17

جامعه > محیط زیست – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر به هر دلیلی چرخه آب آسیب ببیند و تخریب شود، دیگر قادر به تولید آب نخواهد بود و امروزه این موضوع بحث بسیار مهمی در دنیاست.

به گزارش خبرگزاری خبرآناین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست؛ معصومه ابتکار در حاشیه مراسم “ایست! آب نیست” که امروز در تالار فرهنگ تهران برگزار شد و در جمع خبرنگاران گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان حفاظت محیط‌ زیست و آموزش و پرورش وجود دارد و در کارگروهی‌ مشترک در حال پیگیری ورود مباحث محیط زیست و آب در کتاب‌ درسی دانش‌آموزان هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نیازمند نگاه علمی به محیط زیست و آب هستیم، اظهار کرد: یعنی باید بدانیم چرخه آب چیست زیرا اگر به هر دلیلی چرخه آب آسیب ببیند و تخریب شود، دیگر قادر به تولید آب نخواهد بود و امروزه این موضوع بحث بسیار مهمی در دنیاست. اگر آب باران خوبی داشته باشیم ولی پس از ورود این آب به سفره‌های زیرزمینی، آلوده شود، دیگر قابل استفاده نیست یا اگر بیش از حد مجاز از سفره‌های زیرزمینی برداشت کنیم، این سفره‌ها تخریب شده و آنها را از دست می‌دهیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: اگر رودخانه‌ها را به درستی حفاظت نکنیم و آلوده شوند، منابع آب را از دست می‌دهیم یا اگر برداشت آب به هر دلیلی به شکلی باشد که تالاب‌ها از بین برود، منابع آب شیرین را از دست خواهیم داد. بنابراین باید از همه جهات از منابع آب حفاظت کنیم و الگوی مصرف را به خصوص در کشاورزی رعایت کنیم. ضمن اینکه باید از طریق آموزش و پرورش و مدارس و آموزش‌های رسمی و فوق برنامه که سازمان دانش‌آموزی انجام می‌دهد، این مسائل آموخته و تمرین شود.

ابتکار با بیان اینکه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و به ویژه اهواز ناشی از دو منبع سوخت مصرفی و گرد و غبار است، گفت: در مورد سوخت مصرفی کشور خوشبختانه با عزم دولت و همکاری وزارت نفت موفق به اصلاح سوخت مصرفی کشور و استانداردسازی آن شدیم و امروز با حذف کامل بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت کشور شاهد تغییرات مهم در این بخش هستیم.

معاون رئیس جمهور گفت: در همین راستا، میزان فرآوری یکی از واحدهای فرآوری نفت سنگین در شهر اهواز با دستور سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری وزارت نفت کاهش پیدا کرد و بنزین توزیعی شهر اهواز نیز استاندارد شد.

تقدیر از اقدامات وزارت نفت برای کاهش گازهای همراه و فلرها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات مثبت و همکاری های خوب وزارت نفت در این خصوص، اضافه کرد: اقداماتی توسط وزارت نفت برای کاهش گازهای همراه و فلرها انجام شده و به زودی طرح آماک نیز در همین راستا افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بیش از 10 سال است با مساله گرد و غبار روبرو هستیم و این مساله تنها منحصر به شهر اهواز نیست، گفت: این گرد و غبار ناشی از کانون‌های مختلف داخلی و خارجی است.

وی گفت: هفته گذشته به دلیل وقوع یک پدیده شدید آلودگی هوا در خوزستان جلسه‌ای در استانداری خوزستان برگزار شد. همچنین ما نیز یک جلسه ویژه با نمایندگان استان و یک جلسه کاری پس از ارائه گزارش وضعیت در هیات دولت داشتیم. در این جلسه برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت متفاوتی ارائه شد. البته باید در نظر داشت که هنگام وقوع این پدیده‌ها باید یک واکنش سریع صورت بگیرد.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: جمع‌بندی گزارشات حاصله را آماده می‌کنیم و امیدواریم در جلسه بعدی هیات دولت ارائه و برنامه ها تصویب شوند، در این صورت با تامین اعتبار و طی یک برنامه میان مدت نسبت به مهار کانون‌های ایجاد گرد و غبار اقدام می‌کنیم.

ابتکار درباره آخرین وضعیت آلودگی هوا و گرد و غبار در استان خوزستان، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست چندین جلسه پیرامون این موضوع برگزار کرده است. پیرامون آلودگی هوای ناشی از سوخت و فرآورده‌های نفتی با سیاست هایی که اتخاذ شده میزان آلاینده‌های ناشی از سوخت در شهر اهواز کاهش یافته است و علت این بوده که میزان فرآوری یک از واحدهای فرآوری نفت سنگین در اهواز به دستور سازمان حفاظت محیط زیست کاهش پیدا کرد.

ابتکار ادامه داد: همچنین اکنون بنزین استاندارد در اهواز توزیع می شود و اقدامات دیگری هم از سوی وزارت نفت در حال انجام است.

رئیس سازمان محیط زیست درباره تفاهم جهانی پیرامون جلوگیری از گرم‌تر شدن زمین گفت: مذاکرات تغییرات آب و هوایی بیش از دو سال است که برگزار می شود و اکنون برای تنظیم چندین تفاهمنامه جدید در جریان است و تا اواخر سال میلادی جاری جلسه نهایی در پاریس تشکیل خواهد شد.

ابتکار ادامه داد: ایران هم به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه دیدگاه کشورهای در حال توسعه را پیرامون ضرورت سطح بندی صحیح در بحث تولید گازهای گلخانه ای مطرح کرده است.

صندوق جهانی تغییرات اقلیم

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بناست یک صندوق جهانی برای تغییرات اقلیم تاسیس شود، گفت: تاکنون کشورهای سطح دنیا به اندازه کافی سهم خود را به این صندوق نپرداخته‌اند اما در تلاش هستیم منافع ملی‌مان و کشورهای در حال توسعه حفظ شود و کمک کند در این شرایط خشکسالی بهتر با شرایط مواجه شویم.

وی در خصوص آلودگی هوای تهران گفت: کیفیت هوای تهران نسبت به سال گذشته از وضعیت بسیار بهتری برخوردار است و بارها آن را اعلام کرده‌ام؛ تمام اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که در تعداد روزهای زیادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از هوای سالم تر و بهتری برخوردار بوده ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: قطعا بخشی از این بهبود کیفیت به دلیل حذف بنزن آلوده بوده است. زیرا متاسفانه بنزن توزیعی در شهر تهران از سال 88 به بعد دارای بنزن بسیار بالا بوده و همه اندازه‌گیری‌ها این موضوع را تأیید می‌کند ولی در حال حاضر در تهران،‌ اصفهان، اراک، کرج، تبریز و مشهد این میزان به حدود مجاز و استاندارد رسیده که این اتفاق بسیار بزرگی است. همچنین کاهش میزان گوگرد گازوئیل عرضه شده از 7 هزار قسمت در میلیون به 150 قسمت در میلیون از دیگر اقدامات موثر در زمینه کاهش آلودگی هوا است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: امروز بهبود کیفیت هوای تهران غیرقابل انکار است اما بهبود کیفیت هوا مثل سوئیچ نیست که خاموش و روشن کنیم و مقصر آن یک فرد، دستگاه و دولت نیست و بحث بلندمدت است. باید در نظر داشت که کاهش آلودگی هوا یک امر چندبخشی و نیازمند مشارکت دستگاه‌های بسیاری است. دولت گام‌هایی را در خصوص بهبود سوخت و استانداردسازی خودروهای تولیدی برداشته است و به سمت حل مساله پیش می‌رود.

تردد ۵.۵میلیون خودرو در تهران

معاون رئیس جمهور گفت: براساس آخرین آمار، 5.5 میلیون خودرو در تهران تردد می‌کند و امکان ندارد با ادامه این روند، همه روزهای سال سالم باشد.

وی ادامه داد: دولت از برنامه‌های کلان مثل بهبود سوخت حمایت می‌کند و امروز خودروهای تولیدی در خطوط تولید خودرو کشور در مسیر اجرای استانداردها و اجرای استاندارد یورو4 قرار گرفته اند. تا جایی که پنج خودرویی که این استانداردها را اجرا نکرده اند با توقف شماره‌گذاری مواجه شده اند.

ابتکار گفت: واقعیت این است که کاهش میزان بارندگی امسال، سبب تشدید آلودگی هوا شده است. ولی وضعیت آلودگی هوای تهران نسبت به سال گذشته بهتر است و اندازه گیری‌ها این موضوع را نشان می‌دهد. و دلیل این کاهش آلودگی هوا در تهران هم حذف بنزن آلوده است.

۴۷۴۷

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.