91
محل تبلیغ شما
محل تبلیغ شما

تازه های بیماری ها و راه درمان

برو بریم »
جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در تهران سال 1402

مقدمههزینه ارتودنسی دندان بر اساس فاکتورهای متفاوت، می تواند فرق کند. فراموش نکنید وقتی بیماری قصد انجام ارتودنسی را دارد، بر اساس میزان حرکات دندانی ...

Mumps

وقتی در مورد بیماری  های فصل زمستان صحبت می کنیم، بیماری ویروسی اوریون نیز در کنار بیماری  های دیگری همچون سرماخوردگی، آنفلوآنزا و… مطرح می شود. اوریون از بیماری های مسری ویروسی است که بیشتر در فصل زمستان و بهار خودش را نشان می دهد و در میان کودکان شایع تر از بزرگسالان است.

تماس با ترشحات آلوده تنفسی فردی که دچار ویروس بیماری است یا استفاده از وسایل مشترک بیمار از راه های اصلی ابتلا به اوریون است. عموم مردم اوریون را به دلیل تاثیری که بر غدد پاروتید یا بناگوشی می گذارد و باعث تورمشان می شود، می شناسند.

با این حال علائم دیگری همچون تب، سردرد، بی قراری، کاهش اشتها، گوش درد و… را نیز می   توان به نشانه  های اصلی این بیماری اضافه کرد. در بعضی موارد نادر، ابتلا به اوریون باعث ایجاد التهاب در بیضه ها، التهاب و ورم پانکراس و مننژیت نیز می شود. تورم غدد پاروتید در نتیجه حمله ویروس اوریونبه بدن در بیش از ۵۰ درصد از موارد٬ یک طرفه است

و یکی، دو روز بعد از آن سر و کله علائم دیگر پیدا می شود. غدد پاروتید علاوه بر متورم بودن، سفت

و دردناک هم هستند و بد نیست بدانید که این درد بیشتر موقع جویدن یا بلعیدن غذا خودش را نشان می‌دهد. البته این نکته مهم را هم باید مدنظر داشته باشید که تنها ویروس اوریون باعث تورم غدد پاروتید نمی  شود، بلکه بیماری های دیگری همچون عفونت گوش و حلق هم می  توانند چنین علامتی ایجاد کنند.

با توجه به اینکه دوره کمون این بیماری از ۱۰ تا ۲۰-۲۵ روز طول می  کشد، ترشحات بزاقی فرد از یک هفته قبل از تورم غده  ها، آلوده است و می   تواند باعث ابتلای دیگران به بیماری  شود. این احتمال تا سه، چهار روز بعد از تورم غده  ها نیز وجود دارد.

اوریون و همه عوارض آن

اوریون و همه عوارض آن اگر چه در بیشتر موارد دوره بیماری اوریون بدون هیچ عارضه خاصی سپری می‌شود و مشکلی به جای نمی‌گذارد، اما در موارد نادر این ویروس می  تواند منجر به بروز عوارضی شود که بعضی از آنها دائمی و برگشت ناپذیرند.

التهاب سیستم عصبی و مننژیت یکی از عارضه های این بیماری است. البته مننژیت ناشی از اوریون خوش خیم است و مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

از دیگر عارضه های این بیماری ویروسی می توان به پانکراتیت یا التهاب پانکراس، التهاب گوش داخلی و التهاب تخمدان در دختر بچه ها اشاره کرد. تورم دردناک و التهاب بیضه ها از دیگر عارضه های ناشی از ابتلا به ویروس اوریون است که معمولا در بیماران بالغ دیده می  شود. یکی از نگرانی های اصلی در التهاب بیضه ها، احتمال عقیم شدن فرد مبتلاست. این خطر وقتی جدی تر می شود که بیضه  ها به صورت دو طرفه متورم و ملتهب شوند.

با این حال والدین نباید نگرانی چندانی به خود راه دهند زیرا تورم بیضه ناشی از اوریون تنها گاهی اتفاق می   افتد و اغلب هم بزرگسالان مبتلا را درگیر می کند، اما هنگامی که تورم بیضه به صورت یک طرفه اتفاق می افتد، خطر عقیمی فرد مبتلا را تهدید نمی کند و با مراجعه به متخصص، استراحت و درمان دارویی مشکل به طور کامل برطرف خواهد شد.

اوریون یک عارضه نادر دیگر هم دارد و آن خطر ناشنوایی است که به طور معمول فقط در یک گوش اتفاق می افتد. ناشنوایی ناشی از حمله ویروس اوریون به صورت ناگهانی اتفاق می  افتد و با علائم دیگری مانند وزوز گوش، سرگیجه و تهوع و استفراغ همراه است.

پیشگیری و درمان اوریون

اوریون در اغلب موارد به درمان خاصی احتیاج ندارد و اگر بیمار مبتلا به اندازه کافی استراحت کرده و از تب بر و مسکن برای رفع درد استفاده کند، به زودی همه علائمش برطرف می‌شود.

این بیماری با استفاده از آنتی بیوتیک درمان نمی شود و استفاده از این داروها برای رفع علائم اوریون تنها باعث مقاومت آنتی بیوتیکی خواهد شد. از طرف دیگر لازم نیست تغییر خاصی در رژیم غذایی فرد مبتلا به اوریون بدهید. استفاده از میوه ها و سبزیجات در طول دوره بیماری توصیه می  شود.

اگر بیمار در هنگام جویدن و بلعیدن غذا دچار درد و ناراحتی بود، غذاهایی برایش تهیه کنید که بلعشان راحت تر بوده و خیلی هم ترش نباشند. استفاده از نی نیز برای نوشیدن مایعات موثر خواهد بود. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که اگر بعد از رفع علائم، بیمار دوباره دچار سردرد شد یا رنگ ادرارش تغییر کرد و از درد در ناحیه کشاله ران و کم شدن شنوایی اش شکایت داشت، فورا او را نزد پزشک ببرید.

البته با توجه به واکسیناسیونی که در حال حاضر علیه این ویروس انجام می شود، آمار مبتلایان به شدت پایین آمده است اما با این حال اگر دوره واکسیناسیون کامل نشود، احتمال ابتلا به اوریون افزایش خواهد یافت. این بیماری اگر چه بزرگ و کوچک ندارد اما در بیش از ۸۰ درصد موارد کودکان ۲ تا ۳ ساله را درگیر می‌کند.

بیماری اوریون, بیماری اوریون در بزرگسالان, بیماری اوریون چیست, بیماری اوریون در کودکان, بیماری اوریون و علائم آن, بیماری اوریون در مردان,

منبع : medplus.ir
مطالب مرتبط :

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.