18

اقتصاد > کشاورزی – ایسنا نوشت:

در حالی که وزارت جهاد کشاورزی بارها قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار مصرف را نهایتا 7000 تومان اعلام کرده است، قیمت این محصول پروتئینی و پرمصرف به مرز 8000 تومان نزدیک شده که البته با توجه به مازاد عرضه،‌ علت آن هنوز مشخص نیست.

بازار گوشت مرغ که امسال عمدتا روند نزولی را تجربه کرده است، به صورت کاملا غیر منتظره‌ای طی هفته اخیر با افزایش قیمت مواجه شده و هم اکنون در برخی نقاط تهران به کیلویی 7800 تومان رسیده است.

این درحالی است که وزارت جهاد کشاورزی بارها قیمت منطقی برای هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار مصرف را 6800 تا 7000 تومان اعلام کرده و از سوی دیگر روند کاهشی قیمت نهاده‌های دامی و خوراک مرغ نیز که حدود 70 درصد در هزینه تمام شده تولید گوشت مرغ اثرگذار است خود عاملی برای ثبات یا کاهش قیمت این محصول شناخته می‌شود اما افزایش قیمت ناگهانی گوشت مرغ طی هفته‌ گذشته که در آستانه هیچ ایام خاصی همچون شب عید، ماه رمضان، محرم و … نیست، غیر منتظره است.

البته محمد یوسفی، رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور معتقد است: نهایتا عرضه و تقاضا است که قیمت محصولات مختلف به ویژه گوشت مرغ را در بازار تعیین می کند و هم اکنون یکی از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت گوشت مرغ در بازار، افزایش تقاضا در ایام دهه فجر است!

او گفت: قیمت گوشت مرغ در حال حاضر در بازار بالا نیست و در حد تعادل قرار دارد و علیرغم ثبات و کاهش نسبی قیمت خوراک مرغ در بازار، دیگر عوامل تولید مانند قیمت جوجه یک روزه و هزینه‌های انرژی سبب تغییر در هزینه تمام شده تولید گوشت مرغ شده‌ است.

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور گفت: دولت یک بار برای همیشه این جسارت را به خرج دهد که چندان حساسیتی نسبت به قیمت مرغ در بازار نشان ندهد. چون علیرغم این که قیمت گوشت مرغ در برخی از نقاط شهر از 7000 تومان نیز بیشتر شده و در میدان بهمن (عمده فروشی) کیلویی 6200 تومان عرضه می‌شود و طی هفته‌های آینده شاهد کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار خواهیم بود.

البته شرکت پشتیبانی امور دام طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که در راستای وظایف تنظیم بازاری خود، هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد را 5500 تومان عرضه می کند که به نظر می رسد این اقدام در راستای ایجاد تعادل بیشتر در بازار گوشت مرغ است.

45231

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.