19
محل تبلیغ شما
19
محل تبلیغ شما

تازه های اخبار بین المللی

برو بریم »
مهاجرت به کانادا از طریق خرید ملک

مهاجرت به کانادا از طریق خرید ملک

شما برای خرید ملک در کانادا باید در ابتدا اطلاعاتی درباره ی این کشور داشته باشید. بعد از روسیه، کانادا جزو دومین کشور از نظر ...

بین الملل > خاورمیانه – ایسنا نوشت:

شورای امنیت در قطعنامه‌ای مداخله‌جویانه از جنبش مردمی انصارالله یمن خواسته است تا از قدرت صرف‌نظر کند. در همین حال، جنبش انصارالله بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس را که خواهان قطعنامه‌ای بین‌المللی تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل در یمن شده است، کم‌اهمیت خواند.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، 15 عضو شورای امنیت به اتفاق آرا پیش‌نویسی را که توسط انگلیس و اردن تدوین شده بود، تصویب کردند.

اعضای شورای امنیت با توافق به پیش‌نویس قطعنامه‌ای رای دادند که در آن با طرح ادعای «تصمیمات یک جانبه» جنبش انصارالله در یمن، این تصمیمات محکوم شده و از این جنبش خواسته شده است تا قدرت را رها کرده و به مذاکرات بازگردد و

افراد این گروه فورا و بدون قید و شرط از ادارات دولتی در صنعا خارج شوند و به حبس خانگی رئیس جمهوری و اعضای کابینه پایان دهند.

در این قطعنامه هم‌چنین از اعضای انصارالله خواسته شده است تا “اوضاع امنیتی را در صنعا عادی ساخته و به روند سیاسی مسالمت‌آمیز پایبند باشند و سلاح خود را تحویل دهند.”

این قطعنامه هم‌چنین از طرف‌های یمنی به ویژه انصارالله خواسته است تا به مذاکرات بازگردند و برای دستیابی به راه‌حل سیاسی که حاکمیت و تمامیت یمن را حفظ کند، به طرح کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پایبند باشند. در این قطعنامه ضرب‌الاجل 15 روزه برای جنبس انصارالله تعیین شده است تا قبل از اینکه تحریم‌هایی علیه آنها اعمال شود، به مذاکرات بازگردند و به طرح شورای همکاری و مکانیزم اجرایی آن و توافق صلح و شراکت پایبند باشند.

در مقابل با خواست روسیه بند مربوط به فصل هفتم منشور سازمان ملل (که بر اساس آن اقدام نظامی مجاز می‌شود) که شورای همکاری خلیج فارس خواهان اجرای آن شده بود، حذف گردید. اما این قطعنامه براساس قطعنامه 2140 صادر شد که تحت فصل هفتم صادر شده است.

در این پیش‌نویس همچنین تاکید شده است در صورتی که هر یک از طرف‌ها در یمن به بندهای این قطعنامه پایبند نباشند، شورای امنیت آماده است گام‌های بیشتری را اتخاذ کند.

در همین حال ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه کشورش از قطعنامه بین‌المللی برای دستیابی به راه‌حل سیاسی حمایت می‌کند، از گروه‌های سیاسی خواست تا برای حل و فصل مسائل از طریق مذاکرات پایبند باشند.

از سوی دیگر جنبش انصارالله یمن بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس را که خواهان صدور قطعنامه‌ای بین‌المللی تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل در مورد یمن شده بود، کم‌اهمیت خواند.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله اعلام کرد که این موضع کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس مساله‌ای جدید نیست.

وی گفت: مردم یمن که می‌خواهند از وابستگی به خارج رها شوند، مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و این باج‌خواهی با معیشت مردم یمن صورت می‌گیرد.

وی افزود: تلاش برای ایجاد وحشت نسبت به انزوای بین‌المللی که از طریق خارج کردن سفیران از صنعا قدرت می‌گیرد، نشانگر دستپاچگی برخی از طرف‌های سیاسی است.

در همین حال، وزرای خارجه اتحادیه عرب روز چهارشنبه آتی نشست فوق‌العاده‌ای را در قاهره برای بررسی اوضاع یمن برگزار می‌کنند.

همزمان، یک منبع در جنبش انصارالله در مصاحبه با روزنامه الاخبار اعلام کرد که مردم یمن از هیچ‌گونه اقدام بین‌المللی ضرر نخواهند دید و تحرکات نظامی بین‌المللی علیه مردم یمن پیامدهای خوبی نخواهد داشت.

وی عنوان داشت: کشورهای همسایه باید این حقیقت را درک کنند اگر آمریکا که آنها را به اتخاذ چنین مواضع بی‌ارزشی واداشته، می‌خواست که قطعنامه‌ای بین‌المللی تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل و تحمیل قیمومت بین‌المللی بر کشور ما صادر شود، یقیقنا این کار را می‌کرد.

این منبع گفت: آمریکایی‌ها به زور در امور عراق و افغانستان مداخله کردند و در تحقق هرگونه هدفی در سوریه شکست خوردند چراکه هزینه این مداخلات بیشتر از آن چیزی است که آمریکا یا کشورهای حوزه خلیج فارس بتوانند آن را تحمل کنند.

از سوی دیگر منابع امنیتی آگاه در مصاحبه با الاخبار اعلام کردند: عربستان دست به تحرکاتی می‌زند تا شیوخ و افراد برجسته در مأرب و جنوب را برای مقابله با انصارالله و تحرکات علیه “بیانیه قانون اساسی” جذب کند.

منابع عنوان داشتند که دیده شده است که برخی از شیوخ در هفته گذشته به ریاض رفته تا با مقاماتی در عربستان دیدار کنند.

26149

منبع : www.khabaronline.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.