18

اقتصاد > بازرگانی – با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در حوزه پرداخت، به زودی اولین صندوق های فروشگاهی با قابلیت حسابداری و انبارداری و گزارش گیری به پذیرندگان ارائه خواهد شد.

مریم یعقوبی:

زمانی که نمونه های اولیه صندوق فروشگاهی به بازار آمد، صاحبان برخی از فروشگاه ها استفاده از آن را عاملی برای جلوگیری از اشتباهات مالی می دانستند تا بتوانند بوسیله آن فعالیت های مالی و محاسباتی خودشان را بدون کوچکترین کسری ثبت کنند. به راستی، کسری مبالغ فروشگاه ها یکی از معضلاتی بود که به مشکلی بزرگ در فروشگاهها تبدیل شده بوده و ورود این صندوق ها، علی رغم رفع برخی از مشکلات، به معنای پایان آنها نبود…

عدم اطلاع از اجناسی که دیرتر به فروش می روند، بی خبری از میزان فروش کالاها و عملکرد فروش، کسری موجودی کالا و در نهایت تحویل کالاها به انبار از دیگر مشکلاتی بود که متضرر شدن این فروشگاهها را به دنبال داشت. پس از ایجاد این ساختار جدید و توسعه فناوری های نوین، پاسخگویی به بسیاری از نیازهای در حال تغییر صاحبان فروشگاه ممکن شد. صندوق هایی که علاوه بر سر و سامان دادن به فعالیت های مالی فروشگاه ها، توانستند  انبارها و فروش محصولات را کنترل کنند تا دیگر با تعدد کالاهای به فروش نرسیده و یا کسری موجودی کالا روبرو نباشد.

جذب، نگهداشت و افزایش وفاداری مشتری به عنوان یکی از عوامل ایجاد مزیت رقابتی، گامی مهم در استراتژی فروشگاهی است. این صندوق ها می توانند در رسیدن فروشگاه ها به این مزیت رقابتی نقش مهمی داشته باشند، با استفاده از صندوقهای فروشگاهی می توان با ذخیره نام، آدرس، شماره تلفن مشتریان و تاریخچه خرید آنها درک مناسبی از تناوب خرید و نیازهای هر مشتری بدست آورد که بازاریابی فردی و کم‌هزینه مشتری را به دنبال خواهد داشت. 

همانطور که پیش تر گفته شد، مدیریت انبار یکی از مزایایی است که استفاده از صندوق های موجود در بازار در اختیار صاحبان فروشگاه ها قرار می دهد، این امر بوسیله شناسایی اجناسی که دیرتر به فروش می رسند امکان پذیر است، با حذف آنها از لیست خرید آتی مشتریان و کاهش سرمایه راکد در انبار، لیست خرید جدیدی بر اساس نیاز مشتریان با بیشترین سود و فروش، تهیه می شود.

گزارش تحلیل عملکرد و آگاهی از وضعیت فروش انواع کالاها در زمان های مختلف با کمک اطلاعات متنوع جمع‌آوری شده توسط نرم‌افزارهای فروش، انجام تمامی عملیات فروشگاه (فروش، انبار، حسابداری) توسط سیستمی اتوماتیک و یکپارچه ، عدم کسری موجودی کالا از طریق کنترل و ردیابی کلیه فاکتورهای فروش و … از دیگر مزایای استفاده از این صندوق ها است.

استفاده از این صندوق ها طی سال های گذشته به تدریج  در ایران رواج پیدا کرده و بسیاری از اصناف از راهکارهای صندوق فروشگاهی ارائه شده توسط برخی شرکت ها در دو حوزه نرم افزار  و سخت افزار استفاده می کنند.

تامین سخت افزار با کیفیت، نرم افزار به روز و پشتیبانی مناسب، از معضلات فعلی این صندوق ها در بازار است که دلیل آن را می توان در کم بودن تعدد شرکت هایی که توانایی ارائه همزمان تمامی خدمات را در یک راهکار جامع داشته باشند دانست.

اولین ارائه دهنده راهکارهای نوین در این حوزه شرکت فناپ است که با ورود تجهیزات سخت افزاری مناسب، جمع آوری و پیشنهاد نرم افزارهای کارآمد مرتبط، پشتیبانی و استفاده از روشهای نوین پرداخت و سرویس های ارزش افزوده با ویژگی هایی چون تسهیلات ثبت و صدور فاکتور فروش به همراه ثبت کد اقتصادی طرفین، ثبت و صدور فاکتور خرید، اتصال به شبکه پرداخت الکترونیک، سرویس های وفاداری و باشگاه مشتریان و … زمینه‌ای مناسب برای گسترش استفاده از این صندوق‌ها را فراهم آورده است.

رونمایی راهکار (راهکار جامع صندوق فروشگاهی) از سوی این شرکت، گامی است در جهت پاسخگویی به نیازهای گوناگون، از جمله نیازهای متنوع صاحبان کسب و کار تا بتوانند با توسعه زیرساخت خود و ساماندهی فعالیت ها، مطلوبیت مناسبی را فراهم کنند.

22339

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.