18

اقتصاد > اقتصاد کلان – صبح امروز رئیس کل گمرک در کنفرانس خبری خود به تشریح جزئیات شیوه فعالیت پنجره واحد تجاری پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این کنفرانس خبری مسعود کرباسیان به صراحت اشاره کرد که هدف اصلی راه اندازی پنجره واحد تجاری، تسهیل تجارت برای فعالان اقتصادی و مردم است.

کرباسیان در این مراسم تازه ترین آمارهای تجاری کشور را نیز اعلام کرد. وی در مورد آمار صادرات و واردات گمرک از ابتدای سال تا امروز گفت: از نظر ارزشی در این مدت 44 میلیارد و 992 میلیون دلار کالا از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 22 درصد رشد داشته است.

کرباسیان افزود: واردات کشور در این مدت 46 میلیارد و 567 میلیون دلار بوده است که از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.77 درصد رشد نشان می دهد.

وی گفت: اقلام عمده صادراتی در این مدت شامل میعانات گازی به میزان 13 میلیارد و 65 میلیون دلار با رشد 43.5 درصد نسبت به سال گذشته بوده، همچنین محصولات پتروشیمی با 12 میلیارد و 454 میلیون دلار با رشد 29 درصد و سایر کالاها به میزان 18 میلیارد و 800 میلیون دلار با رشد 7 درصد در ردیف های بعدی قرار دارند.

کرباسیان، کشورهای عمده صادراتی را چین با 26 درصد ارزش، عراق با 17 درصد، امارات با 10 درصد، افغانستان با 7 درصد، هند با 6.7 درصد و سایر کشورها را 32 درصد اعلام کرد.

رئیس کل گمرک ایران در مورد وضعیت و اقلام وارداتی هم گفت: متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است که نشان می دهد بیشتر به سمت کالاهای ساخته شده حرکت کرده ایم. اقلام عمده وارداتی هم به ترتیب شامل گندم، خودرو، ذرت، برنج و کنجاله سویا بوده است که عمدتا از کشورهای چین با سهم 23 درصد، امارات با سهم 23 درصد، کره با سهم 8 درصد، ترکیه با سهم 7 درصد، هند با سهم 7 درصد و سایر کشورها با سهم 30 درصد را شامل می‌شود.

وی در مورد ایجاد گمرکات اختصاصی از جمله نفت گفت: بزرگترین صادرات نفتی از طریق پایانه پارس جنوبی انجام می شود و تا تاریخ 20 بهمن ماه امسال 13 میلیارد و 654 میلیون دلار صادرات میعانات گازی که 99 درصد میعانات گازی را شامل می شود، از این پایانه صورت گرفته است.

وی در مورد وقوع فساد در برخی گمرکات جنوبی کشور گفت: تمام مواردی که احصا می شود، به مراجع ذیربط ارسال می شود، همچنین با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هماهنگی هایی صورت گرفته و یک کمیته مشترکی در ستاد متشکل از 3 قوه ایجاد شده است که پرونده های قاچاق گمرکی در آن مورد رسیدگی قرار می گیرد.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه موارد جدیدی (80 میلیاردی) در بخش فساد در گمرک محرز نشده است، گفت: تنها یک جعل اسنادی داشته ایم که به صورت دستی بوده است و این جعل اسناد مربوط به گمرک نبوده بلکه اسناد سایر دستگاه ها بوده و قابل شناسایی است.

مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک در همین مورد با اشاره به اینکه گمرک با 45 قانون سر و کار دارد که شامل ترانزیت، صادرات و واردات است اظهار داشت: همچنین 15 کنوانسیون بین‌المللی وجود دارد که برخی از آنها در تعارض با برخی قوانین بوده و مشکل ایجاد می‌کند. به همین خاطر برخی وارد کنندگان به دنبال راه‌های دیگر و خلاص شدن از چالش‌های آن هستند.

وی با تاکید بر اینکه با این سازمان همجوار و 14 رویه سر و کار داریم تصریح کرد: در دنیا تعداد رویه‌ها 4 مورد است که در عین حال باید با قوانین تطبیق داده شود که 37 روز زمان می‌برد و 15 نوع عوارض می‌بینیم که قبلا تجمیع عوارض وجود داشت و هر کدام از آنها یک جدول مندلیف است.

به گفته کرباسیان در حال حاضر 22 سازمان مجوز صادر می کنند و همین، کار رسمی انجام دادن را سخت می‌کند.

وی گفت: تا قبل از این قانون هر کسی به دنبال درست کردن یک پنجره واحد بود و در حال حاضر پنجره واحد همان سیستم یکپارچه جامع گمرکی است که سازمان‌های مختلف از جمله کشتیرانی، بانک، بیمه،‌نیروی انتظامی، استاندارد، قرنطینه، وزارت ارشاد، وزارت بهداشت باید به این سامانه وصل شوند و در یک جا همه مجوزها و فرآیند‌ها راستی‌آزمایی شود.

وی ادامه داد: اکنون با سازمان بنادر برای دریافت مانیفست، پایانه‌ها، دریافت اطلاعات، ثبت سفارش با سازمان تجارت، سازمان استاندارد، قرنطینه نباتی و بیمه‌ها تفاهم‌نامه امضا شده است و اگر همکاری در با بانک‌ها یک یا علی بگوییم موضوع پنجره واحد بسته خواهد شد و در این زمینه وظیفه خود می‌دانیم که اطلاع‌رسانی کنیم.

کرباسیان با بیان اینکه در حال حاضر 65 نوع معافیت قانونی وجود دارد که 11 نوع از این نوع معافیت مربوط به دستگاه‌ها است، بیان داشت: هر کالا از هر مرزی با هر مقرراتی می‌تواند وارد شود و در حال حاضر در تجارت فرامرزی دنیا رتبه 148 را داریم و به دنبال بهتر کردن جایگاه ایران هستیم.

رئیس کل گمرک با ابراز تاسف از جایگاه 126 ایران در موضوع لجستیک عنوان کرد: در مقررات و قوانین کمبودی وجود ندارد البته این موضوع کمی غیر منصفانه در نظر گرفته شده و در عین حال مشکلات به تعداد رویه‌ها و مقررات است. زمانی جز 5 گمرک برتر دنیا با سیستم آسیکودا بودیم.

وی با بیان اینکه ماندگاری تعرض کالا معادل یک درصد ارزش آن کالا است، یادآور شد: اعمال مدیریت ریسک روی کالاهایی که وارد می‌شود بر اساس سابقه شرکت و اطلاعات کالا و مبدا و مقصد صورت می‌گیرد. اکنون اطلاعات مربوط به ارزش کالا را نمی‌توان در کشور به واردکننده بدهیم زیرا قابل استناد نیست و به همین علت روی سایت گمرک اطلاعات مربوط به ارزش کالاها گذاشته شده است، تا از کم‌نمایی و پیش‌برآورد ارزش یک کالا جلوگیری شود.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به ارائه خوداظهاری ارزش تصریح کرد:‌باید فرآیند تعرفه‌گذاری را کاهش دهیم و در حال حاضر میانگین تشریفات صادرات کمتر از یک روز است. در حال حاضر طبق سیستم سامانه جامع می‌توان هر گمرک را رصد و کالاهایی که وارد و خارج می‌شود کنترل کرد.

وی در مورد ادعای شهرداری مبنی بر عدم ترخیص قطارهای شهری از گمرک بیان داشت: قطارهایی که وارد شده باید حقوق دولت پرداخته شود تا بتوان آن را ترخیص کرد البته مسئولان شهرداری قبل از حل موضوع فقط مصاحبه می‌کنند و در این رابطه با اختیار مسئولیت خودم شخصاً‌ زنگ زده و تعهد ذی‌حسابی دادم تا قطارها ترخیص شوند متاسفانه شهرداری در مقطعی نسبت به تعهد ذی‌حسابی کوتاهی کرد و البته اکنون مشکل حل شده است.

به گفته کرباسیان عوارض صادراتی از برخی کالاها اخذ می‌شود که با ایجاد ضمانت‌نامه این مشکل حل شده است.

وی از ایجاد سیستم فعالان مجازی اقتصادی خبر داد و گفت: در حال حاضر 30 شرکت معتبر که هیچ پرونده مالیاتی، بانکی، بدهی و مشکل حادی ندارند شناسایی شده که مانند ارزیابان گمرک عمل کرده و کالا را صادر می‌کنند و بعداً‌ پروانه از آنها گرفته می‌شود که در این راستا نیز به چند کشور پیشنهاد دادیم که چنین رویه‌ای از این شرکت‌ها گرفته تا سهولت در امور صادراتی بیشتر شود.

کرباسیان در مورد تاریخ انقضای ثبت سفارش برخی کالاها مانند قند و شکر گفت: فلسفه وجودی ثبت سفارش برای اطلاع رسانی نسبت به این است که چه کالایی قرار است بعدا وارد کشور شود و براساس آن، بانک مرکزی به آن کالا ارز می دهد و کالا به داخل کشور حمل می شود. اگر قرار بود واردات شکر به کشور ممنوع شود، چرا بانک مرکزی به آن ارز اختصاص داد و این کالا وارد کشور شد. بر این اساس، ما نمی توانیم اجازه ورود این محموله ها از کشور را به گمرکات ندهیم. اگر ثبت سفارش کاربردی ندارد، بهتر است که جمع شود.

وی ادامه داد: طبق ماده 11 قانون صادرات و واردات، کالایی که ثبت سفارش و گشایش اعتبار می شود، شامل محدودیت‌های بعدی نمی‌شود.

کرباسیان در پاسخ به این سئوال که پس چرا شامل محدودیت در بخش واردات خودروی با حجم موتور بالای 2500 سی سی شد؟ گفت: از شهریورماه سال 92 اعلام شد که اگر خودرویی وارد کشور شده و ثبت سفارش گردیده با 2 برابر سود بازرگانی می‌تواند از گمرک خارج شود. برخی از این خودروها نیز در مناطق ویژه بود که اجازه واردات پیدا کرد، همچنین مطرح شد که اگر قبض انبار نیز داشته باشد، وارد کشور شوند اما برای خودروهایی که وارد کشور نشده بودند، ثبت سفارشی صورت نمی گرفت و در حال حاضر هم برای خودروی بالای 2500 سی سی ثبت سفارش انجام نمی شود. در آن زمان و با شرایط آن دوره 133 خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی سی وارد کشور شد.

3535

 

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.