38

دکوراتور منزل خود شوید +عکس

دکوراتور منزل خود شوید + عکس

 

دکوراتور منزل خود شوید +عکس,کاهگل ملاتی است که در معماری ایرانی به خصوص در مناطق کویر مرکزی ایران به کار می‌رود. در تپه سیلک، درکاخ‌های تخت جمشید، در بناهای پاسارگاد و شوش کاربرد کاهگل را می‌توان به وفور دید.

کاهگل اصیل، از مخلوط کاه، خاک رس و آب به صورت آخوره به دست می‌آمد. این ملات را خوب ورز می‌دادند تا حدی که ملات به بیل نچسبد و به راحتی جدا شود.

این ملات در مقابل حرارت عایق بسیار خوبی بود و از نظر دوام اگر اصولی تهیه می‌شد، سال‌ها مقاومت می‌کرد. همچنین در صورتی که ضخامت ملات کاهگل 20 تا 30 سانتیمتر می‌شد، عایق رطوبتی خوبی محسوب می‌شد.

تنها ضعف کاهگل فرسایش براثر بارش باران و باد بود که با چسب‌های آب پایه جدید آکریلیکی این مشکل برطرف شده است. درواقع کاهرنگ یا کاهگل پلیمری آب بند از مصالح جدید است که مشکلات کاهگل را از بین برده است.

اما شما اگر عاشق فضاهای روستایی و عطر نوستالژیک کاهگل هستید، می‌توانید با کمی هزینه و البته به خرج دادن هنر و سلیقه، دیوار اتاق‌تان را با تکنیک «پتینه» به صورت کاهگل در بیاورید، بی اینکه نگران فرسایش آن باشید!

مرحله اول: بتونه و رنگدکوراتور منزل خود شوید +عکسمصالح لازم:
      پرایمر، 4 لیتر
      بتونه اکریلیک یک کیلویی ( یا بتونه روغنی یک کیلویی )
      سمباده و کاردک

نکته: 
وقتی می‌خواهید از رنگ اکریلیک استفاده کنید، بتونه اکریلیک و هنگامی‌که می‌خواهید از رنگ روغنی استفاده کنید، بتونه روغنی به کار ببرید. امروزه پودر بتونه آماده هم وارد بازارشده که فقط کافیست با آب مخلوط شود که هم در زیر کار رنگ اکریلیک به کارمی‌رود و هم زیر کار رنگ روغنی.

دستور کار:
چنانچه روی دیوار‌های گچی رنگ نشده اجرا می‌کنید، ابتدا کاملا سطح دیوار را سمباده بزنید.

از آنجایی که داشتن سطحی صاف و یکنواخت در نتیجه نهایی بسیار موثر است، بیشتر سطوح کار خود را باید به کمک سمباده صاف و یکنواخت کنید. در صورتی که سطوح مورد نظر خیلی زبر و صاف نباشد، معمولا کاغذ سمباده متوسط یا نرم کافی است.

سپس توسط بتونه اکریلیک یا روغنی کاملا سطح دیوار را یکنواخت کنید. به این ترتیب که مقداری از بتونه را روی محلی که باید پر شود قرار دهید و سپس به کمک کاردک آن را صاف کنید.

مقدار اضافی مواد را با کاردک‌ بردارید و دوباره سطح را صاف کنید و بگذارید خشک شود. زمان لازم برای خشک شدن بتونه بین 4 تا 12 ساعت است.

مرحله دوم: پتینه کاهگل

مصالح لازم:
      تکسچرکاهگل: یک کیلو
      پرایمر
      کاردک
      چسب چوب یا تثبیت کننده آماده: یک کیلو
      قلم مو

دستور کار:
ابتدا سطح کار را با پرایمر بپوشانید. این سطح کار می‌تواند گچ، سیمان، چوب و. . . باشد. اجازه دهید تا خشک شود. سپس تکسچر کاهگل را توسط کاردک به ضخامت چند میلیمتر روی سطح کار به صورت چرخشی و یکنواخت پخش کنید.

قبل از خشک شدن تکسچر کاه را روی سطح بپاشید و با فشار کمی توسط دست روی سطح کار تثبیت کنید. بعد از یک روز چسب چوب رقیق شده را به آرامی با قلم مو روی سطح بکشید. می‌توانید از تثبیت‌کننده مات یا براق آماده که در بازار موجود است، هم استفاده کنید.

این مواد و وسایل را می‌توانید از فروشگاه‌های هنری و رنگ و ابزار رنگ فروشی تهیه کنید.

از وسایل کهنه چهره تازه بسازید
در تمام منازل وسایلی هستند که یا خیلی قدیمی شده‌اند یا دیگر نیازی به آنها نداریم و از روی عادت بلافاصله دور انداخته می‌شوند

اما شما می‌توانید با نگه داشتن این وسایل استفاده‌ای بهینه از آنها داشته باشید چون این کار هم مقرون به صرفه‌تر است و هم یک وسیله زیبا و خاص که کار دست خودتان است و در هیچ خانه‌ای نیست، درست کرده اید.

این کارهای خلاقانه می‌تواند از وسایل قدیمی مانند صندلی، میز ظروف‌و… باشد.
دکوراتور منزل خود شوید +عکسمصالح لازم:
      وسیله کهنه: میز، صندلی، ظرف و. . .
      چسب ورق طلا/ یک شیشه متوسط
      ورق طلا / یک بسته 100 تایی
      شاپان / یک کیلو
      قلم مو
      دستمال نخی
      ترانسفر / بنا به اندازه و طرح

دستور کار:
برای پوشش دادن یک شی با ورق طلا (نقره، مس) ابتدا ان را سمباده بزنید تا سطح، صاف و یکنواخت شود.

سپس خوب تمیز کنید تا از هرگونه گرد و غبار پاک شود. یک لایه رنگ بنا بر سلیقه خود روی سطح کار بزنید.

در صورتی که هدف‌تان ورق طلا باشد از زیررنگ قهوه‌ای یا مشکی، اگر ورق نقره باشد از زیر رنگ خاکستری یا مشکی و در صورتی که ورق مس باشد از زیررنگ مشکی یا آبی استفاده کنید. اجازه دهید تا رنگ خشک شود.
دکوراتور منزل خود شوید +عکس پس از خشک شدن یک لایه نازک از چسب مخصوص ورق را با قلم مو روی سطح کار بزنید و حدود 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا اندکی خشک و چسبناک شود.

در این زمان ورق طلا (نقره یا مس) را به وسیله دست یا دستمال نخی روی سطح کار بچسبانید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود. پس از خشک شدن نقاط و سطوحی از ورق استفاده شده را به دلخواه پاک کرده تا رنگ زیرین مشخص شود.

بعد از اجرای مرحله قبلی، کار را تمیز کرده و به وسیله قلم‌مو مقداری شاپان بر سطح کار مالیده و بلافاصله با دستمال خشک پاک کنید.

ترانسفر را درون ظرف آبی قرار داده و یک تا دو دقیقه صبر کنید تا ترانسفر آماده جدا شدن شود. هنگامی که ترانسفر از ورقه زیرین جدا شد آن را به آرامی از کاغذ زیرین جدا کرده و از آب بیرون آورید. ترانسفر را بلند کرده و به آرامی در محل مورد نظر قرار دهید تا آب آن گرفته و خشک شود.

با یک دستمال خشک و نرم کاملا روی ترانسفر در جهات مختلف از مرکز به سمت بیرون بکشید تا ترانسفر کاملا بچسبد و هوایی در زیرآن باقی نماند.
دکوراتور منزل خود شوید +عکس

توضیح: شاپان یا قیر سرد، ترکیبی است از قیر و روان ساز که به دو رنگ مشکی و قهوه‌ای قابل دسترسی است. حلال آن بنزین است اما می‌توانید از تینر روغنی نیز استفاده کنید. 

منبع : www.parsnaz.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.