21
محل تبلیغ شما
21
محل تبلیغ شما

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها – محمدرضا باهنر در چرخشی آشکار،به جبهه پایداری چراغ سبز نشان داده است.

به نظر می رسد با نزدیک شدن انتخابات مجلس دهم و تلاش اصلاح طلبان برای رفع اختلافات درونی و رسیدن به مدلی مانند انتخابات ریاست جمهوری سال 92، بخشی از اصولگرایان را به این فکر انداخته است که به هر قیمت – هرچند، متحد شدن با تندروها – کار را بر اصلاح طلبان سخت کنند.
تلاش برای رفع اختلافات، حتی به صورت مقطعی امری پسندیده است و در ساماندهی فعالیتهایی سیاسی منطبق با عرف به حساب می آید، اما نگاه باهنر به جریانی که هرگز قواعد بازی سیاسی را نپذیرفته اند، آزمودندوباره و چندباره یک راه خطاست. با این حال باید دید جبهه پایداری در یرابر سخنان مسالمت جویانه دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری چه واکنشی نشان خواهد داد.

اظهارات باهنر، نایب رئیس مجلس را که در گفت وگو با تسنیم بیان شده،مرور می کنیم.

*زمانی ما می‌گفتیم که پایداری‌ها اصولگرای تند هستند و پایداری‌ها به ما می‌گفتند اصولگرایی شما زیر سوال است؛ اما الحمدلله هم‌اکنون این دوره را گذرانده‌ایم و دوستان پایداری الان به ما محبت دارند و بارها گفته‌اند ما شما را اصولگرا می‌دانیم و ما نیز آنها را اصولگرا می‌دانیم؛ البته در موضوعاتی اختلاف مواضع داریم که یا باید اختلاف مواضع را کم کنیم یا در زمان انتخابات باید از آن صرف نظر کرده و اختلافات را به حاشیه برانیم و به مسائل اصلی بپردازیم. من در مجموع فضا را مثبت می‌بینم، کارها در حال انجام است و برای رسیدن به وحدت در میان اصولگرایان تلاش می‌شود.

* ما درباره اینکه جامعتین و آیت‌الله مصباح‌یزدی چگونه می‌خواهند کنار هم بنشینند، دخالت نمی‌کنیم. ما به آیت‌الله یزدی نیز گفته‌ایم که به عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری از گذشته همواره زیر سایه جامعتین حرکت کرده‌ایم و در آینده نیز این کار را انجام خواهیم داد و از این حرکت نه‌تنها پشیمان نیستیم بلکه سود برده‌ایم.

*  اگر اخلاق اسلامی را کنار بگذاریم، ابزار کار حزبی یعنی رقیب را متفرق کنند و خودشان منسجم شوند. بنابراین در راستای همین موضوع اصولگرایان کاری می‌کنند که اصلاح‌طلبان متحد نشوند و اصلاح‌طلبان کاری می‌کنند که اصولگرایان متحد نشوند و متاسفانه این موضوع جزو کارهای غیراخلاقی است که معمولا در احزاب و رقابت‌های سیاسی در دنیا وجود دارد و ما این کار را نباید انجام دهیم.

*  برخی از دوستان اصولگرا ممکن است وجود داشته باشند که ائتلاف با معتدلین اصلاح‌طلب را از همکاری با اصولگرایان تندرو راحت‌تر بدانند. اما جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعه اسلامی مهندسین این تحلیل را قبول ندارد.
  اگر اصلاح‌طلبان نرم و معتدل و در چارچوب قانون اساسی باشند، به عنوان رقیب خوب می‌پسندیم؛ اما به عنوان موتلف آنها را نمی‌پسندیم چراکه ما با هم در مسائل سیاسی اختلاف نظر اساسی داریم ولی به‌عنوان رقیب خوب با «تبدیل» آنها را می‌پذیریم.


* برخی دوستان ممکن است تصور کنند که با اصلاح‌طلبان بهتر از اصولگرایان تند می‌توان کار کرد؛ ما دو توصیه داریم. اولا خواهش می‌کنیم این دوستانی که اینگونه فکر می‌کنند مثل گذشته فکر نکنند که کلاه سرشان برود، چراکه اصلاح‌طلبان معتدل نیز متاسفانه نشان داده‌اند که اگر به قدرت برسند، دوباره فضا را به دست رادیکال‌های خودشان می‌دهند و شاید هم ندهند، اما رادیکال‌ها می‌آیند و فضا را می‌گیرند.  بنابراین با اصلاح‌طلبان نرم هم نمی‌توان کار کرد. البته ما از اصولگرایان تند و رادیکال درخواست داریم که کوتاه بیایند و ما آنها را به اصلاح‌طلبان معتدل ترجیح می‌دهیم. اما برای اینکه طیف‌های مختلف اصولگرایی به هم نزدیک شوند، باید از خواسته‌های خود تنازل کنند.

*  آیت‌الله مهدوی‌کنی در زمان حیات خود می‌گفت که ما وقتی سخن از وحدت می‌گوییم، منظورمان وحدت فلسفی نیست بلکه ما می‌خواهیم با اصولگرایان تند ائتلاف کنیم. بنابراین هر دو طرف باید تنازل کنیم؛ یعنی آنها باید کوتاه بیایند و ما نیز تندتر شویم تا به هم برسیم.

17302

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.