6
محل تبلیغ شما
6
محل تبلیغ شما

نقش تغدیه در پوست نقش تغدیه در پوست

پوست بدن به عنوان پوشاننده و محافظ بدن که نمام سطح بدن را می پوشاند و حرارت بدن را نگه می دارد. دلایلی که باعث چین و چروک و پیری پوست می گردد شامل انواع میکروب موجود به آب و هوا، غذای نامناسب، استرس، باد، نور و حرارت خورشید، رطوبت، سیگار و عدم مراقبت های کافی پوست می باشد.

اما نکات اساسی نگهداری پوست چه هستند:

تمیز نگه داشتن همیشگی پوست و پاکسازی، ورزش، خواب خوب و کافی، اجتناب از نور خورشید، استفاده از ضد آفتاب های مناسب، غذای مقوی و مناسب، ترک سیگار، عدم مصرف مشروبات الکلی، کم و زیاد کردن های وزن، پرهیز از ناراحتی های عصبی و استرس، اجتناب از هوای آلوده، اخم نکردن و شاد بودن، استفاده از عینک آفتابی، نوشیدن آب و مایعات کافی، مصرف سبزیجات و میوه های تازه، استفاده از کرم های مرطوب کننده مناسب پوست، عدم استحمام با آب داغ، اجتناب از استحمام طولانی مدت.

پوست نیاز به تغذیه مناسب دارد که این غذا شامل اکسیژن، ویتامین ها، پروتین ها و هورمون ها می باشد. ازجمله ویتامین های مهم برای پوست، ویتامین A است که موجب نرم و مرطوب نگه داشتن پوست می گردد.

برای تأمین ویتامین A مورد نیاز پوست خود مصرف جگر، دل و قلوه، گوجه فرنگی، کلم برگ، گل کلم، زرده تخم مرغ، طالب، زردآلو و روغن کبد ماهی توصیه می شود.البته بخاطر بسپارید که مصرف بیش از حد ویتامین A نیز موجب خشکی و ضخامت پوست گشته و لایه شاخی پوست را افزایش می دهد.

ویتامین B که در غلات، جگر، پوسته حبوبات، تخم مرغ و ماهی وجود دارد نیز برای پوست موردنیاز می باشد. این ویتامین برای پوست مفید می باشد و تأمین آن توصیه می گردد.

ویتامین C که ازبروز چین و چروک پوست جلوگیری کرده و به تولید سلول ها و ترمیم نسج می پردازد، پوست را در مقابل عفونت ها و انواع میکروب ها حفاظت می کند و ساخت نسج کلاژن را تحریک می کند و پوست را جوان و شاداب نگه می دارد در غذاهایی مانند مرکبات و میوه های ترش، گل کلم، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل سبز و انواع میوه های ترش وجود دارد. کمبود این ویتامین باعث خونریزی لثه، کدر شدن پوست و دیر جوش خوردن زخم ها می شود.

ویتامین D موجب تحریکات تشرحات غدد چربی زیر پوست می گردد. ترشحات چربی پوست موجب سلامتی و نرمی پوست می گردد و ضد چین و چروک است. غذاهایی که حاوی این ویتامین می باشد عبارتند از کره، شیر، زرده تخم مرغ و روغن کبد ماهی.

ویتامین E که مؤثر بر روند جوش خوردن زخم می باشد و مانع از آثار جوش و زخم می شود در آفتاب گردان، دانه های گندم، روغن لوبیای سویا، پنبه دانه به وفور یافت می شود البته روغن زیتون، نارگیل و بادام زمینی نیز تا اندازه ای حاوی ویتامین E هستند.

کمبود اسید پانتوتنیک که در اغلب مواد غذایی یافت می شود موجب التهابات پوستی می گردد. این ماده که در مواد غذایی مانن گوشت بدون چربی، گل کلم، شیر، سیب زمینی، زرده تخم مرغ، حبوبات، مخمرها، قلوه و جگر یافت می شود تا حد زیادی در اثر حرارت و هنگام پخت از بین می رود.

در مورد هورمون ها می توان گفت که هورمون ها نقش بسیار مهمی در وضعیت پوست دارند. تعادل هورمونی هنگام بلوغ بر ضخامت سوراخ های پوستی تؤثیر می گذارد. هورمون های جنسی موجب تحریک غدد چربی می شوند و باعث بزرگ شدن غدد چربی، مجرا و سوراخ های آن می شود. ترشح زیاد آن موجب بروز آکنه می گردد.

هورمون های زنانه که شامل استروژن و پروژسترون هستند پوست را نرم کرده و چربی و سوراخ های پوست را کاهش می دهد. هورمون مردانه یا آندروژن ها موجب سفتی، چربی و حفره دار شدن پوست می شوند.

بدن ما ترکیبی از همه هورمون ها است که نسبت آنها در زن و مرد فرق می کند.مقدار زیاد استروژن موجب صاف و بهتر شدن پوست می گردد اما به این نکته توجه داشته باشید که در سنین بلوغ و دوران حاملگی نباید از آن استفاده کرد.

نکته دیگر در مورد استروژن و قرص های آن، این می باشد که اینگونه قرص ها تأثیرات مختلفی بر پوست افراد گوناگون می گذارد. در برخی افراد موجب بهتر شدن پوست و در بعضی دیگر موجب بدتر شدن پوست می گردد.

منبع : www.patugh.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.