18

اقتصاد > اقتصاد سیاسی – سایت صدای اقتصاد نوشت:

چهار گروه شغلی پزشکان، اساتید دانشگاه، وکلا و قضات هدف مجلسی ها برای حذف یارانه نقدی قرار گرفتند. بعد از آنکه کمیسیون تلفیق مجلس حذف یارانه نقدی خانوارهای با درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان در ماه را تصویب کرد، به سراغ چند گروه شغلی رفت و پیشنهاد حذف یارانه نقدی آنها در سال آینده را آماده طرح در صحن علنی مجلس کرد. اساتید دانشگاه یکی از چهار گروه هدف این کمیسیون برای خط خوردن از جمع یارانه بگیران در سال آینده هستند.
این گروه نظرات مختلفی نسبت به این بحث دارند، برخی مخالف و تعدادی هم موافقند اما طرح اینگونه موضوع، چندان مورد رضایتشان نیست. سایت صدای اقتصاد نظر برخی از اساتید اقتصادی کشور در مورد این مسئله را جویا شد که در جدول زیر آمده است.

اساتید اقتصاد

دیدگاه

فرشاد مومنی

(استاد دانشگاه علامه طباطبایی)

مخالف / هیچ پشتوانه علمی برای این تصمیم وجود ندارد. باید از دولت و مجلس خواست که به جای این نوع برخوردهای جزئی نگر و غیربرنامه ای، یک راهکار اصولی برای این مسئله اتخاذ کنند. این طرز برخورد که دهها ابهام و ناسنجیدگی به همراه دارد، قطعا گره ای از مشکلات کشور رفع نخواهد کرد. بنده شخصا برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکرده بودم و به تمام دوستان هم گوشزد میکردم که ما هم به لحاظ اخلاقی و هم از نظر حرفه ای، نباید با این سیاست نادرست همراهی کنیم.

حسین راغفر (استاد دانشگاه الزهرا)

موافق / اجرای این تصمیم مشکلی ندارد و می توان آن را اجرایی کرد اما به نظرم راهکارهای بهتری برای اصلاح پرداخت یارانه نقدی وجود دارد. بهترین راهکار آن بود که طبقه پایین و نیازمند شناسایی شده و پرداخت یارانه نقدی تنها به این گروهها معطوف شود.

محمد خوش چهره (استاد دانشگاه تهران)

موافق / حذف یارانه چهار گروه شغلی گرچه از نظر حجم و رقم، قابل توجه نخواهد بود اما اثر روانی و تبلیغاتی مثبتی به همراه دارد. در عین حال حذف یارانه این چهار گروه در میزان صرفه جویی منابع یارانه ای تاثیرگذار نخواهد بود.

عباسعلی ابونوری (عضو هیات علمی دانشگاه آزاد)

مخالف / این نوع طبقه بندی کردن گروههای شغلی هیچ مبنای عینی قابل قبولی ندارد. زمانی که اعلام می شود که چهار گروه شغلی از دریافت یارانه حذف خواهند شد، اینگونه القا می شود که این چهار گروه جزو مرفه ترین طبقات جامعه هستند در حالیکه اینگونه نیست. به طور مشخص آن رفاهی که برای اساتید دانشگاهی تصور شده، وجود ندارد و به همین دلیل است که بسیاری از اساتید پس از بازنشستگی باز هم برای تدریس به دانشگاه باز می گردند.

جمشید پژویان (استاد دانشگاه علامه طباطبایی)

مخالف / واقعا برای مجلسی که چنین تصمیمی اتخاذ کرده باید متاسف بود. این تصمیم بدین معناست که فرهیخته ترین افراد جامعه را از دریافت یارانه حذف کنند اما به جای آن به یکسری تاجر و بازاری و دلال یارانه پرداخت شود. این یک خیانت است.

مهدی تقوی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی)

موافق / این سیاست بدی نیست اما تعداد زیادی از افراد جامعه را در بر نمی گیرد. زیرا زمانی که دولت از مردم خواست که از دریافت یارانه انصراف دهند، بسیاری از اساتید دانشگاه و پزشکان از دریافت یارانه انصراف دادند. البته در عین حال معتقدم که طرح اینگونه مسئله چندان جالب توجه نیست که در رسانه ها اعلام شود که یارانه چند گروه شغلی مشخص حذف می شود.

3535

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.