113
محل تبلیغ شما
113
محل تبلیغ شما

تازه های رفتار از کودکی تا نوجوانی

برو بریم »
ویژگی اسباب بازی های مناسب برای کودکان

ویژگی اسباب بازی های مناسب برای کودکان

اسباب بازی ها ابزاری هستند که کودکان باید اجازه دهند تخیلات خود را به پرواز درآورند، از آن لذت ببرند، با دوستان خود ارتباط برقرار ...

بلوغ

آنچه والدین باید درباره بلوغ فرزندشان بدانند

 

» خداحافظ بچه! «

همه والدین به امید اینکه روزی فرزندشان بزرگ شود با مهر و محبت به او رسیدگی می کنند اما وقتی فرزندشان به سن بلوغ می رسد و دچار تغییرات جسمی و روانی می شود از رشد ناگهانی او تعجب م یکنند. پذیرش این شرایط جدید برای کودک سخت است و به دلیل تغییرات هورمونی و عاطفی دچار عدم تعادل می شود. نقش پدر و مادر در این مرحله بسیار مهم است. آنها باید بدانند با فرزند تازه بالغ شان چطور رفتار کنند تا این مرحله را راحت تر پشت سر بگذارد.

بلوغ نقطه عطفی در فرآیند رشد است و نوجوان با گذر از این دوران از یک دنیا وارد دنیای دیگری می شود. برخی روانشناسان، زندگی را به یک جاده  تشبیه م یکنند و دوران بلوغ را قسمت توفانی این جاده می دانند که فرد با گذر از آن به آرامش پس از توفان می رسد.

به عقیده آنها همان طور که در توفان، هم فرد توفان زده و هم دیگران باید درست و با تدبیر عمل کنند در مورد بلوغ هم این مساله صادق است و پدر و مادر و نوجوان باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند و نحوه برخورد عاقلانه و صحیح در این مرحله را یاد بگیرند.

⬛ محبت را از فرزندتان دریغ نکنید

بارزترین ویژگی این دوران عدم تعادل است. در این دوران نوجوان به دلیل تغییرات هورمونی و به دنبال آن تحولات عاطفی و روانی تعادلش را از دست می دهد.

به همین دلیل گاهی رفتارهای متضاد در مورد خود یا اطرافیانش از او مشاهده می شود.

مهر و محبت و وجود جاذبه های معنوی و اخلاقی در والدین از ضرورت های این دوران است تا به تدریج با صبر و حوصله و سعه صدر کمک کنند تا نوجوانان از این دوران بگذرند و به دوران دیگری برسند که همان آرامش پس از طوفان است.

برای اطلاعات کافی از چگونگی صحبت با فرزندان درباره بلوغ٬ مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

چطور با فرزندمان درباره بلوغ صحبت کنیم؟

⬛ درباره بلوغ اطلاعات کافی داشته باشید

داشتن اطلاعات کامل درباره تغییرات جسمی، روانی و احساسی در دوره نوجوانی به پدر و مادر کمک می‌کند تا با فرزندشان برخورد صحیحی داشته باشند.

این امر بعضی مواقع کنار آمدن و تحمل برخی رفتارها را برای آنها راحت تر می‌کند . به عنوان مثال نوجوان ها به دلیل شرایط جسمی و تغییرات هورمونی شان دوست دارند بیشتر بخوابند. نباید این موضوع را به حساب تنبلی شان گذاشت و دایم به آنها سرکوفت زد.

همچنین گاهی نوجوانان در این سن عصبی تر و تحریک پذیرترند و از نصیحت خوششان نمی آید، حتی گاهی ممکن است صدای پدر و مادر به نظرشان آزاردهنده باشد. متخصصان مغز و اعصاب می گویند، مغز از سن ۱۱ سالگی تغییراتی را تجربه م یکند.

بعضی ارتباط های عصبی، ساده تر برخی پیچیده تر و بعضی تقویت می شوند. این فرآیند بر سیستم هورمونی بدن، فرایند فکر کردن و پردازش اطلاعات و چرخه خواب تاثیر می گذارد.

فرآیند پردازش اطلاعات و تصمیم گیری در نوجوانان توسط آمیگدال، که ناحیه کوچکی در پشت مغز است و احساسات و واکنش های طبیعی را کنترل می‌کند، انجام می شود.

با بیشتر شدن سن، فرآیند تصمیم گیری به آرامی  به ناحیه کورتکس جلوی مغز، محل قضاوت و کنترل احساسات، انتقال پیدا م یکند. تکمیل این فرآیند تا حدود ۲۵ سالگی ادامه دارد بنابراین خیلی طبیعی است که نوجوان ها مانند بزرگسالان قدرت تصمیم گیری، برنامه ریزی و سازماندهی نداشته باشند و نتوانند احساسات و هیجانات شان را کنترل کنند.

در این شرایط لازم است با آنها صحبت کنید بنابراین هنگام حرف زدن، آنها را محکوم نکنید. اگر می خواهید مطلبی به آنها بگویید بهتر است آن را در قالب تعریف کردن دوران نوجوانی خودتان و احساساتی که در آن دوران داشته اید بیان کنید.

فرزندان باید مسایل مربوط به بلوغ را به راحتی با والدینشان در میان بگذارند اما متاسفانه گاهی فاصله بین پدر و مادرها و فرزندان زیاد است و همین موضوع باعث می شود اطلاعات خوب و درستی دریافت نکنند.

⬛ از ورزش کمک بگیرید

ورزش کردن به خصوص ورزش هایی مانند یوگا در ایجاد تعادل و افزایش اعتماد به نفس موثر است و در نوجوانان باعث ایجاد تصویر بهتری از خود می شود. ورزش، سیستم هورمونی بدن را تنظیم می‌کند، استرس را از بین می برد، افزایش گردش خون باعث شادابی پوست می شود، سموم بدن را دفع کرده و چرخه خواب را تنظیم می‌کند.

احساسات منفی مانند عصبانیت و اضطراب را از بین می برد و آرامش، شادی و تعادل را به همراه می آورد.

⬛ مراقب تغذیه فرزندتان باشید

تغذیه مناسب هم از مواردی است که بر حالات روانی و سلامت جسمی  نوجوانان موثر است. البته اطلاعات درباره تغذیه نوجوانان کم است.

به عنوان مثال هنوز علت اینکه چرا اسیدهای چرب ترانس باعث بیش فعالی نوجوانان می شود در حالی که در کودکان و بزرگسالان عامل خواب آلودگی است مشخص نیست.

در این دوران به دلیل رشد مغز، تغییرات هورمونی و رشد استخوان ها و ماهیچه ها نیازتغذیه ای بدن بیشتر است.

همچنین نیاز به آهن تا ۵۰ درصد بیشتر می شود و نیاز به ویتامین ‌A دو برابر دوران کودکی است.

➕ انواع بلوغ ➕

بلوغ هم برای خودش مراحلی دارد. منظور از بلوغ فقط همین علایم جسمی و ظاهری نیست. برای اینکه فرزندتان را در گذر از این مرحله کمک کنید بهتر است با مراحل مختلف بلوغ آشنا شوید.

1. » بلوغ جسمی:

پسرها از سن ۱۳ تا ۱۸ سالگی و دختر ها از سن ۹ تا ۱۵ سالگی علایم ظاهری بلوغ را نشان می دهند. علایم ظاهری چند ماه قبلا ز اینکهب لوغ جسمی  به طور کاملا تفاق بیفتد، شروع می شود. درا ین دوران میزان ترشح هورمون ها تغییر م یکند و تعادل بدن به هم می خورد. در این دوران، تغییرات عاطفی هما تفاق می افتد و بچه ها به حمایت و توجه بیشتریا ز طرف پدر و مادر نیاز دارند.

2. » بلوغ روانی:

چهار سال بعد از بلوغ جسمی  بلوغ روانی شروع می شود. نوجوانان در این سن متوجه آینه می شوند و دوست دارند زیبا باشند. به لباس و چهره و موهایشان خیلی توجه می‌کنند.

ا گر فرزندتان نصف روز جلوی آینه می ایستد و شانه و برس از دستش جدا نمی شود تعجب نکنید، علتش این است که دارد، بزرگ می شود.

3. » بلوغ اجتماعی:

بلوغ اجتماعی ۴ سال بعد از بلوغ روانی اتفاق می افتد. در این مرحله تحصیلات باید تقریبا تمام شده باشد. یکی از علایم این مرحله، داشتن یک شغل ثابت است.

در این مرحله فرد برای قبول مسوولیت های خانوادگی، اجتماعی و سیاسی آماده می شود.

منبع : medplus.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.