18

اقتصاد > اقتصاد کلان – سایت صدای اقتصاد نوشت:

یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که کنترل قیمت مسکن در دو سال اخیر به واسطه ایجاد رکود رقم خورده است و این موضوع نمی تواند، شاهکار محسوب شود.

بیت الله ستاریان گفت: اینکه بانک مرکزی به دلیل احتمال ایجاد شوک قیمتی با وام 80 میلیون تومانی مخالفت کرده است، نشان می دهد که بحران بازار مسکن در حال انتقال به آینده است. درست است که منابع کافی برای پرداخت این وام وجود ندارد اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که کنترل تورم در این بخش با تعمیق رکود، شاهکار محسوب نمی‌شود.

وی افزود: مشکل کمبود مسکن با تعمیق رکود دائما در حال حادتر شدن است و کسی هم چندان توجهی به آن ندارد. با اعطای 50 هزار وام 80 میلیون تومانی مسکن این مشکل حل نمی‌شود اما می‌توانست اندکی در تحریک تقاضا موثر باشد. این نوع وام در قیمت مسکن تاثیر می گذاشت اما با دنباله‌دار شدن رکود هم تنها این فنر دائما جمع می‌شود و با ایجاد هر تئع تحرک اقتصادی و رونق احتمال رها شدن آن وجود خواهد داشت. آن زمان آثار مخرب این موضوع بیشتر از شرایط فعلی خواهد بود.

ستاریان تاکید کرد: ادامه دار شدن مذاکرات هسته‌ای اقتصاد را در شرایط انتظار قرار داده است. به همین دلیل شرایط فعلی بازار مسکن همچنان ادامه خواهد داشت. سال آینده یا باید به همین شیوه با تحمیل رکود نرخ‌ها در بخش مسکن کنترل شود و یا اینکه با ایجاد هر نوع حرکت در اقتصاد، منتظر افزایش قیمت مسکن بود.

3535

 

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.