21
محل تبلیغ شما
21
محل تبلیغ شما

سیاست > دیپلماسی – رسانه های جهان با بازتاب مذاکرات تیم هسته ای ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ از پافشاری این تیم بر حقوق هسته ای ایرانیان خبر دادند و تحقق توافق جامع هسته ای را عامل افزایش قدرت منطقه ای ایران عنوان کردند.

به گزارش ایرنا،تیم هسته ای ایران به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، روز جمعه برای شرکت در کنفرانس سه روزه امنیتی در مونیخ به آلمان رفت و بامداد دوشنبه به تهران بازگشت.

نشست های دوجانبه و چندجانبه برگزار شده بین مقامات ایرانی و همتایان آنها در گروه 1+5 در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ واکنش های متفاوتی در رسانه های جهان داشته است.

بسیاری از رسانه ها، مذاکرات انجام شده در مونیخ را امیدوار کننده ارزیابی کردند و در عین حال از افزایش فشار دلواپسان توافق در داخل ایران و آمریکا و حتی خارج از این دو کشور در ریاض و تل آویو خبر دادند.

سخنان وزیران خارجه ایران و آمریکا درباره عدم تمایل طرفین برای تمدید دوباره مذاکرات، بازتاب وسیعی در رسانه های دنیا داشت و این رسانه ها تاکید کردند که تیم ایران همچنان بر مواضع خود در دفاع از آرمان های هسته ای پافشاری می کند.

بسیاری از تحلیلگران، انجام توافق جامع هسته ای بین ایران و گروه 1+5 را زمینه ساز افزایش قدرت منطقه ای ایران اعلام کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکا و وزارت خارجه این کشور، مذاکرات روز یکشنبه محمد جواد ظریف با جان کری در کنفرانس امنیتی مونیخ را سازنده اعلام کرد.

این خبرگزاری بین المللی نوشت: گروه 1+5 به توافق با ایران در موضوع هسته ای امیدوار است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال درباره نظر غیررسمی دیپلمات های غربی درباره مذاکرات نوشت: دیپملمات های غربی در صحبت های غیررسمی از پیشرفت مذاکرات هسته ای با ایران خبر داده اند.

وال استریت ژورنال درباره سازش ناپذیری تیم هسته ای ایران نوشت: ایران در مقابل تقاضای اصلی غرب در موضوع غنی سازی مقاومت می کند.

این روزنامه آمریکایی نوشت: تهران تاکنون برای رسیدن به توافق مصالحه نکرده است.

وال استریت ژورنال، تعداد سانتریفیوژها را یکی از موضوعات اساسی عنوان کرد و آورد: ایران در این خصوص بر نظر خود برای داشتن تعداد مشخصی از سانتریفیوژها اصرار می کند.

این روزنامه، میزان گسترش تحقیقات هسته ای را از دیگر موارد اختلافی عنوان کرد.

وال استریت ژورنال، درخواست ظریف برای برداشتن سریع تحریم ها در مقابل خواست غرب برای برداشتن تدریجی آنها را از دیگر نکات اختلافی ارزیابی کرد.

این روزنامه به نقل از رابرت اینهورن مقام سابق کاخ سفید در امور ایران نوشت: شکی ندارم ایرانی ها تعدیل زیادی در طرح های هسته ای ایشان اعمال نخواهند کرد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز درباره مقاومت تیم هسته ای ایران در مقابل درخواست های زیاده خواهانه غرب نوشت: اگرچه مقامات وزارت خارجه جزئیات دیدارهای ظریف و کری را منتشر نکرده اند اما گفته اند باوجود پیشرفت مذاکرات، شکاف های بزرگ همچنان باقی است.

آسوشیتدپرس، صحبت های وزیر خارجه ایران درباره عدم تمایل برای تمدید مذاکرات را بازتاب داد و به نقل از ظریف نوشت: تمدید مذاکرات به نفع هیچ کس نیست.

شبکه آمریکایی ان بی سی هم به نقل از وزیر خارجه آمریکا نوشت: جان کری، تمایل آمریکا برای رسیدن به توافق سیاسی با تهران تا پایان مارس را به وی اعلام کرده است.

کری در مصاحبه با ان بی سی اعلام کرده که تنها در صورتی مذاکرات قابل تمدید است که طرفین در هفته های آینده به رئوس کلی یک توافق سیاسی برسند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از جان مک کین سناتور جمهوری خواه آمریکا که از حاضرین کنفرانس امنیتی مونیخ بود، نوشت: ایران در حالی مذاکره می کند که هدف پنهان آن، خارج کردن خاورمیانه از زیر نفوذ غرب است.

روزنامه صهیونیستی تایمز آو ایزرائیل هم نوشت: ایران دنبال رفع سریع تحریم هاست تا زمینه عضویت رسمی خود در سازمان همکاری شانگهای را فراهم کند.

این روزنامه، پیمان شانگهای را به ناتوی شرق تشبیه کرد و نوشت: رفع تحریم های سازمان ملل علیه ایران راه را برای ایجاد اتحاد نظامی ایران با کشورهای اوراسیا فراهم می کند.

روزنامه صهیونیستی تایمز آو ایزرائیل، توافق هسته ای و رفع تحریم های ایران را همچنین زمینه ساز دریافت موشک های دفاعی اس 300 و اس 400 از روسیه دانست و نوشت: دریافت این سیستم موشکی، بازدارندگی ایران را در مقابل هرگونه حمله هوایی افزایش می دهد.

رسانه های غربی، رژیم صهیونیستی و عربستان و در عین حال جمهوری خواهان کنگره را به شدت نگران توافق هسته ای بین ایران و 1+5 عنوان کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره دلواپسان توافق بین ایران و 1+5 نوشت: نخست وزیر اسرائیل به توافق با ایران مظنون است.

این خبرگزاری نوشت: قوت گرفتن احتمال توافق با ایران در موضوع هسته ای باعث ابراز اظهارات تندی از سوی نخست وزیر اسرائیل در جلسه هفتگی با کابینه شد.

آسوشیتدپرس به نقل از نتانیاهو نوشت: اسرائیل هر کاری را برای جلوگیری از توافق بد با ایران انجام خواهد داد.

روزنامه وال استریت ژورنال به فشارهای دلواپسان آمریکایی و ایرانی بر تیم های مذاکره کننده اشاره کرد و نوشت: تنور مذاکرات برای دو تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا داغ شده است.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: در شرایطی که جمهوری خواهان کنگره آمریکا دنبال افزایش تحریم های ایران هستند، اوباما تهدید به وتوی این طرح ضدایرانی کرده است.

وال استریت ژورنال همچنین به فرصت دادن کنگره به دولت اوباما تا پایان ماه مارس برای رسیدن به نتیجه در مذاکرات اشاره کرده است.

این روزنامه، از افزایش فشار رژیم صهیونیستی علیه توافق هسته ای با ایران در آستانه انتخابات کنیست خبر داد.

وال استریت ژورنال، وزیر خارجه ایران را نیز زیر فشار دلواپسان ایرانی عنوان کرد و نوشت: مجلس ایران، ظریف را به مجلس احضار کرده تا درباره پیاده روی با کری پاسخ دهد و تهدید کرده که غنی سازی را در صورت اعمال تحریم جدید افزایش می دهد.

واشنگتن پست نیز رژیم صهیونیستی را به شدت نگران انجام توافق بین ایران و گروه 1+5 دانست و نوشت: نتانیاهو سوم مارس در کنگره آمریکا سخنرانی می کند.

رویترز، فشار تندروها در داخل ایران و آمریکا را مانع بزرگی در راه رسیدن دو طرف به توافق عنوان کرد و نوشت: عربستان و اسرائیل به توافق با ایران مظنون هستند.

این رسانه غربی درباره نقش کنگره آمریکا در لغو تحریم های ایران هم نوشت: اگرچه این احتمال هست که اوباما به طور موقت تحریم های یکجانبه علیه ایران را بردارد اما لغو دائمی آنها نیازمند تصویب کنگره است.

17231

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.