18

اقتصاد > اقتصاد کلان – نایب رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی اعتقاد دارد که نیاز های بازار و مردم موجب شده تا واردات همچنان ادامه پیدا کند.

احمد رضایی: صنایع غذایی ایران با صادرات سالیانه 2 میلیارد و 300 میلیون دلار همچنان جایگاه سوم صادراتی پس از نفت و پتروشیمی را در اختیار دارد. گزارش های رسمی نیز نشان می دهد، 190 هزار نفر در 14 هزار واحد صنعتی صنایع غذایی کشور به کار مشغول هستند. فعالان اقتصادی براین باورند که صنایع غذایی کشور طی سال های گذشته با رشد بالا قدری به وضعیت اقتصادی کشور سامان داده اند. به تازگی کاوه زرگران دبیرکل انجمن صنایع غذایی ایران اعلام کرده که ایران حتی توان افزایش 40 برابری صادرات خود به روسیه را نیز دارد. با این حال همزمان گزارش هایی در مورد شرایط حاکم بر بازار صنایع غذایی منتشر می شود که نگرانی هایی را برای آینده این صنعت به وجود آورده است. در حال حاضر با وجود پتانسیل صنایع غذایی، بخشی از نیاز اساسی بازار از طریق واردات تامین می شود.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی اعتقاد دارد که نیاز های بازار و مردم موجب شده تا واردات همچنان ادامه پیدا کند. در گفت و گوی با علیرضا مناقبی نایب رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی سعی شده تا وضعیت حاکم بر بازار صنایع غذایی بررسی شود. واردکنندگان صنایع غذایی مشکلات کلانی مانند قاچاق گسترده این محصولات به کشور را تحمل می کنند.

ایران در حوزه صنایع غذایی وضعیت نسبتا خوبی دارد ولی چه نیازی به واردات بیشتر است؟

اتفاقا تولیدات مواد غذایی پاسخگوی نیاز بازار داخلی کشور نیست. بخش اعظمی از واردات به کالاهای غیر مجاز و قاچاق اختصاص دارد که ناشی از تعیین تعرفه‌های سنگینی است که برای افراد شناسنامه‌دار و کالاهای وارداتی قانونی صورت گرفته است.

چقدر محصول نهایی و مواد اولیه و واسطه‌ای در بخش مواد غذایی وارد می‌شود ؟

اطلاعات و آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد. در مورد صنایع غذایی، واردات در کنار تولید داخل قرار می گیرد و در نهایت به شرایط حاکم بربازار کمک می کند. به صورت مشخص واردات مواد غذایی مزاحمتی برای تولید داخلی ندارد. همگی تلاش براین است که بازار مواد غذایی کشور به بهترین شکلی اداره شود. اما در مورد سوال شما آمار دقیقی وجود ندارد.

 چقدر از مواد غذایی که وارد می شود، استاندارهای دقیق دارند؟

توجه داشته باشید که هر نوع واردات رسمی که به کشور انجام می شود،  موظف به کسب استانداردهای لازم است. محصولات غذایی هم که به صورت رسمی به بازار کشور راه می یابند، این استانداردها را کسب می کنند. اما کالاهایی که از طریق غیرمجاز یا قاچاق وارد کشور می شوند، قطعا این استانداردها را ندارند. همین محصولات در بازار موجب ایجاد بی اعتمادی در مصرف کننده می شوند. این را به خوبی می دانیم که با توجه به میزان مصرف، بازار مواد غذایی اشباع نشده است. وارد کنندگان هم قصد ندارند با واردات بی مورد به خودشان صدمه بزنند.

3535

 

منبع : www.khabaronline.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.