92
محل تبلیغ شما
محل تبلیغ شما

تازه های تغذیه سالم

برو بریم »
جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

مقدمههزینه ارتودنسی دندان بر اساس فاکتورهای متفاوت، می تواند فرق کند. فراموش نکنید وقتی بیماری قصد انجام ارتودنسی را دارد، بر اساس میزان حرکات دندانی ...

رژیم غذایی در فصل سرما

جلوگیری از پرخوری در فصل سرما

 

معده‌ را مقابل لقمه‌ها عایق بندی کنید!

از تبلیغات ریز و درشت برای کاهش وزن به خصوص لاغری ناحیه شکم که بگذریم، اضافه وزن این ناحیه یکی از مشکلاتی است که اولا مرد و زن نمی شناسد و دوما تجمع چربی و بزرگ شدن شکم، زمینه ساز بروز سکته قلبی به خصوص در آقایان است، اما زمانی که گرسنه هستیم یا به هر دلیل میل به خوردن داریم یا اصلا میل نداشته و به دلیل استرس و اضطراب یا عصبانیت، به یخچال دخیل می بندیم، چربی های تجمع یافته در این ناحیه را فراموش می کنیم.

سرما، تاریکی زودهنگام هوا و شب های طولانی این فصل که باعث می شود بیشتر در خانه بمانیم، دلیل دیگری برای پرخوری اضافه وزن است اما با این 11 خوراکی می توانیم مانع از پرخوری شده و به کنترل وزن به خصوص کنترل چربی تجمع یافته در ناحیه شکم، کمک کنیم.

خوراکی هایی که معرفی می کنیم، اغلب حاوی فیبر بوده و کالری کمی دارند. از سوی دیگر ارزش غذایی آنها بالا بوده و اغلب به تنظیم متابولیسم، کمک می کنند. این نکته ها البته علاوه بر ویژگی های تغذیه ای است که به هر کدام اشاره خواهد شد.

بادام، منبع پروتئین

و این دانــه خوش طعــم حــاوی ویتامین E و پروتئین اســت. هــردوی این ترکیب هــا باعث حفظ شادابی و ســلامت پوست می شــوند، اما نکته مهم تر دربــاره بادام، فیبــر موجود در این خوراکی اســت. به همین دلیل با خــوردن بادام، حجم معده پر شــده و پرخوری نخواهید کرد.

اگر میزان مصرف این خوراکی متعادل باشد، علاوه بر کنترل اشتها، روغن موجود در بادام مانع از تجمع چربی در ناحیه شــکم می شود. از سوی دیگر بادام یکیا ز منابع مناسب دریافت پروتئین بوده و به این ترتیــب می توان میزان پروتئین حیوانی مصرفی را نیز کاهش داد.

بهترین مقدار مصرف: روزانه تا 10 عدد

خانواده لوبیاها، منبع فیبر

حتما بعد از خوردن آش رشته یا هر نوع غذای حاوی حبوبات به خصوص لوبیا، سریع  احساس سیری می کنید. می دانید دلیلش چیست؟

علت آن غنیب ودن این خوراکی ها از نظر انواع ترکیب های ضروری مانند پروتئین و مواد معدنیا ست،ا ما مهم ترا ز آن فیبر موجود در انواع لوبیاهاست. این دانه ها حاوی این ترکیب مهم بوده و به همین دلیل با خوردن آن حجم معده پر شده و احساس ســیری می کنید. از سوی دیگر فیبر نوعی قند است.

با خوردن لوبیاها، میزان قندخون نیز تنظیم می شــود. از آنجایی که فیبر نوعی قند سنگین است، به تدریجن یز هضم شده و همینا مرب اعث می شود مدت زمان زیادی احســاس ســیری کنید. بین لوبیاها، نوع ســفید آن بیش از همه پروتئین دارد، بنابراین مصرف آنب هب هبود ساختار ماهیچه ها کمک می کند.

بهترین مقدار مصرف: روزانه یک کاسهل وبیای پخته

جوی دوسر، برای کلسترول

بهترین زمان مصرف جو و جوی دوسر در وعده صبحانه است. خوردن یک کاسه متوسط از یکی از این دو نوع غله پرفیبر، معــده را پر کرده و مانع از پرخوری می شود. تهیه سوپا زا ین غله ها و خوردن آنها به عنوان پیش غذان یزب اعث پر شدن حجم معده و کاهش مصرف

غذای اصلی شــده و درنتیجه باز هــم مانع از پرخوری خواهد شد. مصرف نان تهیه شده از جو و جوی دوسر نیز همین ویژگی را دارد. نکته مهم دیگر درباره این دو غله، تاثیر آنها در کاهش میزان کلسترول خون است؛ مشــکلی که اغلب افراد دچار اضافه وزن به خصوص از سن ۵۰ سالگی به بعد به آن دچار هستند.

بهترین مقدار مصرف: روزانه یک کاسه متوسط در وعده صبحانه یاب ه عنوان پیش غذا

روغن زیتون، منبع غیر اشباع

این دانه روغنی حاویا سیدهای چرب چندغیر اشباعیا ست. این روغن های خاص باعث کنترلا شتها و جلوگیری از پرخوری می شود. شاخص ترین ترکیب موجــود در این روغن، « اولئیک اســید » اســت.

این ترکیب به طــور خاص باعث جلوگیری از تجمع چربی در ناحیه شکم می شود. خوردن دانه زیتون هم، همین ویژگی را دارد.

بهترین مقدار مصرف: تا ۳ قاشق غذا خوری در روز یا ۱۰ عدد زیتون تازه

نعنا، محرک متابولیسم

در بین انواع سبزی نعنا از نظر ساختار و طعم ویژه تر از بقیه است. ساختار سفت و خاصا ین برگ ها نشان می دهدا ین برگ بیش از همه انواع ســبزی های داخل سبزی خوردن حاوی فیبر است. علاوه بر این طعم تند این برگ عاملی برای تحریک متابولیسم است، بنابراین با خوردن نعنا حجم معده پر شــده و پرخــوری نخواهید کــرد. از طرفی با تحریک متابولیسم، سوخت و سازا فزایش یافته وب ها ین ترتیب چربیا ضافی درب دن تجمع پیدان می کند.

بهترین مقدار مصرف: روزانه تا ۵ شاخه نعنا یا یک فنجان نعنا خرد شده تازه

چای سبز، منبع کاتچین

این نوشــیدنی، ضدالتهاب اســت، بنابراین نوشــیدن چند فنجــان از آن می تواند ضمن درمان و کنترل التهاب دســتگاه گــوارش به طور خاص به رفع مشــکل معده کمک کند. بــه این ترتیب هضم و جذب موادغذایی نیز بهتر انجام خواهد شد. چای ســبز حاوی ترکیب اپی گلو کاتچین گالات اســت. این ترکیب علاوه براینکه آنتی اکسیدانی قوی است، باعــث تحریک متابولیســم و ســوختن چربی های اضافی بدن می شود.

بهترین مقدار مصرف: روزانه تا 3 فنجان

زغال اخته، منبع ویتامین C

این خوراکی ترش و خوشمزه با رنگ قرمزش 7 نشان می دهد سرشار از آنتی اکسیدان لکوپن است. از سوی دیگر طعم ترش آن حاکی از وجود ویتامین C است.

زغال اخته به دلیل طعم ملســی که دارد، باعث کاهش اشتها می شــود. علاوه براینکه حاوی فیبر اســت، بنابراین با خوردن زغال اخته، احساس گرســنگی نخواهید کرد. اگرچه نوشیدن آب زغال اخته هم، همین اثر را دارد اما خوردن میوه آن، تاثیر به مراتب بیشتری در کنترل اشتها دارد.

بهترین مقدار مصرف: روزانه یک فنجان قبل از صبحانه یا روزانه نصف فنجان

 مارچوبه، منبع ویتامین A

در فرهنگ تغذیــه ای ما ایرانی سبزی رایج نیست اما به هر حال تاثیرپذیری گاهی هم بد نیســت. اگرچه ســبزی کمی گرانی است اما ویژگی هــای تغذیه ای آن به حدی هســت که برای خرید آن هزینه کنید. هر عدد مارچوبه حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A و ویتامین هــای خانواده B است.

علاوه براینکه سرشارا ز فیبرا ست.ا ز سوی دیگر حاوی ویتامین C و E است. بنابراین با خوردن این سبزی پوست نیز شاداب و سالم می ماند. این سبزی حاوی زینک یا روی اســت و با خوردن آن به سلامت موهای تان کمک خواهید کرد. مارچوبه منبع پتاسیم پتاسیم  –است، پس خوردن آن عملکرد پمپ سدیم قلــب را  نیز تنظیم می کند. این ســبزی ضدالتهاب است، بنابراین خوردن آن به بهبود التهاب احتمالی دستگاه گوارش و معده نیز کمک می کند.

بهترین مقدار مصرف: روزانه سه عدد مارچوبه به صورت بخارپز

 شوید، کنترل فشار و وزن

از قدیم آب شــوید یا مصرف شوید و ماست برای کنترل فشارخون و کاهش وزن تجویز می شد. این تجویز ســنتی، درســت اســت. شــوید حاوی ویتامین C ٬پتاسیم و منیزیم است.

منیزیم یکی از عناصری اســت که به عنوان یک فاکتور ثانویه روی تحریک متابولیسم و سوختن چربی اضافی ذخیره شده در بدن، اثر می گذارد. فیبر موجود در این گیاه از دیگر ویژگی های آن بــرای جلوگیری از پرخوری اســت. شــوید ضدالتهاب اســت و در طب سنتی، دمنوش ایــن گیاه را برای کنتــرل و کاهش التهاب دســتگاه گوارش به خصوص معده تجویز می کنند. این سبزی خاصیت ســم زدایی داشته و خوردن آن باعث دفع سموم بدن می شود.

بهترین مقدار مصرف: روزانه یک فنجان خرد شده همراه با ماست یا سالاد

 آرتیشو، منبع کلروفیل

ما به این ســبزی، کنگر فرنگــی می ســبزی ای با ســاختار خاص و جالب و البته سرشار از فیبر که خوردن آن می تواند به راحتی حجم معده را پر کرده و مانع از پرخوری شــود. فیبر موجود در این گیاه علاوه بر کنترل اشــتها، عملکرد دســتگاه گوارش را بهبــود داده و به این ترتیــب مانع از ابتلا به یبوســت می شــود. ویژگی درمانی این گیاه برای

تنظیم عملکرد دســتگاه گوارش به حدی است که برای درمان بیماری «نشانگان روده تحریک پذیر» یا IBS خوردنا ین سبزی را توصیه می کنند. کلروفیل موجود در این گیاه یکی از آنتی اکســیدان های مهم بوده و برای بدن ضروری است.

بهترین مقدار مصرف: روزانه یک فنجان خرد شده همراه سالاد یا به صورت بخارپز

 شاهی، قرص ترکیب های خاص

به نظر بعید می رســد که یک برگ شــاهی علاوه بــر فیبر حاوی این حجــم ترکیب های مفید باشد. هر برگ شاهی حاوی ویتامین B1، B2، B6٬C٬E می‌باشد.

علاوه براین حــاوی منگنز، کاروتن و پتاسیم اســت. حالا نظرتان درباره شاهی چیست؟ تصمیم نداریــد همین امروز تخم شــاهی بخرید و در گلدان هــای خانه بکارید؟ ایــن ترکیب ها علاوه بر تغذیه پوســت، کمک به آرامش اعصاب، تنظیم پمپ ســدیم –پتاســیم قلب با تامین ویتامین C مورد نیاز بدن، سیســتم ایمنی را در مقابل عوامل بیماری زا مقاوم می کنند.

طعم تند و خاص شــاهی باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. فیبر آن نیز باعث پر شــدن حجم معده و جلوگیری از پرخوری می شــود. نکته جالب اینکه ترکیب های موجود در «تره» هم مانند شاهی اســت علاوه براینکه میزان فیبر تره بیش از شــاهی بــوده و تاثیر آن در کاهش وزن بیشتر است.

بهترین مقدار مصرف: روزانه یک فنجان شاهی تازه

از ذرت کمک بگیرید

گاهی باوجود مصرف همه این خوراکی ها یا بعضی از آنها در برنامه غذایی روزانه، باز هم انگار آنطور که باید، اشتها کور نمی شود و هر از گاهی باید دلی از عزا درآورد و به یخچال پناهنده شد! اما پودر خوراکی « فایبر کلیر نیچرمید » که پایه گیاهی داشته و از فیبر گیاهی ذرت یا مالتودکسترین تهیه شده است، می تواند به تصمیم شما برای کاهش و کنترل اشتها و البته وزن، کمک کند. این مکمل به راحتی در آب سرد و گرم حل شده و قابل استفاده است. علاوه براینکه این مکمل علاوه بر کنترل اشتها باعث کاهش میزان کلسترول و چربی خون شده و میزان قندخون را نیز کنترل می کند. اگر به یبوست هم مبتلا باشید، با خوردن این مکمل، مشکل یبوست نیز برطرف خواهد شد. میزان مصرف نیز روی هر بسته ذکر شده است.

منبع : medplus.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.