18

 نمایندگان مجلس در هنگام بررسی بودجه تصمیم گرفتند تا پیشنهاد حذف ثروتمندان از لیست یارانه بگیران را به دولت بدهند. اما دولت به مجلس هشدار داده است که حذف ثروتمندان از لیست یارانه بگیران از نظر اجرایی امکان پذیر نیست و دولت «هزینه این ریسک» را نمی‌پذیرد

جعفر قادری درخصوص این موضوع  گفت: این موضوع از قبل هم قابل پیش بینی بود، تن دادن به این موضوع تبعات سیاسی زیادی داشت و دولت نمی خواهد با نزدیک شدن به انتخابات این تبعات سیاسی را قبول کند، در غیر این صورت مورد خاصی وجود ندارد.، البته چند مورد ایراد و اشکال دارد اما اینها قابل رفع است.

وی گفت: ممکن است مطرح شود که به بعد خانوار یا تعداد اعضای خانوار در این طرح توجه نشده است که این موضوع نیز می شود به این ترتیب که برای خانوارهای تا 5 نفر میزان درآمد ماهانه 2.5 میلیون تومان را در نظر گرفت و اگر تعداد خانوار به بیش از آن رسید برای هر عضو اضافی می تواند 300 هزار تا 500 هزار تومان نیز به سقف درآمدی اضافه کرد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه این دیگر اجرا نمی شود آیا طرح جایگزین دیگری وجود دارد، گفت: مجلس شورای اسلامی تا کنون تلاش زیادی کرده است تا این مسله به گونه ای حل شود، برای این کار نیز زوایای مختلف طرح بررسی و پیشنهاد شده بود و دولت نیز به نظر می رسید که این طرح را قبول کرده است، که متاسفانه امروز زیر حرف خودش زده است.

وی افزود، اگر این طرح اجرا نشود مجلس هیچ طرح جایگزینی ندارد، و با توجه به این که دولت بنایی برای اجرایی شدن و انجام این کار ندارد، مجلس به احتمال زیاد پای خود را از این قضیه کنار خواهد کشید و دیگر دخالتی در این موضوع نخواهد داشت چرا که ممکن است ادامه این روند در نهایت به ضرر مجلس نیز تمام شود.

این نماینده گفت: در صورت اجرا نشدن این طرح باید به سراغ طرح هایی مثل فروش اراق مشارکت و از این دست برویم، و یا به دو یا سه دهک پایین جامعه یارانه نقدی بدهیم و به بقیه افراد اراق مشارکت به جای یارانه نقدی توضیع گردد تا فرصتی فراهم شود و طرح های نیمه تمام به اتمام برسد و یا پارس جنوبی سرمایه گذاری های خود را به پایان برساند.

وی در خصوص مبلغ 5 هزار میلیارد تومانی که قرار بود از مبلغ یارانه نقدی کم شود نیز گفت: این درصورتی بود که دولت بخواهد عده ای را از دریافت یارانه حذف کند اجرایی می شد، اما اگر بنا باشد که کسی حذف نشود این کار عملی نیست و باید از جاهایی که تاکنون تامین می کرده دوباره تامین کند.

وی گفت: دولت هیچ راه دیگری ندارد و باید از محل بودجه و یا اسقراض از بانک مرکزی کسری بودجه مورد نیاز را تامین کند، در غیر این صورت به مشکل جدی بر خواهد خورد.

17302

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.