17

جامعه > آموزش – وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در جمع تشکل های اسلامی دانشجویی دانشگاه کاشان گفت: دانشجویان باید در محیط دانشگاهها مهارت های مختلف مدیریتی و شغلی را یاد بگیرند و منتظر اشتغال در دستگاه های دولتی نباشند و با حضور در شرکت های دانش بنیان به خود و اقتصاد ملی کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی در این نشست با اشاره به دیدار دو هفته قبل خود با مقام معظم رهبری گفت: ایشان بر برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تاکید دارند. وزارت علوم از برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در چارچوب قوانین و رعایت عدالت و انصاف حمایت می کند.

وی افزود: دانشجویان می توانند در یک محیط آرام و همدلانه که همه به قانون پایبند باشند و آن را رعایت کنند بصورت آزادانه فعالیت داشته باشند و درآگاهی بخشی به جامعه نقش آفرینی کنند .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کنار بعد آموزشی و تربیت نیروه های متخصص برای جامعه ، دانشگاهها باید دانشجویان را با مسائل فرهنگی و دینی نیز درحد کافی آشنا کنند.

فرهادی گفت: دانشجویان باید در محیط دانشگاهها مهارت های مختلف مدیریتی و شغلی را یاد بگیرند و منتظر اشتغال در دستگاه های دولتی نباشند و با حضور در شرکت های دانش بنیان به خود و اقتصاد ملی کمک کنند.

وی گفت: مدیریت دانشگاهها باید عملکرد قانونمند همراه با رضایت دانشگاهیان را در همه امور نظیر مسایل استخدام و جذب نیروی انسانی و اعضای هیئت علمی مدنظر داشته باشند که ما در همین راستا هماهنگی بین مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم و هیاتهای عالی جذب را تقویت کرده و زمان رسیدگی به پرونده ها را کاهش داده ایم.

گفتنی است؛ در این مراسم که سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و عباس زراعت رئیس دانشگاه کاشان نیز حضور داشتند، تعدادی از نمایندگان تشکل های اسلامی دیدگاههای خودرا با وزیر علوم در میان گذاشتند.

ایجاد رشته‌های جدید و حذف رشته‌های قدیمی

فرهادی همچنین روز گذشته در حاشیه دیدار با امام جمعه کاشان با اشاره به فعالیت مجدد شورای عالی برنامه‌ریزی از ایجاد رشته‌های جدید و کنار گذاشتن رشته‌های قدیمی که عمرشان در حال اتمام است خبر داد.

او گفت: طبق برنامه تقدیمی به مجلس پیش می‌رویم توسعه کمی و کیفی و ساماندهی دانشگا‌ه‌ها به همراه مطالعه و سازماندهی همه مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌های کارآفرین نسل سوم، تحقیق و تولید مراکز تحقیقاتی پارک علم و فناوری از عمده این برنامه‌ها است.

وی با اشاره به عزم جدی برای تحول رشته‌های علوم انسانی خاطرنشان کرد: برای تحول رشته‌های علوم انسانی کارهای زیادی شده است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به فعال شدن شورای عالی برنامه‌ریزی بیان داشت: این شورا به بازبینی، بازنگری، تأیید و تصویب رشته‌ها و مقاطع تحصیلی می‌پردازد.

فرهادی در خصوص پدیده خروج افراد دارای مدارج تحصیلی بالا از کشور تصریح کرد: وقتی فارغ‌التحصیل ما مهارت‌ورزی داشته و در طول تحصیل خود به کارورزی اهتمام داشته باشد در صورت وجود محلی برای کار دیگر نیازی به خروج از کشور نمی‌بیند.

وزیر علوم افزود: این افراد در صورت دارا بودن شرایط نیز می‌توانند به عضویت هیئت علمی دانشگاه‌ها درآیند و جذب این مراکز شوند.
وی با تأکید بر جایگاه ویژه دانشگاه کاشان، این دانشگاه را دانشگاهی پیشرو و فعال در عرصه کشور نامید.

تهیه قانون مقابله با سرقت علمی در دستور کار دولت

فرهادی که برای افتتاح چند پروژه دانشگاهی و برگزاری نشست‌هایی راهی دانشگاه کاشان شده، در مراسم تجلیل از خیرین دانشگاه کاشان در آمفی تئاتر ساختمان تازه افتتاح شده دانشکده حقوق این دانشگاه حاضر شد.

اودر این نشست، پس از تجلیل از خیرین دانشگاه ساز گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که نیاز دانشگاه ها به بودجه های وزارتی و دولتی کمتر شده و بیشتر نیازها از محل کمک های خیرین تامین شود.

وی با تاکید بر استقلال دانشگاه ها گفت : تصمیمات دانشگاه ها باید توسط هیئت امنای آنها که از مسئولان استانی ، شهری و خیرین تشکیل شده است اتخاذ شود.

دکتر فرهادی در ادامه با اشاره به شرایط آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: توسعه نظام دانشگاهی بعد از انقلاب، بیشتر به سوی کمی گرایی و توسعه رشته ها بوده است.

وزیر علوم گفت: در دوره فعلی نیز، ارتقای کیفیت به جای بحث کمیت مطرح شده و قصد داریم این موضوع را با جایگزینی رشته های کاربردی به جای رشته های قدیمی پیش ببریم

وی به وجود پژوهشگاه ها، مراکز رشد، پارک ها و کریدورهای علم و فناوری، دو هزار و 600 موسسه و مرکز آموزشی عالی، چهار میلیون و 685 هزار دانشجو و بیش از یکهزار رشته دکترای تخصصی در کشور اشاره کرد و افزود: امروز جهت گیری وزارت علوم به سمت فناوری و محصولات دانش بنیان در دانشگاه هاست و بدنبال نوشتن یا اصلاح قوانین در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به لزوم تغییرماموریت دانشگاه ها تاکید کرد: دانشگاه های کشور باید از شرایط فعلی که صرفا امور آموزشی را پیگیری می کنند به سمت مسائل پژوهشی و علمی کاربردی حرکت کنند که ما این مسئله را در وزارت علوم دنبال خواهیم کرد.

وزیر علوم گفت: با توجه به تمام مسایل و مشکلاتی که امروز کشور گریبانگیر آن است ، باید حرکت به سمت و سوی تولید محصول از سوی خودمان باشد.

فرهادی تاکید کرد: امروز باید به سمتی حرکت کنیم که محصول دانشگاه ها مهارت بوده و جهت گیری به سمت دانش اندوزی و تولید تکنولوژی باشد، اما این مسئله به معنای بستن در ها و قطع ارتباط با مراکز علمی دنیا نیست و پذیرش دانشجو، ارتباطات و اقدامات مشترک نیز نباید فراموش شود.

وی افزود: امروز جهت گیری های درستی در برنامه های دولت یازدهم در زمینه آموزش عالی و زیرساخت ها برای فضای آموزشی با محصول مهارت شکل گرفته و تاسیس شرکت های دانش بنیان و ارتباط جدی با مراکز صنعتی در این راستا بوده است.

فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: یکی دیگر از معضلات نظام آموزشی فعلی بحث خرید و فروش پایان نامه ها در کشور است. موضوعی که پیگیر رفع آن هستیم و به زودی با لایحه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی قانونی در این رابطه تصویب خواهد شد.

وزیر علوم در پایان با اشاره به شرایط دانشگاه کاشان اضافه کرد: در این دانشگاه باید از ظرفیت های شهر کاشان مثل مراکز صنعتی، فرش، اسانس و رشته نانو استفاده شده و سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه ها بود.

۴۷۴۷

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.