18

اقتصاد > مسکن – دنیای اقتصاد نوشت:

در دی ماه امسال 9 هزار و 255 فقره اجاره‌نامه در بنگاه‌های املاک شهر تهران برای نقل و انتقالات جدید مستاجرها تنظیم شد که این حجم معاملات اجاره حدود 2 درصد نسبت به آذر ماه افزایش پیدا کرده است.

با این حال، حجم معاملات اجاره در دی‌ماه نسبت به بیشترین معاملات ماهانه سال93 که در تیرماه و به اندازه 14 هزار و 600 فقره رقم خورد، 37 درصد کمتر شده است. بازار اجاره مسکن در تهران طی نیمه دوم امسال ماهانه به‌طور متوسط حدود 9 هزار فقره معامله به خود دیده است. کارشناسان این میزان انقباض معاملاتی را در انجماد اجاره‌بها موثر می‌دانند اما از آنجا که کاهش نقل‌وانتقالات معمولا همه ساله در نیمه دوم اتفاق می‌افتد، باید عامل دیگری را برای نزول ممتد بهای اجاره در 5 ماه اخیر مطرح کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از عرضه مازاد آپارتمان‌های نوساز در سال جاری، به دلیل فراهم نبودن شرایط فروش، به اجبار روانه بازار اجاره شد. با افزایش نسبی آپارتمان‌ اجاره‌ای که عمدتا نوساز هستند، امکان تداوم افزایش اجاره‌بها از بازار گرفته شد. در حال حاضر، از بین مناطق تهران، رتبه گران‌ترین بازار اجاره به منطقه یک اختصاص دارد.

در منطقه یک، متوسط اجاره‌بهای هر مترمربع واحدمسکونی در دی ماه به 33 هزار و 500 تومان یعنی 6/ 1 برابر میانگین 22منطقه رسید. اجاره‌بها در منطقه یک 8 درصد نسبت به آذرماه افزایش پیدا کرده است. منطقه19 نیز ارزان‌ترین جای بازار اجاره در تهران به حساب می‌آید طوری‌که هم‌اکنون متوسط اجاره‌بها در این منطقه 8 هزار و 800 تومان یعنی کمتر از نصف میانگین رقم کل پایتخت است.

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.