21
محل تبلیغ شما
21
محل تبلیغ شما

سیاست > دیپلماسی – ایسنا نوشت:

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از دیپلمات‌ها نوشت: به نظر می‌آید پیشرفت در حل اختلافات‌ کلیدی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 حاصل شده است.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، رهبری ایران روز یک‌شنبه تاکید کرد که از توافقی که ممکن است انجام شود حمایت خواهد کرد اما با توافقی در تضاد با منافع ملی ایران باشد مخالف است. هم‌چنین محمد جواد ظریف، سرپرست تیم مذاکره کننده ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که تمدید مذاکرات به نفع هیچ‌کس نیست.

او در این باره گفت: اکنون زمان آن است که در توافق نهایی دست پیدا کنیم و شاید آخرین فرصت آن باشد و ممکن است دیگر تکرار نشود.

با توجه به فشارهایی که در تهران و واشنگتن وجود دارد وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و دیگر اعضای گروه 1+5 طی روزهای اخیر در حاشیه‌ی کنفرانس مونیخ با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

ایران و قدرت‌های جهانی پس از آن که توانستند در نوامبر سال 2013 به یک توافق اولیه دست پیدا کنند اکنون تا 30 ژوئن 2015 فرصت دارند تا به توافق جامع نهایی در خصوص برنامه‌ی هسته‌ای ایران و چارچوب لغو تحریم‌ها علیه این کشور برسند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که در این مذاکرات پیشرفت‌های فنی لازم که اساس یک توافق را تشکیل می‌دهند به دست آمده است. آن‌ها هم‌چنین می‌گویند درباره‌ی مسائلی که می‌تواند به هر دو طرف برای حصول توافق کمک کند شفاف‌سازی بیش‌تری کرده‌اند.

برخی مقامات می‌گویند که به عنوان بخشی از یک رایزنی‌ها اختلافات بر سر مسائل کلیدی شامل برخورداری ایران از سانتریفیوژهای بیش‌تر کم‌تر شده است.

این تعداد سانتریفیوژ بیش‌تر از آن چیزی است که غرب در ابتدا بر آن پافشاری می‌کرده است.

اما به گفته‌ی این مقامات هیچ یک از این اختلافات رفع نشده است.

یک دیپلمات ارشد غربی روز یک‌شنبه مدعی شد ایران در حال تغییر عقیده دادن است.

این دیپلمات در ادامه توپ را به زمین ایران انداخت و گفت: من کاملا خوش بین هستم. اما اگر ایران موضع خود را تغییر ندهد شانس کمی برای حصول توافق وجود دارد. اما فشارها برای هر دو هیات مذاکره کننده ایران و آمریکا به شدت افزایش یافته است.

جمهوری‌خواهان کنگره به شدت برای تصویب طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تلاش کردند که با مخالف سخت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و سپس دموکرات‌ها مواجه شد.

اکنون به نظر می‌آید که قانون‌گذاران در انتظارند ببیند آیا سازش تا پایان ماه مارس حاصل می‌شود یا نه؟

17231

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.