21
محل تبلیغ شما
21
محل تبلیغ شما

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها – روزنامه اعتماد نوشت:

روز تعیین رییس مجلس خبرگان رهبری اعلام شد؛ ١٩ اسفند. تعیین این تاریخ شاید آغاز دوباره گمانه‌زنی‌ها درباره رییس آینده مجلس خبرگان باشد. گمانه‌زنی‌هایی که در آخرین دورها به دو نام ختم شده بود؛ آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی. بعید است که روز ١٩ اسفند این دو نام در مقابل یکدیگر رقابتی بر سر کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری ترتیب دهند. اصلی نا‌نوشته این رقابت را به روزهای قبل از ١٩ اسفند موکول می‌کند. همه‌چیز باید قبل از آن مشخص شود و طبق عرف در روز ١٩ اسفند یک نفر از میان دو نامزد بالقوه، خود را کاندیدای ریاست خواهد کرد. مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد. 

 آیت‌الله هاشمی شاهرودی(متولد1327) عملا در ماه‌های گذشته در مقام نایب‌رییس مجلس خبرگان رهبری و در غیاب آیت‌الله مهدوی کنی مدیریت این مجموعه را بر عهده داشت و همین هم او را در موقعیتی قرار داد تا بیش از دیگر گزینه‌ها به صندلی ریاست نزدیک شود. خصوصا آنکه طیف‌های اصولگرای حاضر در مجلس خبرگان هم مدتی کوتاه بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی علاقه و تمایل خود را برای جانشینی او ابراز کردند و بارها گفتند که او گزینه مطلوب آنها خواهد بود.

در مقابل اما در ترکیب مجلس خبرگان رهبری تنها آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(متولد1313) است که پیش از این تجربه ریاست بر این مجموعه را در کارنامه داشته است. طیف‌های هوادار دولت سرسختانه خواهان بازگشت دوباره او به صندلی سابقش هستند. چیزی که رقبای دولت اصلا تمایلی به آن ندارند. در روزهایی که بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی برای چند هفته، بحث جانشینی ایشان داغ شده بود برخی رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا به نقل از نزدیکان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر دادند که «آقای هاشمی‌رفسنجانی تمایلی به کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری ندارند. » نهایتا اما همین نقل قول زمینه‌ای شد برای مشخص شدن تمایل آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به کاندیداتوری برای ریاست مجلس خبرگان. جایی که دفتر وی ضمن تکذیب این نقل قول چنین موضع‌گیری کرد: «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سوالی در همین زمینه گفته‌اند درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.»

نزدیکی دو هاشمی

آما آیا آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله واعظ طبسی وارد گود رقابت بر سر ریاست مجلس خبرگان رهبری خواهند شد؟ تا اینجای کار مشخص است که آیت‌الله واعظ طبسی برنامه‌ای برای این کار ندارد. اما آیت‌الله هاشمی شاهرودی در وضعیتی کاملا متفاوت است. او خود هر چند در این باره اظهارنظری نکرده اما طیف رقبای سنتی هاشمی‌رفسنجانی در مجلس خبرگان بارها از وی به عنوان نامزد این انتخابات نام برده‌اند. با این حال او حداقل در دو مقطع نشان داده که گرایشی پر رنگ به نفع آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دارد؛ یکی در همین مجلس خبرگان رهبری که خیلی وقت‌ها به عنوان موتلف و نیروی همسو با هاشمی‌رفسنجانی عمل کرده و دیگری هم در جریان رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی قبل از انتخابات خرداد ٩٢ در شورای نگهبان. اسحاق جهانگیری تایید کرده است که شورای نگهبان در غیاب آیت‌الله هاشمی شاهرودی اقدام به رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی کرده است. روایت‌های دیگری هم در این باره وجود دارد. برخی گفته‌اند او هنگام طرح موضوع رد صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرده و برخی هم می‌گویند اصلا در آن جلسه غایب بوده است. حتی اگر فرض بر صحت روایت دوم باشد هم باز این روایت گواه آن است که نسبت سیاسی آیت‌الله هاشمی شاهرودی با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی چنان بوده که شورای نگهبان بهتر دیده در غیاب وی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را رد صلاحیت کند. این نزدیکی‌ها شاید باعث می‌شود تا همچنان شانس آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای ریاست بر مجلس خبرگان رهبری زنده بماند و روز ١٩ اسفند به عنوان نامزد این ریاست وارد گود رقابت شود.

17302

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.