتاب و استفاده از ظرفیت شبکه اینترنت و فضای مجازی می‌توان برای ترویج و گسترش این پیام بهره برد.

به نظر می‌رسد حضور فرهیختگان و مجتهدان که اسلام را به صورت جامع، کامل و دقیق تصویر می‌کنند، بسیار نافع است و در برخی کشورها زمینه دعوت از آنان مهیاست، باید از این امکان استفاده کرد. با توجه به مشاهدات سه‌ساله‌ام در وین و حضور شش‌ ساله‌ام در آلمان، باید عرض کنم تمام آنچه را که اتفاق افتاده ـ اهانت‌ها و اسلام‌هراسی‌ها ـ همه این‌ها بستر را برای نسل جوان ـ که خطاب مقام معظم رهبری هستند ـ فراهم کرده که آ‌ن‌ها اسلام را به درستی بشناسند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام خود از جوانان غربی خواستند از طریق قرآن کریم با حقیقت دین مبین اسلام و سیره پیامبر(ص) آشنا شوند. به نظرتان رهبر انقلاب چرا بر این نکته تأکید فرمودند؟

به نظر می‌رسد با این قرائت‌های شخصی از اسلام و کرسی‌های غیرمعتبر اسلام‌شناسی که در حال جریان است، خیلی‌ها هستند که بدون استناد به قرآن و سیره پیامبر(ص) چهره اسلام را ترسیم می‌کنند. الان افرادی را می‌بینیم که هیچ مراجعه‌ای به قرآن ندارند اما در حال اظهار نظر هستند، یا حتی شخصیت جامع پیامبر اعم از سیره علمی و عملی ایشان را نمی‌شناسند.

اخیراً در اکران مستندی حضور داشتم که تعبیری در آن بود که پیامبر عده‌ای را قتل عام کرده‌اند! آنجا مفصل این بحث را مطرح کردم که این پیامبر فرستاده شده از سوی همان خدایی است که موسی و عیسی و پیامبران دیگر را فرستاده و خدای متعال دارای صفات کمال از جمله «رحمت» است و با رحمت است که همه پیامبران خویش را می‌فرستد. پیامبر اسلام نیز مظهر رحمت برای کل بشر است: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعَالَمِینَ» و به واسطه همین رحمت است که مهرورزی پیامبر و مدیریت اخلاقی ایشان تأثیر عمیقی را در کمترین فرصت در آن جاهلیت کهنه گذاشته و انواع بحران‌ها را زدوده و از ببین برده است و برای برون‌رفت از این بحران‌ها، حتما باید به گوهر وجوهر دین مراجعه کنیم.

از سوی دیگر پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند که قرآن و عترت باید همیشه باهم باشند و این دو امر گران‌بها را به امانت نزد مسلمانان گذاشته‌اند. بنابراین برای فهم متن مقدس قرآن کریم ما باید به سراغ اهل بیت(ع) برویم که در واقع زبان قرآن هستند.

البته در این باره گاهی افراط و تفریط هم شده است…

بله، از امام رضا(ع) نقل است که فرمودند: پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: یا علی حرف‌هایی که نسبت به تو گفته می‌شود مثل حرف‌های مردم نسبت به حضرت عیسی(ع) است. عده‌ای عیسی را دوشت داشتند ولی افراط کردند، اینها هلاک شدند. عده‌ دیگر نیز تفریط کرده و خواستند او را بکشند، آنها هم هلاک شدند. ولی بعضی عیسی(ع) را مخلوق، عبد و تجلّی خدا می‌دانستند. در رابطه با ائمه اطهار(ع) نیز افراط و تفریط وجود داشته و دارد. برخی نسبت به ائمه غلو کردند، چنانکه امام هشتم(ع) خطاب به ابراهیم‌بن ابی‌محمود، این کار را نقشه و طرح دشمنان می‌دانند.

اگر ما سخنان و کلام گهربار ائمه اطهار(ع) را درست معرفی می‌کردیم، بشریت که تشنه این حرف‌هاست، مسلماً بیشتر از آنچه امروزه شاهد آن هستیم به سمت دین و دینداری تمایل پیدا می‌کند و لذا از این جهت نیز ائمه معصومین(ع) همانند قرآن غریب و مهجور واقع شده‌اند. از همین رو امام هشتم برای کسانی که امر و معارف اهل‌بیت(ع) را زنده می‌کنند، دعا کرده و می‌فرمایند: «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً أَحْیَا أَمَرَنَا».

/6262

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.