44
محل تبلیغ شما
محل تبلیغ شما

Aluminum-sperm

اسپرم های بی کیفیت و مشکلات باروری در مردان

 

» اسپرم های بی کیفیت و دردسرهای مضاعف «

پژوهش های جدید نشان می دهد که پایین بودن کیفیت و ناسالم بودن اسپرم ها با ابتلا به بیماری های مختلفی در مردان، در ارتباط است.

البته این ارتباط مستقیم نیست؛ بلکه به طور کلی می تواند تاثیر منفی بر سلامت مردان داشته باشد. پایین بودن کیفیت منی و اسپرم می تواند باعث ابتلا به نازایی شود. از طرف دیگر، برخی از بیماری های غیرواگیر مانند فشارخون بالا می تواند بر سلامت و کیفیت اسپرم ها تاثیر منفی بگذارد؛ مثلا در موارد زیادی مشاهده شده که درمان فشارخون بالا بر بهبود کیفیت اسپرم ها تاثیر داشته است.

حدود ۱۰ درصد از ژن های موجود در بدن مردان در ساخت اسپرم ها دخیل هستند؛ بنابراین اختلال عملکرد هر یک از آنها یا همپوشانی تاثیر آنها می تواند کیفیت اسپرم ها را کاهش دهد یا کاهش کیفیت اسپرم ها، عملکرد آنها را دچار اختلال کند. فشارخون، بیماری های پوستی و مشکلات قلبی و عروقی، حدود ۴۴ درصد از مردان دارای اسپرم های بی کیفیت را درگیر خود می کنند. پایین بودن کیفیت اسپرم و منی، باعث ابتلا به مشکلات باروری در ۵۰ درصد مردان هم می شود.

بیشتر ما می دانیم که قدرت باروری خانم ها به طور طبیعی با افزایش سن آنها به  دلیل از بین رفتن چرخه تخمک گذاری شان، از دست می رود.

ضمن اینکه بارداری در سن بالا در خانم ها با افزایش ابتلا به مشکلات و اختلالات ژنتیکی جنین در ارتباط است. این در حالی است که برخلاف تصور عامه مردم،  تحقیقات جدید ثابت کرده افزایش سن مردان هم می تواند با مشکلات باروری در ارتباط باشد.

هرچه سن اقدام به بارداری مردان بالاتر برود، شانس ابتلا به اختلالات ذهنی و ژنتیکی در فرزند آنها هم بیشتر می شود. البته، شانس ابتلا به اختلالات ذهنی در فرزند مردانی با سن بالا، بیشتر از شانس ابتلا به اختلالات ژنتیکی خواهد بود.

تحقیقات محققان سوئدی نشان می دهد که احتمال تولد فرزندان مبتلا به اوتیسم، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و بیش فعالی برای پدرانی که بعد از ۴۵ سالگی اقدام به بارداری می کنند، بیشتر است.

این اختلالات هم به طور مستقیم با کاهش کیفیت اسپرم ها در اثر افزایش سن، در ارتباط است. از این رو، محققان به مردانی که قصد بچه دار شدن در سنین بالا را دارند، انجام راه هایی مانند فریز کردن اسپرم در بانک های اسپرم را پیشنهاد می دهند.

منبع : medplus.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.